עלון קשב ADHD


כפתור הביטחון של תומר – סיפור לילדים כשהמציאות סוערת

כפתור הביטחון של תומר  – סיפור לילדים כשהמציאות סוערת

עלון קשב ADHD

כפתור הביטחון של תומר  –
סיפור לילדים כשהמציאות סוערת 
אילת אסקוזידו 

המלחמה יוצרת מציאות מאתגרת – התרעות ואזעקות, חדשות מטרידות, מתח, שינויים בשגרה ואי-ודאות.
לחץ ודאגות למשפחה בבית, לבני משפחה מגויסים ואי יציבות כלכלית שהמבוגרים חווים – מורגשים באוויר, גם אם לא מדוברים. עבור ילדים בכלל, ועבור ילדים עם הפרעת קשב בפרט, התחושות עלולות להציף במיוחד. הפרעת קשב וחרדות הן שילוב די שכיח.

בתוך כל הרעש, בדקות הארוכות שאנחנו במקלט או בממ"ד, ילדים שואלים שאלות ואנחנו לא תמיד יודעים לתת להם את התשובות. אלו רגעים מתסכלים אבל הם גם מעניקים לנו הזדמנות ליצור עוגן עבור ילדינו, למשל בצורת סיפור. סיפור שלא מתחמק מהמציאות, שעוזר להם להבין, להכיל ולמצוא מידה של ביטחון.

הסיפור הוא כלי רגשי, שמסייע לילדים עם רגישות גבוהה להבין את המציאות במילים פשוטות. דרך הסיפור אנחנו מעבירים מסרים לא רק על מה שקורה – אלא גם למה זה קורה, איך זה משפיע עלינו ואיך ניתן להתמודד. עבור ילדים עם הפרעות קשב, שמתקשים לעשות סדר בתחושות ובעודף מידע, זהו כלי חיוני. הסיפור עוזר להם "להחזיק" את המצב ולהבהיר לעצמם את התמונה, כשבדמיון היא מצטיירת רחוקה לעתים מהמציאות. 
 

דגשים ליצירת סיפור לילדים בזמן מלחמה:

  1. שפה פשוטה ובהירה –  השתמשו במושגים מובנים, על פי גילם.
  2. קונקרטיות –  תארו ושקפו מה הם שומעים, רואים, מרגישים.
  3. הבהרת המצב –  חוסר הוודאות גורם למצוקה, ננסה לשלב בסיפור הסברים במילים שילדים יכולים להבין. נמצא דרך לשתף אותם במה שמתרחש ובמה שצפוי לקרות, גם אם עבורנו רב הנסתר על הגלוי.
  4. עוגנים של ביטחון – להדגיש את מה ששומר עליהם: מבוגרים אחראים, מרחבים מוגנים, שגרות קטנות, משחקים אהובים, חיות מחמד, פעילות מוטורית או חושית. לכל ילד יש את החפצים, הדמויות והפעולות המוכרים לו מהעולם שלו ומנחמים אותו.
  5. רשות להרגיש –  לתת לגיטימציה ומקום לפחד, בלבול, כעס, שמחה, התרגשות או כל רגש אחר.
  6. סיום עם מסר של תקווה וכוח פנימי.
     

דוגמה לסיפור קצר:

תומר והכפתור הסודי
תומר אוהבת לשחק בלגו ולבנות אוניות, מגדלים ורובוטים. וכשהיא בונה משהו והידיים עסוקות בהרכבת אבני הלגו הצבעוניות זו על גבי זו – הכי כיף לה בעולם, יש לה שקט בראש.

יום אחד הכול השתנה. מוקדם בבוקר תומר ישבה בפינת הלגו שלה והחלה לפרק את הטירה של אתמול כדי להרכיב משהו חדש ומלהיב. ואז, דווקא באמצע בניית משגר חלליות – פתאום הטלפונים של אימא ואבא התחילו להשמיע קולות חזקים ומפחידים והפנסים נדלקו מעצמם והבהבו. אימא אמרה שצריך להיכנס מהר לממ"ד ותומר הרגישה שהלב שלה דופק מהר, ולא ידעה למה.

כולם נכנסו במהירות לממ"ד, אימא הכניסה גם את יופיטר, ותומר ישבה לידו וליטפה את הפרווה הרכה שלו, עד שהארנבון שלה השתטח כמו שלולית שחורה על הרצפה. מזל שיש לו פרווה כל כך רכה ונעימה, חשבה תומר לעצמה, כי היא לא הספיקה לקחת איתה את הלגו שלה.

בזמן שתומר ליטפה ליופיטר את האוזניים הארוכות והחמימות שלו, אימא הסבירה שיש בעולם אנשים רעים שרוצים להפריע ולהזיק לנו, אבל למזלנו יש למדינת ישראל כפתור מיוחד שמפעיל את האזעקות והן מודיעות לכולם כשצריך להיכנס לחדר המוגן.

