עלון קשב ADHD
נמר אבל אחר:
מה עושים כשכועסים?
חני גרשון
פתאום הופיע נמר
התפרצויות זעם, עימותים, משברים, בדידות, חרם, הדרה...
מאז פרוץ הקורונה והמלחמה, התרבו התנהגויות-סיכון במדדים התנהגותיים ורגשיים במשפחה, בחברה ובלימודים.
אמנם, רגשות כמו כעס, עצב, פחד, דאגה, חרדה, תסכול, בדידות, עלבון ואכזבה, הם חלק טבעי מהחיים, ומשותפים לכולנו, ילדים ומבוגרים, אך לא קל להתמודד איתם, במיוחד כש"נמר הכעס" מתפרץ.
הנמר בספר ובתוכנית החינוכית הוא סמל לכל הרגשות והמצבים הפחות נעימים.
כאשר הנמר מתפרץ החוצה, מתעצמים הקשיים במערכות היחסים עם הסביבה, וכאשר הוא מודחק פנימה, נוצרת מעמסה נפשית ובדידות.
איך נוכל לעזור לילדים להבין את רגשותיהם? איך נוכל ללמד אותם לשלוט בהתנהגותם, לחבק את הנמר שלהם ולחיות עימו בשלום ושלווה, בסבלנות ואהבה?
מתי מופיע הנמר?
התפרצויות כעס עלולות לנבוע מסיבות מגוונות, ולעיתים מדובר בשילוב של גורמים פיזיולוגיים, פסיכולוגיים וסביבתיים:
קשיים פיזיולוגיים
מצבים פיזיולוגיים - עייפות, רעב, חוסר שינה.
חוסר איזון הורמונלי - שינויים ברמות הורמונים, כמו קורטיזול ואדרנלין.
כאב פיזי או מחלות כרוניות - חוסר נוחות מתמשכת
קשיים רגשיים ופסיכולוגיים
תסכול - חוויות שבהן הילד מרגיש שאינו מצליח להשיג את מטרותיו או שקולו אינו נשמע.
פחד או חרדה - התמודדות עם פחדים או חוסר וודאות.
חוויות עבר - טראומות או זיכרונות לא נעימים
הפרעת קשב והיפראקטיביות - אימפולסיביות גבוהה ואי יכולת לווסת רגשות.
לחצים חברתיים וסביבתיים
קונפליקטים בין-אישיים - מריבות עם בני משפחה או חברים בבית, בבית הספר, בחוג, עימותים עם הצוות החינוכי בבית הספר.
לחצים חיצוניים - עומס לימודי, לחצים חברתיים.
השפעות סביבתיות - רעש, אי סדר, תחושת חוסר שליטה
מאפיינים אישיותיים
נטייה תורשתית - תגובות רגשיות חזקות מולדות.
קושי בוויסות רגשי - חוסר יכולת לנהל רגשות באופן מיטבי
נמר עם הפרעת קשב
ילדים עם הפרעת קשב והיפראקטיביות מועדים לקושי נוסף בשליטה עצמית בעקבות אימפולסיביות גבוהה ואי יכולת לווסת רגשות. הם עלולים להרגיש את הכעס שלהם מתפרץ כמו הר געש, בלי יכולת לעצור אותו בזמן.
ללא כלים מתאימים, ההתפרצויות עלולות להוביל לתסכול אישי, קשיים חברתיים, פגיעה בדימוי העצמי שלהם, בדידות, חרם והדרה.
כמו דרקון שרוצה לירוק אש
נדב, ילד בכיתה ד', מרגיש את הכעס עולה בו אחרי ריב עם חבר. באותו הרגע, הוא פונה למחברת "הנמר שלי" וכותב: "הרגשתי את הנמר שלי בגוף - הוא היה כמו דרקון שרוצה לירוק אש, אבל נשמתי עמוק, ופתאום הרגשתי שאני יכול להרגיע אותו."
באותם רגעים, נדב כותב ומצייר את תחושותיו. מחברת "הנמר" שלו צמודה אליו בבית, בבית הספר, בחוג ובארוחת שישי.
איך מחבקים את הנמר?
מודעות ווויסות רגשי, כמו אלו שמציעה "שפת הנמר", נמצאו יעילים ביותר במחקרים על ניהול רגשות. הם עוזרים לילדים לזהות את הסימנים המוקדמים לכעס, להבין את הקשר בין תחושות הגוף לרגשות, ולשלוט בצורה טובה יותר בהתנהגויות שלהם. דרכים לריסון הכעס:
1. זיהוי מקדים:
כשהנמר מתחיל להתעורר, נסו לשים לב למחשבות ולתחושות הגופניות שמגיעות יחד איתו: האם איבר/ איזור מסויים בגןף כואב יותר?
