עלון קשב ADHD


העצמת ילדים בגישת הפסיכולוגיה החיובית

העצמת ילדים בגישת הפסיכולוגיה החיובית

עלון קשב ADHD
טבע האדם הוא לקבל את מה שקל לו כמובן מאליו, ולהתייסר בגין מה שאינו טוב בו, ואילו הפסיכולוגיה החיובית עוסקת בזיהוי וטיפוח החוזקות.  
המאמנת הוותיקה אסתי פישר היים, מציגה את גישת הפסיכולוגיה החיובית, המתמקדת בתבונה וידע, אומץ, אנושיות, צדק, מתינות והיתעלות כדי להגדיל את תחושת האושר והמימוש העצמי. 

העצמת ילדים בגישת הפסיכולוגיה החיובית
אסתי פישר היים

עניין של מיקוד
היה היה פעם צייד שאימן את כלב-הציד שלו ללכת על המים ולאסוף את העופות אחרי שהן נורו. יום אחד הצטרף אל הצייד חבר. "שים לב איזה כלב מיוחד יש לי," התגאה הצייד. הוא ירה בעופות והכלב רץ וקפץ על המים, אסף את העופות בשיניו והביא אותן אל אדונו. "נו, מה אתה אומר?" שאל הצייד. "ובכן," אמר החבר, "התבוננתי בכלב שלך ושמתי-לב שהוא לא יודע לשחות."

בדיחה ישנה זאת מזכירה לנו אמת עצובה: כמה פעמים אנו מתמקדים בחולשות ובמה שאינו מוצלח אצלנו, אצל ילדינו, או אצל המטופלים שלנו, וכמה הרבה פעמים אנחנו שוכחים לבחון את האדם כפי שהוא על מעלותיו וייחודו, מתעלמים מכישרונותיו המיוחדים ולא מעניקים משקל או הערכה ראויה ליתרונות הטבעיים.

טיפוח הכישרון או חיזוק החולשות? 
אביב, נער צעיר בן 16, מוסיקאי מחונן, התלונן כי אין לו מושג במתמטיקה והוא מרגיש "לוזר". אחיו הבכור הוא עורך דין ואחותו לומדת פסיכולוגיה, "ומה אני אהיה?" שאל בכאב, "כל מה שאני יודע זה לכתב חרוזים ולשיר."
"זה המון," אמרתי בשיא הכנות, "יש לך כישרון אדיר למילים וכישרון מדהים להלחין ולשיר. זה פנטסטי, לא?" אביב לא חשב כמוני. הוא היה עסוק בהתמודדות עם עניינים שהתקשה בהם, ולא העריך כלל את כישרונותיו הטבעיים.
אביב אינו יחיד בעניין זה. ילדים צעירים רבים מתייסרים בגלל שהם "פחות" טובים או פחות-מוצלחים מילד אחר, והמצב נעשה ממש ביש אם אין בסביבתם מבוגר שידגיש את הדברים בהם הילד מוצלח ומוכשר.

טבע האדם הוא לקבל את מה שקל לו כמובן מאליו, ולהתייסר בגין מה שאינו טוב בו. מדוע זה כך? אולי משום שאנו נוטים להשוות את עצמנו לאחרים. השכל הוא מתנה משוננת - ממש חרב פיפיות. מצד אחד הוא מאפשר לנו להגות וליזום, ולהמריא לגבהים איטלקטואליים, ומצד שני הוא גורם לנו להגות בעצמנו, להטיל ספק בעצמנו, ולגרום לעצמנו נכות מנטאלית.

פסיכולוגיה חיובית בבית
הפסיכולוגיה החיובית גורסת כי עיסוק בעוצמות ובמעלות הטבעיות של האדם - מגדיל את האושר ויכול להוביל להגדלת תחושת המימוש העצמי.

האם לא יהיה זה נפלא אם כל הורה ילמד לשאול את הילד פעם אחת ביום: מה טוב אצלך? ויוסיף על תשובתו של הילד עוד דבר אחד, עוד ציון של מעלה אחת שיש בילד?
תארו לעצמכם ילדים שגדלים עם חוויה של "אני מיוחד, יש לי כישרונות, יש לי תכונות טובות," במקום "אני לא טוב בזה, ואני חלש בזה..."

אתה נפלא!
האם צריך שהילד יהיה מחונן? ממש לא. כל מה שצריך זה ילד חי. כל ילד חי הוא מיוחד ובעל כישרונות ויכולות. לאחד יש חיוך משגע, לאחר יש מבט מדליק בעיניים, לילדה אחת יש כישרון להצחיק ולאחרת יש כישרון לרגש. אין ילד בלי כישרונות ומעלות. פשוט אין. השאלה היא על מה מכוונים את הפנס. האם נכוון את הפנס למה שאין לילד הזה לעומת ילדים אחרים או נכוון אותו על מה שטוב בילד הזה? האם נראה את היכולת המדהימה "ללכת על המים" או נתמקד דווקא בהיעדרה של היכולת הרגילה לשחות.

