עלון קשב ADHD


שחור... או לבן? משקפי החשיבה של מוח עם הפרעת קשב ADHD

שחור... או לבן? משקפי החשיבה של מוח עם הפרעת קשב ADHD

עלון קשב ADHD 

לראות את המציאות בשחור או לבן - 
משקפי החשיבה של מוח
בהפרעת קשב

שלי כהן

הקדמה  

ADHD, הפרעת קשב והיפראקטיביות, מאופיינת בשלושה אתגרי ליבה: קשיי קשב, היפראקטיביות ואימפולסיביות. האתגרים  מתבטאים בכל תחומי החיים:  

• קשיים בוויסות הרגשי: החלק שאחראי במוח על הוויסות הרגשי אינו עובד כשורה ולכן ילדים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז מתקשים בניהול רגשותיהם ונוטים להתפרצויות זעם, הצפה רגשית וקושי לעבור ממצב רגשי אחד לאחר.

• ליקויים בתפקודים הניהוליים: ליקויים בזיכרון עבודה, תכנון, סדר וארגון מקשים עליהם להשלים משימות, להתמיד, לעקוב אחר הוראות, לתכנן ולנהל זמן ביעילות.

• קשיים חברתיים: אימפולסיביות, קשיי ויסות רגשי, סף תסכול נמוך ואי הבנת מצבים חברתיים, עלולים לגרום לקשיים ביצירת קשרים חברתיים ובשימורם. הילדים עלולים להתפרץ ולהפריע לאחרים, להתקשות להמתין בתור, להתקשות להקשיב לדברי אחרים, להתנהג בתוקפנות ואף להגיב באלימות לסביבתם.

• קשיים לימודיים: למרות פוטנציאל לימודי גבוה, עלולים קשיי ריכוז ואימפולסיביות להוביל לקשיים ב"תלמידאות": הפרעות רבות בשיעורים, הגעה לשיעור ללא הציוד הנדרש, צורך לצאת מהכיתה פעמים רבות, פיטפוט, אי ביצוע מטלות וקושי להתכונן  למבחנים.

• חשיבה ב"שחור או לבן": אחד התסמינים המשמעותיים ביותר של הפרעת הקשב, נוגע לתפיסת המציאות. אחד מעיוותי החשיבה הבולטים ביותר בהפרעת קשב וריכוז הוא חשיבה ב״שחור או לבן״, המאופיינת בנטייה לתפוס את המתרחש במציאות באופן קיצוני: הכל שחור או לבן, רע או טוב, הצלחה או כישלון, הכל או כלום: 
"או שהיה מצוין או שהיה נורא". "או שהוא החבר הכי טוב שלי או שאני לא רוצה לדבר איתו בחיים". 
 

מציאות דיכוטומית של "שחור או לבן"

חוסר העקביות המאפיין את ההפרעה מוביל לכך, שלעיתים הילדים חווים הצלחה גדולה ולעיתים כישלון מוחץ. כך הם מפתחים דפוס חשיבה של  ״שחור או לבן״. הם מתקשים להבין שהחיים מורכבים מהצלחות וכישלונות, ומוותרים מראש על הניסיון להשתפר ולהצליח.

למשל, אחרי חוויה של הצלחה, הם עשויים לחשוב: "הצלחתי! אז עכשיו אני טוב בלימודים וההורים מרוצים ממני. אני ילד טוב".

מנגד, אחרי חוויה של קושי או כישלון, הם עלולים לחשוב: "אני גרוע. לא משנה מה אני אעשה, אני נשאר גרוע וכולם יודעים את זה".
כך גם פני הדברים ברמה החברתית: ימים טובים חברתית יכולים לגרום לילד להרגיש אהוב ומשתלב בחברה, אך גם בקיצון השני, כאשר חבר לא ענה לילד להודעה או לא הזמין אותו למסיבה למשל, הוא עשוי להרגיש כאילו חרב עליו עולמו. אמונות נוקשות אלו עשויות להוביל לקשיים רגשיים רבים, כמו גם קשיים חברתיים ופגיעה בערך העצמי.

