עלון קשב ADHD


טיפול קבוצתי למבוגרים עם ADHD

טיפול קבוצתי למבוגרים עם ADHD

עלון קשב ADHD

ללמוד לנהל את הפרעת הקשב שלנו: 
טיפול קבוצתי למבוגרים עם ADHD
שובל גלילי-שמחון, אפרת בן נאה 

הפרעת קשב אינה נעלמת
הפרעת קשב הינה הפרעה נוירו-התפתחותית, כלומר, היא מולדת והמקור שלה במבנה ותפקוד המוח. בניגוד למה שנוטים לחשוב, הפרעת קשב אינה נעלמת בילדות, בסיום בית הספר או בסיום האוניברסיטה, היא ממשיכה גם בגיל המבוגר ומשפיעה על מגוון תחומי החיים - הורות, זוגיות, עבודה וקריירה, התנהלות כלכלית, ניהול בריאות, נהיגה ועוד ועוד.

מבוגרים עם הפרעת קשב מדווחים על איכות חיים ירודה יותר מאשר מבוגרים ללא הפרעת קשב.

אומנם, קיימת נטייה לחשוב כי "לכולם יש כיום הפרעת קשב", אולם הדבר אינו כך, שכן שכיחות ההפרעה בקרב מבוגרים היא רק 4.4% , מה שמחזק את ההבנה כי אלו המאובחנים באמת, חווים קשים אמיתיים וכואבים שלא כמו כולם.

 

לחסוך כסף למרות הפיתויים:
הפרעת קשב ותפקודים ניהוליים  

הליקוי המרכזי בהפרעת קשב הינו ליקוי בתפקודים ניהוליים. הקשב הינו רק אחד מבין מגוון רחב של תפקודים ניהוליים, ובוודאי שאינו מסביר את הפגיעה הנרחבת כל כך בתפקוד ובאיכות החיים של אלו המאובחנים בה.

תפקודים ניהוליים מוגדרים כתפקודי חשיבה גבוהים המאפשרים לנו לווסת את המחשבות, הרגשות וההתנהגות שלנו. הם כמו המנהל של החברה, המנצח של התזמורת או המאמן של קבוצת הכדורגל. במחקרי הדמיה מוחית נמצא כי האונה הקידמית אצל אנשים עם הפרעת קשב הינה קטנה בגודלה לעומת אנשים ללא הפרעת קשב, וכן שהתפקוד המוחי הינו שונה.

התפקודים הניהוליים מאפשרים לנו לפעול באופן מכוון מטרה ולהתגבר על הנטייה האוטומטית להגיב לצרכים או דרישות מיידים, למשל: לחסוך כסף למרות הפיתויים מסביב, להתמיד בעבודה למרות הקושי, לשטוף כלים למרות שאין לי חשק, לצאת להליכה למרות שמאוד מתחשק לי להמשיך לראות נטפליקס על הספה, לשלם את הדוח לפני שהוא צובר ריבית ועוד.

כלומר, תפקודי הניהול מאפשרים לנו לנהל את עצמינו. הם עוזרים לנו לעשות את מה שאנחנו רוצים באופן יעיל ולהשיג את המטרות שלנו.

 

כל החיים חשבתי: "ככה אני וזהו" -
נזקים מצטברים של הפרעה לא מטופלת  

הפרעת קשב לא מאובחנת או לא מטופלת מובילה לנזקים מצטברים חמורים, הפוגעים בתפקוד במגוון תחומי החיים. היא משפיעה על הדימוי העצמי, מובילה לתחושת מסוגלות עצמית נמוכה כמו: "ככה אני וזהו", "אני מאחר כרוני", "אני כזה דפוק", ולעיתים אף לדיכאון ולחרדה.

מבוגרים עם הפרעת קשב לא מטופלת, עוברים חיים שלמים עם חוסר מובנות אשר מתגברת כתוצאה מאינטראקציה לקויה עם הסביבה. הם מתקשים ללמוד מהתנסויות, מוצלחות או מאתגרות. כך למשל, הצלחות בחיים נחשבות בעיניהם אקראיות: "זה היה בפוקס", "רק במקרה הצליח לי עכשיו", מה שעשוי להגביר את חוסר המובנות העצמית ואת האתגרים התפקודיים שלהם

לעיתים קרובות נשמע משפטים המעידים על תחושת אשמה וחוסר הבנה למקור הקשיים התפקודיים: "אני רוצה לארח חברות אבל רק המחשבה על ארגון הבית לפני הופך את זה לבלתי אפשרי עבורי". "הלוואי ופעם אחת הייתי יכול להיות מוכן לפרזנטציה בזמן. תמיד אצלי הכל ברגע האחרון". "כאבי הגב הורגים אותי אבל אני לא מצליח לתאם תור למדקר. אם אשתי לא הייתה עושה את זה עבורי, זה פשוט לא היה קורה". "זה לא שלא איכפת לי מזמנם של אחרים, אלא שפשוט תמיד קורה משהו ברגע האחרון ותמיד אני מגיע באיחור".

