עלון קשב ADHD
שלום רב,
הפעם אני מזמינה אותך לחלוק בתובנות על הטיפול באנשים אשר מפנימים את קשייהם ומתביישים לקרוא לעזרה: מבוגרים עם הפרעות קשב ולקויות למידה.
הכותבת, דר' נעמי וורמברנד, ניהלה את מכינת ניצני מהות וכיום מנהלת את מרכז דרך מהות לטיפול בנערים ובמבוגרים בסמינר הקיבוצים. תקוותי, שכולנו נהפוך את המידע המחקרי והטיפולי אודות קבוצת אוכלוסיה זו לזמין ומזמין לציבור הרחב.
הטיפול במבוגרים עם הפרעות קשב וריכוז
דר' נעמי וורמברנד
טעויות נפוצות
למרות המודעות ההולכת וגוברת בקרב הציבור הרחב באשר להפרעת הקשב ומשמעותה הכוללנית, רבים עדיין טועים לחשוב שהפרעת הקשב מפריעה לתלמידים בבית הספר או באוניברסיטה, ועם סיום הלימודים, אין לה רלוונטיות. זו, כמובן, טעות גדולה. לא פחות טועים לחשוב שאם כבר רכשתי מקצוע, הקמתי משפחה ו"הסתדרתי" בחיים, הפרעת הקשב עוד יותר לא רלוונטית. גם כאן הטעות היא גדולה ביותר. הפרעת הקשב משוכה כחוט השני בכל ההתנהלות של האדם הבוגר, והיא עשויה לקבוע את תחושת ההישג והסיפוק, כמו גם להנציח את תחושת ההחמצה והכישלון.
הבחירה להיות מאושר
הפרעת הקשב - היכולת להבין אותה, לקבל אותה ולבחור את דרך החיים בהתחשב בקיומה מבלי להיכנע לה - זוהי זכות אישית של כל אדם. אף פעם לא מאוחר לעשות זאת. כל רגע בחייו של אדם זה הרגע לעשות את הרגע הבא בהיר, מזוכך ומעודד יותר. על כן, באופן חד משמעי וללא פשרות, זכאי כל בוגר עם הפרעת קשב לבחון ולקבל החלטה שקולה ומודעת האם הוא מוכן להיכנס לתהליך תוך אישי ובין אישי, שיקרב אותו למה שמכנה ד"ר טל בן שחר "אושר אפשרי".
תחושת האושר בנויה מ-3 מרכיבים:
• חוויות חיוביות
• תחושת משמעות
• מימוש החוזקות
ללא טיפול מתאים, הסיכוי של בוגרים בעלי הפרעות קשב להגיע לתחושה מסוג זה, היא קטנה יחסית. רוב החוויות שלהם הן של כישלון, תסכול ואכזבה, והן גם אלה שנצרבות בתודעתם. הם אינם מצליחים לממש את החוזקות בגלל מכשלת החולשות החוסמת אותם, ותחושת המשמעות נמנעת מהם משום שאינם מצליחים לזהות ולהגשים את הייעוד של עצמם.
הטיפול בעצמי
בוגר, המכבד את עצמו, המכיר בערכם של החיים ובפוטנציאל האיכותי הטמון בהם, יכול לבחור "לפרגן לעצמו" מהלך טיפולי, אשר יתן לו להישיר מבט בגאווה ולהגיד: עשיתי זאת!!!!!!!!!
המהלך הטיפולי כולל את השלבים הבאים:
1. שלב א' - אבחון קשב מלא ותקף:
עצם האבחון נותן תחושת הקלה וכמו "פענוח הסוד" של כל החיים. זוהי כבר תחילת הדרך החדשה.
2. שלב ב' - תפירת חליפה טיפולית מותאמת אישית:
בגיל הבוגר הטיפול אמור להיות מאד רלוונטי, נוגע בקושי האמיתי ומאפשר השגת תוצאות ברורות. שתי המערכות שנפגעות בעיקר מההפרעה היא המערכת החברתית והמערכת התעסוקתית. על כן, יש להסתכל באופן רחב על זירות ההתמודדות של המטופל, ולהתאים לו את הנתיב הייחודי שלו.
3. שלב ג' - הצבת מטרות וחתירה למימושן:
יש להציב מטרות פרקטיות בנות-השגה, ולא לראות בגיל הבוגר עילה לויתור על הגשמת המטרות. כל זאת, בתנאי שיילמדו כלים חדשים למימושן של אותן מטרות. לדוגמא: כלים לשיפור יכולת הזכירה (לזכור שני דברים בו זמנית כדי לתאם ביניהם), יכולת ההתארגנות בזמן (לסיים משימות בתאריך היעד) ויכולת ההתארגנות עם החפצים האישיים (לארגן את המסמכים כך שאדע היכן הם נמצאים).המטרות יכולות לכלול גם עיצוב דיאלוג מסוג אחר עם הסביבה החברתית ועם הסביבה התעסוקתית, כך שתתאפשר הבנה עמוקה יותר והשתלבות חלקה יותר בכל התיפקודים והתפקידים של החיים.
הריפוי מתחיל בנגיעה ברגש
השגתן של המטרות תתאפשר בעזרת נגיעה אנושית בליבת הרגישות והכאב שנושאים עמם מבוגרים בעלי הפרעות קשב וריכוז. שנים של תסכולים, אכזבות וגם תהיות שנותרו ללא מענה, גרמו להבשלת דפוסי חשיבה ורגשות בעלי גוון שלילי, דימוי עצמי נמוך ותחושת חוסר אונים בקרבם. הטיפול בכל הרבדים הנפשיים הסמויים מן העין, הוא היסוד לבניין הטיפולי כולו, ועל כן חייב לזכות בתשומת לב בכל מהלך הטיפול.
כל אדם הוא אוצר ונזר הבריאה. אצל מבוגרים עם הפרעות קשב, המפגש עם היופי הפנימי הוא כפסע מן הניתוק והניכור מעצמם, ממה שהעולם יכול להעניק להם והם לו. מן הראוי שנסייע להם למצוא בתוכם את האומץ לבחור נכון.
דר' נעמי וורמברנד, מנהלת מרכז דרך מהות
בסמינר הקיבוצים, טל. 03-6905498
http://www.smkb.ac.il/news-item/news-mahutway
לשעבר מנכ"ל עמותת "קווים ומחשבות"
המסרים למומחים שלנו מגיעים כבר לעשרות אלפי מטפלים, יועצים, מאמנים ומורים. חלקם נרשמו כבר באינדקס המומחים הגדול של פורטל קשב ADHD. האם את/ה ביניהם?
כדאי לך להירשם כמשתמש חדש מכאן:
http://adhdindex.co.il/Register
או להכנס כמשתמש רשום מכאן:
http://adhdindex.co.il/Login
תודה על קריאת עלון קשב ADHD.
אני מזמינה אותך לחכות ביחד לעלון הבא.
בברכה,
זיוה דינה - קשבים
יעוץ להפרעת קשב
דיוורי טיפול, חינוך ואימון
לקהלי יעד מותאמים במיוחד
adhdindex.co.il
הרשם לעלון כדי לקבל עדכונים על הטיפול בהפרעת קשב ADHD:
הרשם ל"קשבים" כדי לקבל עדכונים לאנשי טיפול, חינוך ואימון:
14.09.2020