 

לשפר את דפוסי החשיבה המזיקים 

כולנו מרכיבים מעין 'משקפיים' מיוחדים, דרכם אנו רואים את המציאות. ילדים עם הפרעת קשב עלולים להרכיב משקפיים שמכבידים עליהם, וגורמים להם לפרש את המציאות בצורה שגויה וקיצונית. פרשנות זו מגבירה מצוקה נפשית, דיכאון וחרדה.  לאורך זמן נוצרת תפיסת עולם של חוסר מסוגלות עצמית ותחושת ערך עצמי נמוך, אשר משפיעות על ההתנהגות ויוצרת מצב של 'נבואה המגשימה את עצמה'.

טיפול בעיוותי חשיבה אלו בשלב מוקדם חיוני כדי לעזור לילדים עם הפרעת קשב לפתח דפוסי חשיבה בריאים ומאוזנים התומכים בהתפתחותם הרגשית והחברתית.

במקרים רבים, ,תפיסת המציאות ותחושת הכשלון עלולים להחמיר ללא טיפול מתאים. כאשר לא מטפלים בצורה נכונה או בזמן המתאים, הילדים עלולים להרגיש לא רק כשלון בלימודים, אלא גם להגיע למצב של דחיה חברתית, מה שעלול לגרור חוויות שליליות נוספות.

מחקרים מצאו כי זיהוי ושינוי של עיוותי חשיבה יכולים לשפר משמעותית את הוויסות הרגשי אצל ילדים עם הפרעת קשב, ולהפחית את תחושת החרדה והדיכאון. טיפול שמבוסס על הקשר שבין המחשבות, הרגשות וההתנהגויות, מסייע לנו ללמוד לאתגר מחשבות שליליות או מעוותות ולשנות אותן למחשבות מאוזנות ומציאותיות יותר.
גם אם הילד התרגל לחשוב באופן נוקשה ודיכוטומי, הוא יכול ללמוד דפוס חשיבה שונה. למרבה המזל, הנוירופלסטיסיות של המוח מאפשרת שינויים ע"י תרגול ואימון. כלומר, אנו יכולים ללמד את עצמינו ואת הילדים שלנו לחשוב באופן יעיל יותר, לראות את המורכבות שבמציאות וכך לווסת את רגשותיהם.


סיפורו של אופיר 

אופיר, שם בדוי, בן ה-9, הוא ילד מבריק ואנרגטי שאובחן עם הפרעת קשב וריכוז. אופיר מצטיין במתמטיקה אך מתקשה מאוד במשימות כתיבה, שגורמות לו לתסכול רב. יום אחד, הוא קיבל מהמורה משוב על מטלת הכתיבה שלו עם מספר המלצות לשיפור.
אופר כעס, קימט את הדף ואמרלעצמו: "אני גרוע בכתיבה, לעולם לא אהיה טוב בזה!" 

תגובתו של אופיר היא דוגמה מובהקת לעיוות חשיבה מסוג ״שחור או לבן״. בעיניו, קבלת המשוב עם הערות לשיפור, תורגמה לכישלון מוחלט שלו בכתיבה. דפוס חשיבה זה של "הכל או כלום" מנע ממנו לראות את ההזדמנות להשתפר וללמוד מהמשוב שקיבל. במקום לקבל את הביקורת כביקורת בונה, הוא חש תסכול וחרדה וראה את עצמו ככישלון, מה שרק הגביר את ההימנעות שלו ממשימות כתיבה בעתיד. 

הוריו ומוריו של אופיר הבחינו בחוסר הרצון שלו לעסוק בפעילויות כתיבה ובתסכולו הגובר. הם חששו שדפוס זה יימשך וישפיע על ביצועיו הלימודיים ועל בטחונו העצמי. 
 

"משקפי החשיבה של המוח" לטיפול בעיוותי החשיבה 

"משקפי החשיבה של המוח" היא ערכת קלפים שפותחה על ידי שלי כהן, דוקטורנטית לפסיכולוגיה קלינית ופסיכותרפיסטית מומחית בטיפול בהפרעות חרדה. הערכה תוכננה במיוחד כדי לעזור לילדים לזהות, להבין ולשנות את עיוותי החשיבה שלהם. באמצעות משחקים שונים, הילדים לומדים לזהות מתי הם פועלים לפי דפוסי חשיבה מעוותים וכיצד לאתגר מחדש את הדפוסים הללו.