2. עצירה מודעת:
במקום להגיב מיד, קחו רגע לחשוב. אפשר לדמיין כפתור עצירה פנימי ולעשות "קליק" שמרגיע.
3. מחברת "אני והנמר שלי":
בקשו מהילדים להקדיש מחברת לנושא "אני והנמר שלי". בכל פעם שהנמר שלהם מגיע, הם יכתבו/ יציירו על פי השאלות המפורטות בהדרכה, כיצד חשו, כיצד נרגעו וכו'.. אחת לשבוע שוחחו עימם בבית ובכיתה: פיתחו את המחברות ובקשו מהם להציג, שוחחו, המחיזו, העלו לדיון את הנושא. בהדרגה, שאלו במילים אלו ממש: "האם הצלחת להתגבר על הנמר שלך?", והכי חשוב: "כיצד?"
4. "תיבת הרעיונות שלי":
קחו קופסא קטנה, פתקים צבעוניים וכלי כתיבה ותנו לילדכם ליצור ארגז כלים שיהיה לו זמין ונגיש: בכל פעם שהילד מצליח להתגבר על הנמר שלו הוא כותב /מצייר כיצד נרגע ומכניס את הפתק ל"תיבת הרעיונות שלי".
5. משחקי דמיון:
בקשו מהילדים לדמיין את "הנמר" שלהם כחיה רגועה, כמו חתול שמתכרבל, כדי לשנות את החוויה הרגשית, כדברי ליה המתוקה, תלמידת כיתה ב': "הנמר השורט שלי הופך לחתול שנעים ללטף את הפרווה שלו".
6. פעילות גופנית:
כעס זקוק לפריקת אנרגיה. אפשר להקטין אותו על ידי צעידה קצרה או ריצה במקום.
7. מודל חמש הנשימות:
שאפו אויר כמה שיותר הרבה וכמה שיותר לאט. דרך האף ולא דרך הפה. הקשיבו לצליל הנשימה ודמיינו את הנמר שלכם הופך לקטן יותר בכל נשימה.
8. תקשורת רגועה:
לימדו לדבר על הכעס במקום לפעול מתוך כעס. תוכלו להנמיך את הלהבות על ידי אמירת המשפט "אני מרגיש כועס עכשיו". עדיף רגע לפני שהנמר מגיע, לזהות ולומר: אני מרגיש שהנמר שלי מתקרב".
9. תמיכה חיצונית:
נסו לדבר עם מבוגר שאתם סומכים עליו, כמו הורה, מורה או יועצת.
סיכום
רגשות פחות נעימים כמו כעס, עצב, זעם, אכזבה, פחד ועוד, יכולים להיות חזקים ומרתיעים, אך גם להוות הזדמנות ללמידה. באמצעות "שפת הנמר" וכלים מותאמים כמו מחברת אישית, נשימות ושיחות פתוחות, אפשר להוביל את הרגשות למקום חיובי יותר ולמצוא שלווה פנימית.
אצל ילדים עם הפרעת קשב ואימפולסיביות, כלים אלו יכולים לשנות את הדרך בה הם רואים את עצמם ואף לשנות את תגובותיהם.
חני גרשון
בוגרת אוניברסיטת תל אביב בחינוך וספרות, מומחית במיינדפולנס וחמלה במערכת החינוך, מאמנת ומנחת קבוצות. קצינת ביקור סדיר העוסקת במניעת נשירה ממערכת החינוך.
מחברת "נמר אבל אחר", ספר ילדים ותוכנית חינוכית-רגשית לעיבוד רגשות וניהול כעסים, המופעלת בבתי ספר יסודיים.
אתר: https://namer.inat-web.com
טלפון: 050-7921828
תודה על קריאת העלון.
אני מזמינה אותך לקרוא עוד על:
טיפול תפקודי, התנהגותי, רגשי
בברכה,
זיוה דינה - קשבים
יעוץ להעצמת תפקודי קשב ADHD
Attention Functions
Empowerment
הרשם לעלון כדי לקבל עדכונים על הטיפול בהפרעת קשב ADHD:
הרשם ל"קשבים" כדי לקבל עדכונים לאנשי טיפול, חינוך ואימון:
29.03.2025