 

 Cog-Fun טיפול קוגניטיבי-תפקודי
בריפוי בעיסוק לאנשים עם הפרעת קשב  

הטיפול המומלץ כיום למבוגרים עם הפרעת קשב הינו שילוב של טיפול תרופתי בנוסף לטיפול שאינו תרופתי אשר מקדם הפחתה בתסמינים, שיפור בתפקוד היומיומי ואיכות חיים.

Cog-Fun = Cognitive-Functional intervention,
טיפול קוגניטיבי-תפקודי המותאם באופן ייעודי לילדים, מתבגרים ומבוגרים עם הפרעת קשב, מתוך ההבנה שהפרעת קשב לא נעלמת במהלך החיים.

הטיפול פותח בחוג לריפוי בעיסוק באוניברסיטה העברית בירושלים, במעבדה לשיקום קוגניטיבי-תפקודי בראשותה של פרופ' עדינה מאיר. הוא נמצא כיעיל ביותר ומומלץ כיום על ידי נוירולוגים ופסיכיאטרים רבים.

מטרת הטיפול בגישה זו הינה ניהול אתגרי הפרעת הקשב לאורך החיים באופן מיטיבי.

מדובר בטיפול מבוסס ראיות מחקריות מעולם הריפוי בעיסוק, הנשען על מודלים תיאורטיים המדגישים כי תפקוד והשתתפות בתפקידי חיים בין האדם, עיסוקיו וסביבותיו, הינם גורמים מקדמים ומרכזיים של בריאות ורווחה.

 

Cog-Fun RG:
Cognitive Functional Remote Group Therapy

מדובר בטיפול קוגניטיבי-תפקודי קבוצתי מרחוק לאנשים עם הפרעת קשב, בפרוטוקול שפותח ונחקר בבית הספר לריפוי בעיסוק באוניברסיטה העברית, על ידי פרופ' עדינה מאיר ושובל גלילי-שמחון, כותבת המאמר. בימים אלו נערך מחקר המשך במספר מסגרות ציבוריות ובמדגם גדול ומגוון.

 

יתרונות הטיפול מרחוק  

טיפול מרחוק באמצעות שימוש בטכנולוגיות זום או גוגל מיטינג, מנגיש את השירותים עבור א.נשים הגרים במקומות מרוחקים או שאינם ניידים. כמו כן, מאפשר מפגש במרחב משותף לכל משתתף בסביבה הביתית והטבעית שלו, במקום שהכי נוח לו ללמוד ולהתפתח. יתרה מזאת, טיפול מרחוק בסביבה הנגישה בבית, מקל על מבוגרים עם הפרעת קשב אשר מתמודדים עם אתגרי ניהול זמן כמו נסיעה לטיפול, מעברים וגיוס מאמץ כמו התארגנות ליציאה מהבית, והתמדה בטיפול.


הזדמנות ללמידה ויישום בסביבה בטוחה:
יתרונות הטיפול הקבוצתי  

טיפול קבוצתי הינו הזדמנות להתפתחות ושינוי בתוך סביבה תומכת ומחזקת.
הקשבה לשאר משתתפי הקבוצה ביחס לאתגרים שלהם, מסייעת להבין טוב יותר את עצמי. בנוסף, המפגש עם חברי הקבוצה עשוי לזמן אירועים בהם עשויים לבוא לידי ביטוי התנהגויות המאפיינות את הפרעת הקשב של משתתפי הקבוצה. למשל, לא לזכור מה אחרים אמרו בקבוצה, התפרצות לדברי אחרים, חוסר סובלנות כלפי אחרים ועוד. 

לכן דווקא העבודה הקבוצתית בהנחיה מקצועית תהווה מרחב נכון יותר ללמוד על האתגרים הללו, לקבל משוב על האופן בו המשתתפים נחווים על ידי האחרים ואף להיות בסביבה בטוחה בה ניתן להתנסות באסטרטגיות להתמודדות עם הפרעת הקשב.