בעזרת קלפי המשחק, ניתן להכיר לילדים את עיוותי החשיבה השונים, להסביר את השפעתם על החשיבה וההחלטה, ולהציע אסטרטגיות יעילות לשינוי.

כיצד עובד המשחק? כל קלף מציג עיוות חשיבה אחר, כגון חשיבה ב״שחור או לבן״, הכללה, חשיבה רגשית ועוד. בעזרת דוגמאות והסברים, הילדים לומדים להבין את השפעתם של העיוותים על החשיבה וההתנהגות.

במקרה של אופיר, השימוש ב"משקפי החשיבה של המוח" איפשר לו להתבונן על מחשבותיו בצורה אובייקטיבית יותר. לדוגמה, קלף אחד הציג אמירה כזו:
"קיבלתי ציון נמוך במבחן, אני כישלון גמור". לאחר מכן, אופיר נחשף בקלפים לאפשרות חשיבה מחודשת ויעילה יותר על המציאות: "ציון נמוך אחד לא אומר שאני לא חכם. זה בסך הכל אומר שיש לי עוד מה ללמוד." 

 

שלבי הטיפול בעיוותי החשיבה 

זיהוי: הצעד הראשון הוא לעזור לילדים לזהות את עיוותי החשיבה שלהם. הקלפים נעזרים בתרחישים שילדים עם הפרעת קשב עלולים להיתקל בהם, כגון קבלת ציון נמוך במבחן או אי הסכמה עם חבר.

אתגור: ברגע שמזהים עיוות חשיבה, הקלפים מנחים את הילדים לאתגר את המחשבות הללו ולא לקבל אותן כמובנות מאליהן. לדוגמה, אם ילד חושב בחשיבת ״שחור או לבן״, הקלפים יעודדו אותו לשקול מחשבות חלופיות, כגון, "גם אם עשיתי טעות, זה לא אומר שאני טעות אחת גדולה. כולם עושים טעויות, ואני יכול ללמוד מזה".

ויסות רגשי: על ידי אתגר ושינוי של עיוותי חשיבה, הילדים מפתחים מיומנויות ויסות רגשי טובות יותר. הם לומדים להכיל רגשות מורכבים ושמצבים נדירים הם קיצוניים ולא שכיחים כפי שהם עשויים להיראות בהתחלה. כך הם מצליחים להגיב לאתגרים בצורה מאוזנת ורגועה יותר.

תרגול: בערכה יש קלפי תרגול עם עשרות מצבים מחיי היום יום של ילדים בהם נוטים לעשות שימוש בעיוותי חשיבה. הילדים יוכלו להתבונן בדוגמאות ולחשוב בעצמם באיזה עיוות חשיבה נעשה שימוש.

חיזוק באמצעות משחק: ערכת הקלפים מעודדת את הילדים לתרגל כלים משיטת הטיפול ההתנהגותי קוגניטיבי באופן קבוע וחוויתי, והופכת אותם לחלק טבעי מתהליך החשיבה שלהם. 
 

טיפים שימושיים להורים, מורים ומטפלים 

הורים, מורים ומטפלים בילדים עם הפרעת קשב וריכוז, הנה כמה טיפים שימושיים שיעזרו ללכם להתמודד עם עיוותי  חשיבה של ״שחור או לבן״ ועיוותים קוגניטיביים אחרים: 

♡ זהו את עיוותי החשיבה: שימו לב לשפה שהילדים משתמשים בה, כמו "תמיד", "אף פעם", "מושלם" או "כישלון". אלו לרוב אינדיקטורים לעיוות החשיבה ״שחור או לבן״. עודדו את ילדיכם לשקול מילים מאוזנות יותר שישפיעו על הרגשתם.

