עלון קשב ADHD


אלימות, חרם ונשירה - מהפך הליצנות החינוכית

אלימות, חרם ונשירה - מהפך הליצנות החינוכית

 ליצנות חינוכית לעזרת תלמידים
עם קושי חברתי ורגשי

טליה ספרא

אלימות, חרם ונשירה מבית הספר?
יש פתרון שיעזור להפיג את המתח ולייצר אקלים בית ספרי רגוע. זאת הליצנות החינוכית, שמסייעת בבניית הזהות העצמית,  מפחיתה לחצים ומאפשרת לתלמידים מרחב מצמיח של דיאלוג כן, העצמה, אמפתיה, מוגנות, שייכות  וביטחון. 

חברים הם כל כך חשובים בבית הספר גם לתלמיד שקל לו בלימודים. ברגע  שאתה נפגע בהפסקה, ברגע שאתה מרגיש מכווץ ובודד, קשה לך להתרכז ולהיות בכיתה, קשה לך להאמין שאפשר גם אחרת. הרבה פעמים פגיעה או קושי חברתי בבית הספר, הופכים  לכדור שלג מתגלגל של סבל ובדידות לילדים בכל היממה ולאורך השנים. 
 

המהפך החברתי של נויה:

נויה סבלה מבדידות. היא הייתה כבר בכיתה ג',  ועדיין בלי אף חבר או חברה בבית הספר. היא התנהגה בתוקפנות, הייתה  מעורבת בריבים בקבוצת בני גילה, ולא הצליחה להתרכז בשיעורים. הוריה התכוננו כבר להעביר אותה לבית ספר אחר.
לפי בקשת בית הספר, נכנסתי כליצנית לכיתה של נויה במהלך שיעור. עיניי כל התלמידים התרוממו וחייכו אלי, חיכו בציפייה ובסקרנות לראות מה אעשה, מה יקרה עכשיו בשיעור...

הצגתי את עצמי וסיפרתי שיש פה ילדה בשם נויה שיכולה לעזור לי, שחיפשתי אותה בכל בית הספר ואמרו לי שעכשיו היא פה, בכיתה הזו. כולם הופתעו מאוד שדווקא היא, ילדה לא אהודה שלא נעים לשחק אתה, יכולה לעזור לליצנית החמודה והצבעונית.

נויה לא הרימה את  מבטה אליי. ניגשתי אליה, התכופפתי לגובה העיניים שלה, ואמרתי לה שממש אשמח אם היא תסכים לעזור לי לרגע, שחיפשתי אותה הרבה מאוד זמן כי אני  יודעת שיש לה כוח סתרים. ההזמנה האישית עבדה וסיקרנה את נויה, שהסכימה לצאת איתי לרגע מהכיתה.
מחוץ לכיתה סיפרתי לה שאני ליצנית חדשה בבית הספר ולא מכירה את כל התלמידים והמורים. אמרתי לה ששמעתי שהיא ילדה חברותית ואוהבת לעזור לזולת וממש טובה בזה. ביקשתי מנויה שתעזור לי להתקרב לילדים ואולי גם להצחיק אותם, כי אומרים שליצנית יודעת להצחיק ואני לא בטוחה שאני באמת יודעת מה יצחיק את הילדים ומה לא.
היא הסכימה מיד ואמרה שהיא צריכה אף אדום ובגד צבעוני ויפה כמו שלי. נתתי לה אף אדום, מטפחת  ופרחים לשיער שבחרה מתוך המזוודה שלי. הפכתי אותה ל"עוזרת שלי". היא  ביקשה לבחור לעצמה שם ליצני וקראנו לה נונה.

"עכשיו מה עושים?", שאלתי, והיא הציעה שניכנס  מחופשות לכיתות ונעשה קטע שאני מנגנת ביוקללה והיא במפוחית. "ככה", היא  אמרה, "הילדים ממש ייהנו מאתנו." עשינו זאת והיא הייתה מקסימה, רגועה, מווסתת, מתואמת ומחויכת. מאחורי האף האדום, השם החדש והפרחים על הראש, היא הוציאה מעצמה רכות, הדדיות, אינטליגנציה רגשית ויצירתיות.

