שאלות ותשובות על קלפים השלכתיים/ תמר סטון
בשנים האחרונות נוסף כלי חדש לארגז הכלים הטיפולי: קלפים השלכתיים.
הקלפים מצטרפים לכלים נוספים ככתיבה, ציור, מוסיקה, משחקי חשיבה ועוד.
אם עדיין לא התחלתם להשתמש בהם, או רכשתם וטרם התחלתם להשתמש, הנה מורה נבוכים קצר לעבודה עם קלפים השלכתיים.
למה דווקא קלפים?
הקלפים, מעצם היותם מאוירים, הנם כלי חזותי ולא שיפוטי, המעודד את המטופל להעלות מצבים, רגשות ומחשבות. המטופל מתבקש להתייחס לקלף מסוים באמצעות שאלות מנחות על המראה או הרגש המובעים בקלף . התייחסות המטופל לקלף לעולם תהיה מתוך עולם התוכן הפנימי שלו, אותו הוא משליך על הקלף. כך מספק הקלף דרך עקיפה ללמוד רבות על עולמו של המטופל- ערכים, רגשות, אמונות ומחשבות.
מהם יתרונות הקלפים למאותגרי קשב וריכוז?
כאשר עובדים עם מטופלים בעלי הפרעות קשב וריכוז, אחד הקשיים האפשריים הוא הקושי הוורבלי. פגישות טיפוליות רבות עלולות 'להיתקע', עד אשר 'יזעיק' המטפל לעזרתו את הקלפים, אשר יעזרו לו לדובב את המטופל, לחשוף את דעותיו לגבי נושא כלשהו ולהרחיב את הרפרטואר התקשורתי שלו.
דרך נוספת היא להשתמש בקלפים כטריגר להעלאת נושא שהמטופל מתקשה לדבר עליו.
אילו סוגי קלפים קיימים?
בשנים האחרונות היצע הקלפים הולך וגדל.
ישנם קלפים מאוירים או מצולמים. חלק מהקלפים מגיעים עם הסבר על גבי הקלף באמצעות מילה, היגד, או אמרה כלשהו, וחלק מוצג ללא פרשנות, כדי לאפשר למשתמש פרשנות מעולמו שלו. חלק מהקלפים אף מגיעים עם הצעות או הדרכה לגבי שימוש ודרכי עבודה.
כדאי למטפל לרכוש קלפים שהוא מתחבר אליהם אינטואיטיבית, כדי שתהיה לו מוטיבציה לעבוד אתם. כמו כן, כדאי לבחור בקלפים הממוקדים לסוג הטיפול וקהל המטרה.
מה יש בקלפים שמקדם את התהליך הטיפולי?
הקלפים מעוררים במטופל אסוציאציות המובילות לרעיון, מחשבה או זיכרון.
בזמן בחירת הקלפים על ידי המטופל, יכול המטפל לאסוף מסרים, הבעות פנים ושפת גוף שמשדר המטופל וכך ללמוד על תחושותיו וגישתו של המטופל לנושאים שונים.
מעבר לכך, הקלפים מציגים קשת רחבה של איורים/ מצבים/ תמונות המתאימים לעבודה עם שכבות גיל שונות.
לכאורה, נראה כאילו הקלפים מתאימים לילדים ולצעירים, אך הניסיון בשטח מלמד שדווקא מבוגרים שאינם נוהגים לשחק בקלפים, מוצאים עצמם 'מתחברים' לקלפים ומעלים זיכרונות מהעבר.
סיפור מקרה:
לאחד ממפגשי בבית הספר עם קבוצת ילדים 'משוטטים', שלא מוצאים את מקומם בכיתה, הבאתי את קלפי 'דמות מפתח'.
האמת היא שהקבוצה לא ממש הייתה ידועה לי מראש בהרכבה המלא, ולכן הכנתי מבעוד מועד שאלות מנחות כלליות מאוד. פרשתי בפני התלמידים חלק מן הקלפים, וביקשתי מהם לבחור קלף המציג נקודת חוזק בחיי בית הספר וקלף המצביע על קושי אפשרי. התלמידים, שלא ידועים כמשתפי פעולה בלשון המעטה, העלו חיוך על פניהם כאשר ראו את הדמויות והסיטואציות. לכל אחד מהם עלתה בראש אסוציאציה של מישהו או מצב כלשהו שנתקלו בו בביה"ס ואז החלו הציחקוקים ושבירת הקרח.
לתלמידים היה קל מאוד להתחבר להנחיה ולי היה נעים מאוד להתקדם אט אט במפגש שלא ממש ידעתי מה יהיה כיוונו. הקלפים איפשרו לשוחח על אחד הנושאים הכואבים הקשור בדימוי עצמי מבלי שהייתי צריכה לשאול שאלות ישירות. עם אחד התלמידים אני ממשיכה לעבוד עד היום, ואחת למספר פגישות משתדלת להביא את הקלפים ולשלבם במערך המפגש.
כך עזרו לי הקלפים 'לחפור' בבעיות שבדרך כלל קשה מאוד לגשת אליהן ישירות, במיוחד עם תלמידי חטיבה.
טיפים והצעות לעבודה עם קלפים:
המעניין והיפה בקלפים הוא, שתמיד ניתן למצוא להם שימושים נוספים ודרכי עבודה מגוונות.
המלצותיי הן:
>מטרה:הגדירו מראש מהי מטרת השימוש בקלפים וזיכרו להחליף או להוסיף מטרות במהלך הטיפול.
>שאלות מנחות: השימוש הבסיסי ביותר הוא באמצעות שאלות מנחות. ניתן לשלב שאילת שאלות בתחילת המפגש, במהלכו ובסיומו. כדאי שהשאלה בסוף המפגש תהווה הכנה וסוג של "טיזר" לקראת המפגש הבא.
>בהירות וסינון:מומלץ לבחור בכל פעם חלק מהקלפים ולא לפתוח את החבילה כולה. בעיקר חשוב לעבוד כך עם מטופלים בעלי הפרעות קשב וריכוז כדי למנוע מצב של הצפה בגירויים. כמו כן יש להתייחס לגודלם ובהירותם של הקלפים כאשר עובדים עם בעלי הפרכת קשב וריכוז.
>גלוי וסמוי:ניתן לעבוד עם הקלפים בצורה גלויה- כאשר המטופל בוחר את הקלפים, וניתן לעבוד בצורה סמויה- כאשר הקלפים "בוחרים" את המטופל.
>עבודה בקבוצה:חלק מערכות הקלפים ניתנות לפתיחה כמשחק ולכן מתאימות מאוד לעבודה קבוצתית.
לסיכום, עולם שלם נגלה למטפל אשר בוחר להוסיף קלפים השלכתיים לתהליך הטיפולי. הקלפים מהווים כלי חשוב בארגז הכלים של המטפל.
בהצלחה!
תמר סטון, מאמנת ומפתחת קלפי וסדנאות 'דמות מפתח' לקשיי קשב וריכוז.
אתר: http://www.adhdcards.com , טלפון: 0549722047
23.02.2011