 

להבין את הפרעת הקשב וללמוד לנהל אותה:
מבנה הקבוצה ומטרותיה

הטיפול מאפשר למשתתפי הקבוצה להבין לעומק מהי הפרעת קשב וכיצד היא באה לידי ביטוי בחיים שלהם, לרכוש אסטרטגיות לניהול עצמי, לפתח זהות עצמית חיובית ובכך לשפר את התפקוד ואיכות החיים שלהם.

התהליך הטיפולי הקבוצתי מורכב מ-4 יחידות מרכזיות: 

יחידה 1: רכישת ידע מעמיק על הפרעת קשב והשפעותיה, הבנת הפרופיל האישי של כל אחד מחברי הקבוצה וההשפעות של הפרעת הקשב על התפקוד בתחומי החיים השונים. 

יחידה 2:  רכישת אסטרטגיות לניהול הפרעת הקשב, על ידי חקירה של חוויות מהחיים מחוץ לקבוצה ומתוך חוויות המתרחשות בקבוצה.

יחידה 3:  רכישת כלים להתמודדות עם אתגרים נפוצים בקרב מבוגרים עם ADHD
במטרה לקדם ניהול עצמי מיטיבי לאורך החיים.

יחידה 4: סיכום התהליך במטרה להיערך לשימור ותחזוקת הישגי הטיפול בעתיד.

ההתערבות הקבוצתית מתקיימת במשך 18 מפגשים קבוצתיים מקוונים שבועיים, 90 דקות כל מפגש. סה"כ 4-6 משתתפים בכל קבוצה.

 

למדתי שאפשר לנהל את הפרעת הקשב:
עדויות של משתתפים בקבוצה

"פעם ראשונה הייתה לי הזדמנות לדבר על הקשיים שאני חווה ולהבין איך הם קשורים להפרעת הקשב, בסביבה לא שיפוטית עם אנשים שחווים דברים דומים. השיתוף והלמידה אחד מהשני הייתה חוויה מאוד עוצמתית ומלמדת עבורי." 

"למדתי שאפשר לנהל את הפרעת הקשב, כל החיים חשבתי "ככה אני וזהו", למדתי שאפשר להצליח לעקוף את המגבלות, לא ב100% אבל אפשר לעקוף אותן." 

"אני מרגישה שהפרעת הקשב לא מנהלת אותי, היא עדיין שם והיא מנסה לשים לי רגליים, לפעמים היא מצליחה אבל רוב הזמן אני עוברת מעל או מהצד, היא עדיין שם. אני מנהלת את עצמי איתה, מנהלת את עצמי במגבלות שלה." 


קרדיט:

שובל גלילי שמחון
מרפאה בעיסוק מתמחה בטיפול ב- ADHD. שותפה בפיתוח ומחקר פרוטוקולCog-Fun RG , חברת צוות המעבדה לשיקום קוגניטיבי-תפקודי באוניברסיטה העברית בירושלים ושותפה ב"מרפאת בקשב".
050-2283201 https://www.bekeshevclinic.co.il/
 

אפרת בן נאה
מרפאה בעיסוק, יועצת התפתחותית ומטפלת זוגית ומשפחתית. בעלת ניסיון של 26 שנים בעבודה טיפולית, ניהול מרכז טיפולי רב תחומי והעברת קורסים והכשרות למטפלים. כיום מטפלת בקליניקה לטיפול במשפחה במודיעין ומרצה באוניברסיטה העברית.
052-6407233 http://www.efratbn.co.il/


Cog-Fun האתר: https://cogfun.co.il/

 

תודה על קריאת העלון, 
אני מזמינה אותך לקרוא עוד על 
מבוגרים-טיפול, אימון וניהול זמן - כאן 

פורים עם הפרעת קשב - כאן


חג שמח! 

זיוה דינה - קשבים
ייעוץ להפרעת קשב,
דיוורי טיפול, חינוך ואימון
להתפתחות מקצועית ואישית 



ה​​רשם לעלון כדי לקבל עדכונים על הטיפול ​בהפרעת קשב ADHD:

עלון קשב ADHD למשפחה

עלון קשב ADHD למבוגרים

הרשם ל"קשבים" כדי לקבל עדכונים לאנשי טיפול, חינוך ואימון:

״קשבים״ להתפתחות מקצועית


13.02.2022