"כל פעם שאנחנו שומעים את הצליל המבהיל הזה," הסבירה אימא, "זה אומר שהכפתור הופעל, וגם החיילים ששומרים עלינו שומעים את האזעקות, הם כבר מוכנים לעצור את הטילים שיורים עלינו".

מאותו היום, נשמע בבית הצליל הרועש והפתאומי כמעט כל לילה ולפעמים גם ביום. תומר לא אוהבת את הצליל הזה, אבל היא יודעת – זה סימן שמישהו דואג לה. היא כבר העבירה את פינת הלגו לממ"ד, שם היא בנתה לעצמה בית גדול וצבעוני. בתוך הבית יצרה תומר לעצמה כפתור ביטחון סודי, וכל פעם שהיא שומעת את האזעקה – היא נכנסת לממ"ד, לוחצת על הכפתור הסודי ומזכירה לעצמה שהיא לא לבד. 


סיפור קטן יכול לעשות הבדל גדול

הורים לילדים עם הפרעת קשב, הילדים שלנו רגישים ופחות מווסתים. אתם מוזמנים להשתמש בסיפור "תומר והכפתור הסודי", התאימו את השמות ואת הפרטים לילדים הפרטיים שלכם.

זכרו, בתקופות קשות, ילדים זקוקים לא רק להסברים – אלא גם לסיפורים.
הם זקוקים לכלים לעיבוד המתרחש במציאות, להחזיר את תחושת השליטה ולמצוא את הכוחות שלהם. לפעמים, סיפור קטן יכול לעשות הבדל גדול.

אפשר ורצוי לגייס את הדמיון ולשתף את ילדכם ביצירת הסיפור. לתת להם את המקום להביע את עצמם ולהוסיף לסיפור מילים ותחושות מנקודת מבטם. בכך נשמע קולם והם יודעים שהם תרמו בעצמם ליצירת סיפור חדש. העלו את הסיפור על הכתב, הוסיפו לו ציורים, מדבקות, גזרי נייר צבעוניים, תמונות, כיד הדמיון הטובה.

ילדים צעירים נהנים לחזור ולהאזין לאותם סיפורים שוב ושוב. לא במקרה הם מבקשים את הקריאה החוזרת, היא מאפשרת להם להתעמק בפרטים, להקשיב למילים, הם מתבוננים בתמונות ומעבדים את המידע. על אחת כמה וכמה, כשגיבור הסיפור הוא הילד המאזין עצמו. כשהסיפור מוכר להם מהחוויה האישית, הם אוהבים לחזור ולהיזכר בו, ולספר אותו בעצמם. ילדים זקוקים לשיקוף הזה מבחינה רגשית וקוגניטיבית.

ספרון פיזי שהילדים יכולים לחזור ולעלעל בו לפי הצורך, הוא כלי חשוב לעיבוד גם עבורנו ההורים. הרי אנחנו חרדים ומודאגים בעצמנו ברגעי הכניסה לממ"ד. הספרון שנכין יהווה נקודת משען ותזכורת לאמצעים המתווכים, למנגנונים המרגיעים, המנחמים, העומדים לרשותנו עם ילדינו. הספרון עוזר לנו ההורים לתת מענה למצוקה רגעית, ובכך מְפנה משאבים הנחוצים לנו להתמודדות עם שאר האתגרים שבאים לפתחנו.

המצב בארצנו הקטנטונת משתנה בהפתעה מהיום למחר, ונקווה שיפתיע רק לטובה.
חשוב לציין שספרונים אוטוביוגרפיים לילדים משרתים אותנו היטב גם בזמנים של שגרה.

מאחלת לכולנו להתמקד ולכתוב רק על אירועי שיא קטנים ונעימים בחיי ילדינו – יום הולדת, ביקור אצל סבתא וסבא, נסיעה ללונה פארק או טיול לאילת.

 

M.Ed אילת אסקוזידו
אימא לילדים עם הפרעת קשב, סופרת ומרצה, תואר שני בחינוך,
"לחבק את הקוצים" – הרצאה שמלמדת ליצור דווקא מהמקומות הכואבים

https://www.facebook.com/hakozim

ayelet@sipur4u.co.il

 

 
תודה על קריאת העלון, 

אני מזמינה אותך לקרוא עוד על: 
טיפול תפקודי, התנהגותי, רגשי 

כישורים חברתיים - כאן

הדרכת הורים מיוחדת - כאן


בברכה, 
 

 

זיוה דינה - קשבים 
יעוץ להעצמת תפקודי קשב ADHD
Attention Functions
Empowerment 
 



ה​​רשם לעלון כדי לקבל עדכונים על הטיפול ​בהפרעת קשב ADHD:

עלון קשב ADHD למשפחה

עלון קשב ADHD למבוגרים

הרשם ל"קשבים" כדי לקבל עדכונים לאנשי טיפול, חינוך ואימון:

״קשבים״ להתפתחות מקצועית


26.06.2025

קטגוריות של עלונים