קשב ADHD
"ברגע שמגיע אלי ילד עם ADHD, אני מנסה לברר מי מההורים הוריש לו את התכונה הזאת.
לפעמים ההורים מבינים לבד, במשך התהליך, שהתופעות של הילד מאפיינות גם אותם, לפעמים האבא מאשים את האמא והאמא מאשימה את האבא, לפעמים יש הכחשה.
במשפחה שבה הורה אחד סובל מההפרעה, יש סיכוי של 50%-40% שההפרעה תעבור לילד. כאשר שני ההורים סובלים מההפרעה, מדובר כבר על סיכוי של 80% שהם יעבירו אותה לילד".
(מתוך דברים של פרופ' איריס מנור, פסיכיאטרית מומחית לילדים ונוער וחוקרת של הפרעת קשב וריכוז ADHD).
פעם אמרו שהחינוך אשם ב- ADHD
אחר כך אמרו שהתורשה אשמה ב-ADHD
במקום להאשים, כדאי להכיר בכך שהילד הוא תוצר של משפחתו,
גם בגלל ההשפעה התורשתית וגם בגלל יחסי הגומלין בתוך המשפחה.
איך עושים סדר במשפחה עם הפרעת קשב, המכילה מבוגר אחד או שניים עם הפרעת קשב, שהם הורים לילד אחד או שניים או יותר עם הפרעת קשב? ואיך מתייחסים לסבים, שגם הם עמוק בעסק הזה?
מפעילים את כל הכלים הבדוקים שמיועדים למבוגרים עם הפרעת קשב, מוסיפים להם את כל הכלים הבדוקים שמיועדים לילדים עם הפרעת קשב, ומתבלים אותם במתכון לזוגיות טובה.
הנה לקט נבחר של כלים, בהם תוכלו להיעזר לניהול הבית עם ADHD:
א. טפלו בהפרעת הקשב של הילד ובהפרעת הקשב של ההורה, בכל אחד עם הכלים המותאמים עבורו: תרופתיים, התנהגותיים, תחושתיים או לימודיים.
ב. תיצרו סדר יום ברור של זמנים בבית, כמו בבכתה.
ג. תיצרו מסגרת התנהגותית ברורה ועקבית עם כללים שיתאימו לתא המשפחתי הייחודי שלכם. קיבעו כללים הניתנים ליישום במשפחתכם, ואל תנסו להידמות למשפחות אחרות.
ד. תחליטו על מקומות קבועים לחפצים חשובים בבית, כדי לא לחפש אותם כל יום.
ה.מי המקל ומי הגזר? חלקו ביניכם את התפקידים בהתאם לאפייכם. המשפחה הגרעינית מורכבת משני הורים שונים, כדי להציע דרכים שונות המובילות לאותה המטרה.
ו.תקפידו שהשפה המשפחתית תהיה מורכבת מהמון מחמאות, עידוד והומור:
you can catch more flies with honey than with vinegar!
ז.תשתפו פעולה עם המורה של ילדכם. המורה היא המשך של ההורות שלכם. תנו לה את הסמכות והכח למלא את מקומכם בהצלחה.
ח.תאווררו את מערכת היחסים עם ילדיכם על ידי הפרדת כחות מדי פעם. לשם כך בקשו את עזרתם של קרובי משפחה, חברים, בייבי סיטר או חונכים שישגיחו על ילדיכם בזמן שאתם מקדישים זמן פרטי לעצמכם.
ט. תיעזרו בסדנת הורים כדי לשתף ולהשתתף בבעיות ובפתרונות של הורים כמותכם, וכדי לקבל מבט כוללני על מצבכם בעזרת המנחה.
י.תקראו ספרים על הפרעת קשב ותלמדו מושגים שימושיים כמו: סמכות הורית, כוונון הסביבה, הורות מספיק טובה, אי ירוק, אימון אישי ועוד.
י"א.שגרה וחזרתיות יוצרים הרגשת בטחון ורוגע. חיזרו על דבריכם שוב ושוב כדי להזכיר לילדכם את כללי הבית.
י"ב.תזכורות-זמן מצלצלות, כתובות או מצוירות יעזרו לכם לעמוד בהתחיבויותיכם. מומלץ לקבוע לוח חודשי במקום בולט בבית, בו תרשמו את כל הארועים של כל אחד מבני הבית בחודש הקרוב, כל בן משפחה עם צבע ייחודי לו.
י"ג.אל תפקירו את בטחונם של ילדיכם על מזבח העצמאות, ומאידך, אל תנסו לאלף אותם.
שימרו על מערכת של חופש ובלמים באמצעות היזון ואיזון חוזר.
י"ד. 'הכו בברזל בעודו קר', מטבע לשון של הפסיכולוג ארווין יאלום שמתאים לתפקוד בהתפרצות זעם. בזמן ההתפרצות, נסו להעביר את הילד למקום שקט, לשמור על שקט ואל תיגרר להסלמת המצב. רצוי גם להשתמש בהומור.
עם שוך הסערה, נסו לשחזר מה היה הגורם להתפרצות הזעם, וחישבו על דרכי מניעה מראש ועל "דרכי מילוט" לתחילת ההתפרצות הבאה.
ט"ו. הטרמה: דאגו להכין את המשפחה מראש לארועים העומדים להתרחש וחורגים מן השיגרה.
ט"ז. חוזה התנהגותי: קיבעו חוזה שבו יצוין מה הילד מצפה מהוריו, ומה ההורים מצפים מילדם. היעזרו במערכת של חיזוקים ומניעות כדי להבטיח את ביצוע החוזה, ואל תשכחו כי אתם בעלי הבית במשפחה הזאת.
י"ח. פרוק יחידה גדולה ומורכבת ליחידות קטנות ופשוטות: תפרקו כל משימה גדולה למספר משימות קטנות, ומשך זמן ארוך למספר יחידות זמן קטנות.
י"ט. סינגור עצמי: תלמדו להסביר את עצמכם כדי להשיג הבנה, קבלה ועזרה מילדיכם, וכדי שילדיכם ילמדו להשיג הבנה, קבלה ועזרה מחבריהם, מוריהם, מדריכיהם ובעיקר - מכם.
תודה שהיית עמי עד כאן.
העלון הנוכחי מסיים את סידרת הפרעת קשב במעגל החיים. סקרנו את הפרעת הקשב בילדים, נערים, חיילים, סטודנטים, מבוגרים והורים. העלון הבא יוקדש לטיפול התרופתי בהפרעת קשב ואחריו יגיעו עלונים חדשים ורעננים. אני מקוה שתמשיכ/י לשלוח אליי חויות אישיות מרגשות, אשר נשבץ בעלונים הבאים בצד סקירות ועצות מקצועיות ממטפלים בתחומים שונים הקשורים להפרעת קשב.
בברכה,
זיוה דינה - קשבים
יעוץ להעצמת תפקודי קשב ADHD
Attention Functions
Empowerment
17.08.2025