עלון קשב ADHD


הפרעת קשב במשפחה - יש לי אח מיוחד

הפרעת קשב במשפחה - יש לי אח מיוחד

עלון קשב ADHD

הפרעת קשב במשפחה
- יש לי אח מיוחד

גלית מילר

כאחות ללירון, ילדה עם צרכים מיוחדים, אחי ואני נאלצנו להיות "ילדים טובים" ולא להקשות על ההורים.
ראיתי את התמודדותם עם הקושי, התסכול ולעיתים חוסר האונים מול אחותי, ורק רציתי להעלות חיוך על פניהם ולגרום להם נחת רוח. הבנתי מהר מאוד שהם אינם פנויים להתמודד איתי, ולמדתי להיות בוגרת מגיל מאוד צעיר. לא חשבתי שאני יכולה לשתף אותם במה שקורה לי, לא רציתי להעיק עליהם, ולא ממש אמרתי איך אני מרגישה. למדתי לנהל את חיי די לבד ולשתף אותם רק בדברים הטובים. נכנסתי לתפקיד שלא ממש בחרתי בו, הילדה הטובה שלהם. 
 

הילד המאתגר שואב את תשומת הלב 

במשפחות רבות, ההורים מתמקדים בילד שדורש מהם את מלוא תשומת הלב מול בית הספר, המורים, החברים, ועוד.
לעומתו, האחים שלו מצופים להתנהג כשורה, להיות מודל חיקוי, לעיתים לוותר, להכיל ולהבין, להיכנס למשבצת "הילד הטוב".
אבל בעצם, כל ילד במשפחה זקוק למילוי צרכים שונים, ואנחנו, ההורים, צריכים ללמוד לזהות את הצורך השונה של כל ילד . 
 

כך גרמתי לפירוד בין האחים

לבן הקטן שלי שעלה לכיתה א' חיכו המון אתגרים, בין היתר היחסים שלו עם האחים הגדולים. אני זוכרת שהם התייחסו אליו כילד מפריע, מציק, עצלן ומפונק. כלומר, בבית שלו, במשפחה ועם האחים שלו, הוא חווה את עצמו ככישלון. זה העצים את התחושה שלו כילד שלא מצליח, לא עם חברים, לא בלימודים ואפילו לא במשפחה, שאמורה להיות המקום הבטוח שלו.

כאמא, לא יכולתי לסבול את ההערות של האחים הגדולים אל אחיהם הקטן: "שב כבר בלי לזוז", "אתה לא מסוגל לא להתנדנד כל הזמן?", "תפסיק לקפוץ על הספה!" ועוד ועוד ועוד...

וגם אני עשיתי טעויות בהורות, אם כי אני מדריכת הורים...

בחרתי למקד את מלוא תשומת הלב בבן הקטן, והערתי שוב ושוב לאחים הגדולים שיקבלו, יבינו , יוותרו ויסתדרו איתו. מה שבעצם העמיק את הקרע ביחסי האחים וגרם להתרחקות של הגדולים מהקטן. הם בחרו לא לשתף אותו במשחקים כי הוא לא יודע להפסיד, כי הוא כועס ומתעצבן, אבל גם לא שיתפו אותו בצחוקים ביניהם. ואני כאמא כל כך רציתי שכל האחים יהיו חברים קרובים. 
 

האם לגדל ילד מרצה?

ילדי הפרעת הקשב מאוד תחרותיים, לא תמיד יודעים להפסיד בכבוד, מאוד אנרגטיים, כועסים, לפעמים מתוסכלים ויכולים לעבור "מאפס למאה", וכן, לפעמים זה נגמר במריבות קשות עם האחים.

ההורים, בלי כוונה, לא מעניקים מספיק תשומת לב לאחיהם, שפחות דורשים אותה, וכך הופכים אותם לילדים מרצים. ילד מרצה הוא מאוד נוח להורים, אך האם אנחנו רוצים לגדל בוגר מרצה, שלא ידע להביע את דעתו, לא יידע לעמוד על דעתו ורק יוותר ויתפשר?