נויה הציעה שעכשיו ניכנס לכיתה שלה ונציג גם בה משהו מצחיק ויפה, וכך היה. ברגע שסיימנו, המון ילדים וילדות ביקשו להצטרף אלינו, להתחפש, ולעשות איתי משהו יפה, כי "זה לא פייר שרק נויה מופיעה". זה היה הרגע לו חיכיתי, נקודת מפגש בין נויה עם התנהגות החברתית הישנה בכיתתה לבין הדמות האחרת שיצרה איתי. היא הגיבה מייד בהתפרצות ובכעס כלפיהם. החזקתי את ידה ולחשתי באוזנה: "הם נורא אוהבים את מה שעשית, את כל כך מצחיקה ויפה והם רוצים גם כן. אולי נבחר מישהי אחת שתצטרף אלינו וניתן לה ליהנות אתנו רק לכמה דקות?"

"טוב", השיבה  נויה כשהיא מחזיקה לי חזק את היד. כל הבנות הצביעו חזק וקראו:" אני , אני"! שאלתי את נויה: "יש פה מישהי שאת מרגישה שהיא יכולה להיות חברה טובה? כזאת שתהייה נחמדה אליך גם בלי שתהיי ליצנית  איתי, תשמור על הסודות שלך? תשחק אתך בעוד משחקים?  תשתף אותך?  יש לך כוחות קסם לדעת מי מהבנות שמצביעות יכולה להיות כזו...

נויה בחרה תלמידה וזה עבד נפלא. ביום אחר, עשינו זאת שוב והיא בחרה עוד תלמידה. כך במשך חודש ימים, פעמיים בשבוע בימי הפעילות שלי בבית הספר, היינו בוחרות עוד תלמידות ובהפסקה היינו משחקות עם כל הקבוצה..

כעבור חודש, כשהגעתי לאסוף אותה מהכיתה בהפסקה, היא  אמרה לי: "אכפת לך שהיום אשאר ואשחק עם החברות שלי? את תהיי בסדר בלעדיי?"  

המשכתי משם שמחה ורגועה. נויה הצליחה למצוא את הנתיב שלה לקבוצת השווים שלה. 


חיבור הכח הטוב של התלמיד לכוחות הטובים של החברים

כשתלמיד/ה בוחרים בהתנהגות מסוימת שאיננה פועלת לטובתם, וחוזרים עליה שוב ושוב , סימן שהם לא התנסו עדיין בהתנהגות אחרת, כי ארגז הכלים ההתנהגותי שלהם מצומצם.  

למידה של כלי תקשורת נוספים, מתבצעת ביעילות כשהיא מלווה בהתנסות וביצירת חוויות טובות. כך הרצון לחוות שוב חוויה טובה מוביל את התלמיד/ה  לבחור בכלים הטובים והחדשים שהוא מצא.

ילדים הם יצירתיים וגמישים, עולם הדמיון זמין להם והוא חלק מהשפה שלהם, מהכוח  שלהם. 

פניתי לנויה ממקום של פתרון הבעיה: "יש לך כוח סתרים", "את יכולה  לעזור לי", "אותך חיפשתי", "את יודעת לכוון אותי איך לשמח ילדים". הפנייה הזאת עזרה לנויה להאמין שהיא אכן כזו, וכך היא התרככה והורידה את מנגנוני הגנה הקבועים. הפנייה הזאת קראה לקול היצירתי והשמח של נויה, שמצאה בתוכה רעיונות  כיצד לממש אהבה, כייף והנאה עם החברים. 

עצם היישום המיידי ביחד עם הדמות ההשלכתית של הליצנית החינוכית, העצים את החוויה של נויה ועזר לה לממש את הרעיונות שלה. נוכחות הליצנית החינוכית הייתה חיובית ופילסה לרעיונות של נויה דרך לליבם של חבריה, שהפסיקו להגיב אליה באופן שלילי כמו קודם, והתחילו לראות בה צדדים נוספים שיצרו הזדמנויות להתקרבות הדדית. 