♡ היו אתם מודל לחשיבה מאוזנת: ילדים לומדים באמצעות דוגמה. כאשר אתם דנים בבעיות או אתגרים, השתמשו בשפה המבוססת על מחשבות מאוזנות, המכירה במורכבות המציאות ומציעה דרכים לפתרון. לדוגמא, אם התוכנית שלכם לא הלכה כצפוי, דברו על מה שכן הסתדר, וכיצד ניתן לפעול אחרת בפעם הבאה.

♡ עודדו חמלה עצמית: עזרו לילדים לפתח יחס אדיב ומבין כלפי עצמם. הזכירו להם שטעויות הן חלק טבעי מהלמידה ושזה בסדר להיות לא מושלמים. חמלה עצמית יכולה לנטרל את השיפוטיות הנוקשה הקשורה לרוב בדפוס החשיבה ״שחור או לבן״.

♡ צרו סביבה תומכת: טפחו סביבה תומכת בה ילדיכם ירגישו בטוחים להביע את רגשותיהם ומחשבותיהם ללא חשש. עודדו שיח פתוח על אתגרים ועל חוויות אישיות, תוך שימוש בדפוסי חשיבה יעילים ובונים.

 

מחקר שפורסם בכתב העת המדעי "The Efficacy of Cognitive"
מצא כי טיפול "קוגניטיבי התנהגותי" המבוסס על זיהוי עיוותי חשיבה, ושינוי הפרשנות האוטומטית של המוח, יעיל מאוד להפחתת תסמיני חרדה ודיכאון. המטרה של הטיפול היא לשנות את דפוסי המחשבה הקיצוניים ולהמיר אותם במחשבות מאוזנות יותר.

במקרה של אופיר, טיפול באמצעות ערכת הקלפים "משקפי החשיבה של המוח" סייעה לו לזהות את עיוות החשיבה ״שחור או לבן״. הכירות מעמיקה עם עיוות החשיבה, עזרה לו לסגל דפוסי חשיבה יעילים יותר. לאט לאט הוא החל להבין שטעות אחת או ציון נמוך אחד במבחן הם לא כשלונות, אלא הזדמנויות ללמידה, מה שהוביל לשיפור בביטחון העצמי שלו וביכולת שלו להתמודד עם משימות כתיבה בצורה חיובית יותר.

 

סיכום

דפוס החשיבה ״שחור או לבן״ הוא עיוות חשיבה נפוץ בקרב ילדים עם הפרעת קשב וריכוז, שמתייחס לאופן בו הם רואים את העולם בשני קצוות - או רע או טוב, או הצלחה או כישלון, ללא אמצע. 

זיהוי עיוות החשיבה ושינוי הפרשנות האוטומטית של המוח באמצעות ערכת הקלפים הטיפוליים, "משקפי החשיבה של המוח", יכולים לסייע להם לשפר משמעותית את איכות חייהם, את הישגיהם הלימודיים, לסייע להם להשתלב בחברה ולהגביר את הביטחון העצמי שלהם.

 

שלי כהן 
דוקטורנטית לפסיכולוגיה קלינית,
פסיכותרפיסטית מומחית בטיפול בהפרעות חרדה.
מרצה באקדמיה ובעלת קליניקה בתל אביב ובאונליין. 
אתר: https://cohenshelly.com 
טלפון: 054-6649484

 

 

תודה על קריאת העלון. 
אני מזמינה אותך לקרוא עוד על: 
טיפול תפקודי, התנהגותי, רגשי - כאן 

למידה והוראה - כאן 

זוגיות עם הפרעת קשב - כאן

 
בברכה, 
 

זיוה דינה - קשבים 
יעוץ להעצמת תפקודי קשב ADHD
Attention Functions
Empowerment 



ה​​רשם לעלון כדי לקבל עדכונים על הטיפול ​בהפרעת קשב ADHD:

עלון קשב ADHD למשפחה

עלון קשב ADHD למבוגרים

הרשם ל"קשבים" כדי לקבל עדכונים לאנשי טיפול, חינוך ואימון:

״קשבים״ להתפתחות מקצועית


20.10.2024

קטגוריות של עלונים