עלון קשב ADHD
הקשבה מעצימה בהוראה, אבחון וטיפול
עירן הלוי
הקשבה מעצימה מבוססת על הקשבה מלאה. זאת המתנה היקרה ביותר שביכולתנו להעניק לתלמידינו, מטופלינו ולקוחותינו, הסובלים מן התחושה שלא מקשיבים להם באמת.
הקשבה מלאה מבוססת על מודעות אישית, נוכחות מלאה ו'לשים לב למה אני שם לב...' (משה פלדנקרייז). הוויית המקשיב משפיעה מיידית על האדם הדובר, וכך נוצר ביניהם מרחב בטוח עם אמון ובטחון עצמי, ומתחוללת העצמה. ההקשבה המלאה דורשת תשומת לב במספר מישורים בו זמנית, ומכאן הצורך באימון ותרגול מתמשך שלה.
הקשבה שאינה מעצימה:
כאשר אנו בשיפוט על הבחירות של הדובר/ המטופל, או מבקרים את גישתו לבעיה מסוימת, או משווים אותו לאחרים בהתאם לפרדיגמות שלנו, או מאשימים אותו במובן מה, אזי אנו מחלישים ופוגעים בו ובעצמנו. ערפל הדעות הקדומות והשיפוטיות חוסם את הדרך.
אנו מחכים בקוצר רוח לתורנו לדבר, עולה בנו הצורך להיות מרשימים, חכמים ויודעים. אנו רוצים לעזור, לייעץ, להראות את הדרך הנכונה (שלנו...), ואיננו שם עבורו - יצירתיים, גמישים, חופשיים ונוכחים.
כך אנו מרוכזים בעצמנו ובדעותינו , רוצים 'לתקן' את המטופל במקום לשרת את הצרכים האמיתיים שלו.
'לתקן' את המטופל או לפעול בשירותו?
אנשים חשים באופן אינסטינקטיבי ולא מודע מה אנו חושבים עליהם ומגיבים בהתאם. זהו הריקוד האנרגטי הסמוי בין המדבר והמקשיב. גם אם אני, כמטפל, אומר את כל הדברים 'הנכונים', הכח הפועל הוא הלך הנפש הפנימי שלי - מי אני באומרי את דבריי. אם המטופל שלנו מתחיל לדבר מהר יותר או מגביר את קולו, משתתק או נהיה ציני/ ביקורתי כלפי עצמו או כלפינו , זהו סימן שהוא בחוויה שאתם לא באמת מקשיבים לו.
הקשבה מעצימה:
'כשאתה מקשיב לזולת, אל תקשיב רק עם הראש, אלא עם כל הגוף. אתה מפנה לזולת מרחב להיות, וזו המתנה היקרה ביותר שביכולתך להציע לו' (א. טולה - 'כוחו של הרגע הזה')
הקשבה מעצימה משמעה לעשות כמיטב יכולתנו כדי להיות בשרות הזולת, להקשיב לו בקבלה מלאה ולתפוס אותו כיצירתי, מלא השראה ושלם כפי שהוא. כאשר אני בהקשבה כזו אני סקרן, חפשי ממה צריך להיות או לקרות, 'רוקד את הרגע' עם הלקוח ונמצא איתו בגובה העיניים והלב.
הקשבה שכזו מקרבת אותנו זה לזה ומאיצה את תהליך הטיפול / אבחון ובעצם כל מערכת יחסים שהיא.
כך חווה הלקוח את החוויה הנדירה שבאמת מקשיבים לו, שמקבלים אותו ומבינים אותו. וכשהוא מרגיש שהמטפל באמת מתעניין בו- או אז נפתח מרחב בעל עומק, כנות ואותנטיות והוא מביע את עצמו באופן מלא ואמיץ. כך אין לו התנגדות פנימית אלינו, הוא פתוח יותר, מדבר את האמת העמוקה שלו.
ההקשבה המעצימה שלנו מאפשרת לו להתחיל להקשיב באותו אופן לעצמו. הוא מתחבר למשאבים הפנימיים שייתכן כי נסתרו מעיניו זמן רב- היצירתיות, העצמה הפנימית, ההשראה, האמונה וההצלחה, וכך אנו מאפשרים החלמה, ריפוי, שיפור והעצמה.
בעבודה עם ילדים ומבוגרים עם ליקויי-למידה יש חשיבות יתרה להקשבה מעצימה, מכיוון שפעמים רבות יש ללקוח רגשות אשם/נחיתות, חוסר בטחון עצמי ובושה. תפקידנו כמורים/מטפלים לגלות ולהזכיר לו את העוצמות והחזקות שלו ואת העובדה שהוא אינו מושלם אך הוא שלם.
סיכום
הקשבה מעצימה מזינה הן את המטופל והן את המטפל: המטופל מרגיש 'מוקשב' ואנו, המטפלים, מרחיבים את עצמנו, את השמחה שבנו ואת הכרת התודה של להיות בשרות!
הקשבה מעצימה היא בחירה - למצוא השראה בכל רגע, בכל מצב ובכל אדם. עם התרגול היא תהפך לטבע שני במערכות היחסים שלנו כבני אדם וכמטפלים, והקשר גוף-נפש-רוח הקיים בכל מפגש אנושי יעצים אותנו ואת הסובבים אותנו בחיינו dהאישיים והמקצועיים.
'הדבר המשמעותי ביותר שביכולתך להביא לדיאלוג ולמערכת יחסים אינו מה שאתה אומר או עושה, אלא מי שאתה' (י. קרישנמורטי)
עירן הלוי,
מרכז אוריאל לתקשורת מעצימה והכשרת מנחים באמנות ההקשבה,
http://www.urielcenter.co.il
04-9830980
בברכה,
זיוה דינה - קשבים
יעוץ להפרעת קשב,
דיוורי טיפול, חינוך ואימון
לקהלי יעד מותאמים במיוחד
הרשם לעלון כדי לקבל עדכונים על הטיפול בהפרעת קשב ADHD:
הרשם ל"קשבים" כדי לקבל עדכונים לאנשי טיפול, חינוך ואימון:
14.09.2020