מבוגרים רבים, ולא רק ילדים, מבלים את מיטב שנות חייהם במרדף מאמלל אחר תכונות וכישורים שאינם טבעיים להם. אם הדבר שאדם חלש בו אינו הכרח מוחלט - האם לא נבון יותר להשקיע את המרץ והמשאבים בטיפוח מה שכן טוב אצלו?

העצמה עצמית
למבוגרים המתחילים לרכוש את מיומנות האימון החיובי, אימון בגישת הפסיכולוגיה החיובית, כדאי לשאול את עצמם: מהי היכולת האישית שלי ללכת על המים? במה אני טוב? מה קל לי?
וגם: מה אני עושה יותר בקלות מאחרים? או: אילו דברים טובים אנשים אחרים אומרים עלי? אילו תכונות טובות שלי איני מחשיב במיוחד? איזו מעלה שלי אני מקבל כמובנת מאליה?
שאלות אלה פוקחות את עינינו להכיר את העוצמות והמעלות שלנו, ובהמשך לכך מאפשרות לנו להעצים את הבאים אתנו במגע.

6 המעלות ו-24 העוצמות
• תבונה וידע - יצירתיות, סקרנות, אהבת הלמידה, פתיחות, חוכמה
• אומץ - גבורה, נחישות, יושרה, חיוניות
• אנושיות - אהבה, אדיבות, אינטליגנציה חברתית
• צדק - אזרחות טובה, הגינות, מנהיגות
• מתינות - סלחנות, ענווה, צניעות, שליטה עצמית
• התעלות - הערכת יופי, הכרת תודה, תקווה, הומור, רוחניות
על מנת ליהנות מעוצמותיך לא די בהיכרות תיאורטית עם הרשימה למעלה אלא מדובר בתרגילים ובטכניקות המאפשרים לכל אדם ליהנות באמת מחוזקותיו, לצמוח ולהתפתח, ולהיות מאושר וממומש. יישום מודרך עשוי להעניק הרגשה חדשה של קסם

תרגיל לדוגמה עבור כל גיל 
בחר מעלה אחת שלך ורשום אותה בצד. כעת, ציין אתגר העומד בפניך - משהו שהיית רוצה להשיג, או דבר שניסית ולא הצלחת, או משהו שאינך יודע כיצד לגשת אליו. כעת, הפעל את היצירתיות שלך וחשוב כיצד תוכל לקדם את מטרתך באמצעות המעלה שבחרת.
סטודנטית אחת התמודדה עם מציאת עבודה. זה היה אתגר שנמשך חודשים ותסכל אותה. המעלה הטובה שלה הייתה "אדיבות". התרגיל שעוצב עבורה היה "לגשת לסופרמרקט ולפתוח בשיחה עם המוכרת, עם הקופאית, וכדומה, ואף להציע להם עזרה קלה." היא בצעה את התרגיל אחת ליומיים והוא סייע לה להתחבר ליכולות פנימיות רדומות כמו: היכולת ליזום, היכולת להתחבר לאנשים זרים, היכולת לראות את עצמה מועילה וחשובה, ועוד. למותר לציין כי בתוך זמן קצר מצאה עבודה לשביעות רצונה.

תרגיל לדוגמה עבור ילדים
מכינים מדבקות או פתקאות חיוביות בקופסה. בכל פגישה עם המטפל או עם אחד ההורים, הילד שולף פתקה אחת. כעת מבקשים מהילד להסביר למה הפתק נכון. פתקאות לדוגמה: אני חכם, אני חבר טוב, אני אוהב לעזור, אני מצחיק, אני רגיש לאחרים, אני נדיב, אני מתוק, אני טוב ספורט, כיף להיות אתי, אני אהוב, ...
עלינו להיות משוכנעים מראש שניתן להצדיק כל פתקה חיובית על כל ילד. אפשר לומר: "אני יודעת למה זה נכון, אבל זה הפתק שלך. תגיד אתה למה זה נכון." מובן כי אם הילד מתקשה אפשר לסייע לו ולחזק את אמונו בתכונה הטובה הזאת שלו. כוחו של התרגיל בהיפוך הנטייה הרגילה להתמקד בחולשות. כאן אנו מניחים מראש כי לילד יש תכונות ומעלות וכל מה שנותר הוא "להסביר" מדוע זה נכון.

בברכת אושר,

אסתי פישר היים, מרצה לפסיכולוגיה חיובית והנחיית הורים
ביה"ס iCU לאימון אישי ופסיכותרפיה מעשית,

03-6488108
http://my-intuition.com/


תודה על קריאת העלון. 
אני מזמינה אותך לקרוא עוד על הזדמנויות חג הפסח לפעילויות משפחתיות ולסידור הבית 
בשמונת עלוני פסח הנהדרים כאן 


חג שמח,

זיוה דינה - קשבים
ייעוץ להפרעת קשב,
דיוורי טיפול, חינוך ואימון
להתפתחות מקצועית ואישית 



ה​​רשם לעלון כדי לקבל עדכונים על הטיפול ​בהפרעת קשב ADHD:

עלון קשב ADHD למשפחה

עלון קשב ADHD למבוגרים

הרשם ל"קשבים" כדי לקבל עדכונים לאנשי טיפול, חינוך ואימון:

״קשבים״ להתפתחות מקצועית


12.04.2020