טיפים לטיפול מיטבי בילדים

א. יצירת מציאות בתוך מציאות
בזמן הטיפול בילדים, אפשר ורצוי ליצור מציאות בתוך מציאות, שתאפשר להם להתחבר ליצירתיות ולגמישות שלהם. 

ב. פחות דיבורים ויותר מעשים
ילדים מאמינים לדברים מוחשיים, פחות "לדבר על" ויותר "לעשות את".  הם זקוקים למורה נבוכים שיצטרף לחוויית החיים של הילד ללא שיפוטיות, ומשם  יצמיח ביחד אתו התנהגות חדשה רצויה. 

ג. להחזיק את היד ברגעי המפתח
רגעי המפתח קורים כאשר המציאות הקודמת פוגשת במציאות החדשה שהילד יצר. שם, במקום הזה, צריך להחזיק את היד של הילד ולהאמין ביכולתו לעשות עיבוד מחדש של המציאות. דרך שהייה ברגע המפגש הזה הילד ילמד, עם היד שלו בתוך היד שלכם, והלב שלו קרוב לליבכם, לבחור נכון עבורו. 
 

סיכום

בית הספר הוא מקום בו נמצאים התלמידים שעות, ימים ושנים רבות מחייהם הצעירים. זהו מקום בו הם בונים זהות, מייצרים חברויות ומכירים ביכולות ובגבולות. זהו מקום עם למידה משמעותית גם ברמה הפדגוגית, גם ברמה החברתית והרגשית וגם ברמת הזהות העצמית. זה המקום שמייצר את החברה בה אנו חיים וגדלים. 

הליצן החינוכי שמגיע לבית הספר, רואה כל ילד וילדה, מצטרף לחוויית החיים שלהם, עוזר להרחיב את מנעד התגובות והבחירות שלהם, וכך להרחיב את היכולות שלהם ליצור חברויות, לבוא לידי ביטוי, למצוא את הקול שלהם ולייצר זהות טובה ומיטיבה עבורם.

הימצאות הדמות הבלתי תלויה של הליצן במרחבי המשחק והלמידה עוזרת למנוע אלימות, לייצר אקלים חינוכי מיטיב ומכיל ולשלב ולהכיל את השונה. הליצנות החינוכית בבית הספר משמשת ככלי ליצירת שפה חברתית ורגשית מיטבית, ובכך ולהפוך את זמן בית הספר לזמן טוב ,נעים, מחזק ומוגן. 

 

טליה ספרא 
שחקנית, בימאית, מאסטר נל״פ מוסמכת, מחלוצי הליצנות הרפואית בישראל, מנהלת תוכנית ההכשרה לליצנות רפואית במכללת סמינר הקיבוצים, מפתחת תוכנית ההתערבות הטיפולית לליצנות רפואית במחלקות לבריאות הנפש ילדים ונוער בביה''ח נס- ציונה ובאר- יעקב, מנהלת את ההכשרה לליצנות חינוכית באונ' בר-אילן, מרצה בארץ ובעולם  בתחום הליצנות הטיפולית ומפעילה תוכנית חינוכית בבתי הספר.
אתר: www.educlown.com
אימייל:educlownil@gmail.com

@כל הזכויות שמורות לטליה ספרא המרכז לליצנות חינוכית

 

 

 תודה על קריאת העלון, 
אני מזמינה אותך לקרוא עוד על: 
טיפול התנהגותי ורגשי - כאן

למידה והוראה - כאן 

פעילות גופנית וקואורדינציה - כאן


בברכה, 

זיוה דינה - קשבים
יעוץ להעצמת תפקודי קשב 
Attention Functions
Empowerment

 

 



ה​​רשם לעלון כדי לקבל עדכונים על הטיפול ​בהפרעת קשב ADHD:

עלון קשב ADHD למשפחה

עלון קשב ADHD למבוגרים

הרשם ל"קשבים" כדי לקבל עדכונים לאנשי טיפול, חינוך ואימון:

״קשבים״ להתפתחות מקצועית


19.07.2023