משפחה שמכילה את הפרעת הקשב

כך בחרתי להתמחות בתחום הפרעת הקשב. המושג "ידע הוא כח", הביא לשינוי דרמטי בהתייחסות שלי אל בני, וגרם לי לנהל קצת אחרת את המסגרת המשפחתית. נתתי לאחים שלו את המרחב הראוי להם, לקחתי צעד אחורה במריבות, ולאט לאט ראיתי התקרבות בין האחים ושמעתי שיח אחר ביניהם.

עקרונות המסגרת שלנו:

א. הקדישו תשומת לב נפרדת לאחים ה"אחרים" 
הם לא בחרו להיוולד למשפחה של ילד עם קושי. 

ב. הדגישו את החוזקות של ילדי הקשב
ילדים עם הפרעת קשב מלאים ביכולות מופלאות. 
כדאי להדגיש אצלם את החוזקות כמו יצירתיות, התלהבות, טוב לב ועוד.

ג. הציבו גבולות ברורים ועקביים כדי לטעת בטחון

ד. אפשרו לכל ילד משחק או שניים רק שלו שאינו חייב לחלוק בהם.
כך תדגישו את פרטיותו ותאפשרו לו לחלוק בשאר המשחקים.

ה. אל תתערבו במריבות אחים ככל האפשר.
כך הילדים ילמדו לנהל משא ומתן, לוותר, להתפשר, לעמוד על שלהם וכו'. איסרו אלימות.

ו.  הקצו זמן איכות נפרד לכל אחד מהילדים.
זהו זמן קצר וקצוב שההורה ממקד את מלוא תשומת הלב בילד אחד, ונמצא שם רק בשבילו.

ז.  למדו את הילדים לדבר רגשות. 
"אני כועס", "מתוסכל", "אוהב", "מתרגש"... ככל שנדבר רגשות, הילדים ילמדו להכיר את קשת הרגשות שניתן להביע במילים וירגישו שמבינים אותם.

ח.  במקום לתת פקודות, בקשו על דרך החיוב:
במקום: "אל תקפוץ על הספה", בקשו: "אתה יכול לקפוץ על הטרמפולינה".

ט. האצילו אחריות במשפחה:
חשוב להטיל על הילדים אחריות, ולאפשר לכל ילד לבחור מטלה שהוא יכול ומסוגל למלא בהתאם לגילו. כך כולם ירגישו שהם חשובים למשפחה, והכי חשוב, שאנחנו ההורים סומכים עליהם.


סיכום

כן, עדיין יש מריבות, הן לא נעלמו כבמטה קסם. אבל כאשר אנחנו, ההורים, כבר לא מהווים "קהל", גם "השחקנים" על "הבמה" כבר לא עושים מחוות מוגזמות ופירוטכניקה.

היו הורים "מאירים" ולא רק מעירים, היו קשובים לצורך של כל ילד, כי כל ילד הוא פרי אחר שזקוק להתייחסות אחרת. והכי חשוב, תסמכו על עצמכם, על החינוך ועל הערכים שאתם מקנים לילדיכם.

 

גלית מילר
יועצת משפחתית, מדריכת הורים ומאמנת ילדים ומתבגרים , ADHD ,
מחברת הספר "יש לי אח מיוחד"
טלפון: 0527350673
פייסבוק: 
https://www.facebook.com/profile.php?id=100037370251422

 

תודה על קריאת העלון. 
אני מזמינה אותך לקרוא עוד על 
הדרכת הורים - כאן

החופש הגדול - כאן


בברכה,

זיוה דינה - קשבים
יעוץ להעצמת תפקודי קשב 
Attention Functions
Empowerment



ה​​רשם לעלון כדי לקבל עדכונים על הטיפול ​בהפרעת קשב ADHD:

עלון קשב ADHD למשפחה

עלון קשב ADHD למבוגרים

הרשם ל"קשבים" כדי לקבל עדכונים לאנשי טיפול, חינוך ואימון:

״קשבים״ להתפתחות מקצועית


05.07.2022