עלון קשב ADHD


להיות הורים לילד עם הפרעת קשב - 6 תכניות פעולה

להיות הורים לילד עם הפרעת קשב  - 6 תכניות פעולה

עלון קשב ADHD

להיות הורה לילד עם הפרעת קשב ADHD -
6 תכניות פעולה להורים

ניצן סולימן

הורים מקבלים על עצמם, מתוקף הנסיבות, להיות אחראים על תהליך הגידול של ילדם, ולהעניק לו את הסיוע המתאים ביותר להתמודד עם העולם שסביבו. 
ראשיתה של הדרך היא היכולת שלנו, ההורים, להשלים עם העובדה שלילד שלנו יש הפרעת קשב וריכוז, ושככל הנראה הוא יתנהג באופן שיאתגר את עצמו, אותנו ואת המשפחה כולה. ככל שנקדים לבנות עבורו תכנית התנהגות מותאמת אישית, כך יהיה קל לו יותר להתמודד. במאמר זה אני מציעה להורים של ילד מיוחד במינו, ילד עם הפרעת קשב וריכוז, שש תכניות פעולה להתמודדות עם עולמו המאתגר ועוד תכנית אחת עבור עצמם. כמובן שכל הנאמר נכון גם לגבי ילדה עם הפרעת קשב.
 

1. תכנית פעולה – טיפול רב מערכתי

התוכנית, אותה אנחנו ההורים מנהלים, אמורה לגעת בכל תחומי החיים של הילד: בבית, בבית הספר, בחוגים, בתנועת הנוער ובסביבת המגורים. רצוי לבנות את התוכנית עם גורם מקצועי שמכיר את הנפשות הפועלות, על מנת שהמענה יהיה מותאם באופן מדויק לילד ולמשפחה.

  • אבחון: חשוב מאוד לבצע אבחון קליני על מנת לדייק את הבעיות ולבנות מענה מותאם.
  • הדרכת הורים: הדרכת הורים עם איש מקצוע תאפשר לחשוב את הילד ביחד, לעבד את מערכת היחסים ולבדוק אילו התאמות ניתן לעשות עבורו ועבור ההורים.
  • טיפול תרופתי: רופא מומחה יעזור להחליט האם לתת לילד טיפול תרופתי ואם כן איזה טיפול יתאים לו ביותר.
  • טיפול התנהגותי: מטפל התנהגותי יתערב בשיפור התפקוד האישי או בשיפור כישורים חברתיים, על מנת לעזור לילד להתמודד עם הסביבה. חיזוק כישורים חברתיים יתרום לתקשורת מיטיבה בבית ובחוץ.
  • התערבויות נוספות בתחום החושי, הרגשי, הלימודי ועוד, לפי צרכי הילד.
     

2. תכנית פעולה – תיווך הסביבה לילד 

השיח של ההורים עם גורמי מקצוע, מורים או מבוגרים משמעותיים אחרים בחיי הילד, מתווך לסביבה את הקשיים איתם מתמודד הילד ועוזר לספק לו מעטפת תומכת ומסונכרנת שמדברת בקול אחד, מעניקה תגובות יציבות ומונעת בלבול. על המבוגרים הפוגשים את הילד במהלך היום להכיר את האתגרים והחוזקות שלו על מנת שיוכלו לסייע לו לצלוח את המשימות העומדות בפניו בלימודים ובחברה.

חשוב לטפח את הקשר האישי של הילד עם אנשי המפתח בסביבתו - הקשר האישי שלו עם המורים, המדריכים ומבוגרים אחרים הכרחי להצלחת התהליך. ככל שהילד ירגיש בנוח לפנות למבוגר בשעת קושי, כך גדל הסיכוי שיפתור את הבעיה ללא התנהגות מאתגרת.

חשוב לתאם עם הילד ולהטרים עבורו את העומד להתרחש על מנת שלא יהיה מופתע. הידיעה מה צפוי מרגיעה ונוסכת ביטחון. יש לתת לו הנחיות ברורות, במשפטים קצרים, על מנת שיבין בדיוק מה עליו לעשות ועל מנת שיזכור את כל ההנחיות. יש להרבות בפרגון ומילות תמיכה כדי לעודד את הילד להמשיך ולהתאמץ, להתגייס ולהשקיע אנרגיות בהתנהגות חיובית.

3. תכנית פעולה - מיומנויות חברתיות 

ילדים שמתמודדים עם הפרעת קשב וריכוז חווים לעיתים קרובות קשיים חברתיים. ההתנהגות שלהם מקשה לא פעם על קבוצת השווים. החברה לא תמיד סובלנית ומכילה ילדים היפראקטיביים, אימפולסיביים, שאינם מווסתים, ולעתים אף מתקשים לראות את האחר. ישנם אפילו ילדים עם הפרעת קשב הזקוקים ללווי צמוד, לתיווך ותמיכה לאורך כל הדרך. חשוב להתחיל משיתוף הילד בקושי שלו, מהעלאת המודעות שלו לקשיים ולחוזקות שלו, כדי שיבין את עצמו טוב יותר, ישתחרר מרגשות אשם ויהיה פנוי רגשית לסגל לעצמו דפוסי התנהגות יעילים.

כלים לוויסות רגשי – חזרות ועידוד
ילדים עם הפרעת קשב וריכוז מונעים רבות על ידי דחפים ומתקשים בתכנון צעדיהם מראש. חשוב מגיל צעיר לתווך להם כיצד עוצרים לרגע, חושבים לפני שפועלים או שמחליטים איך להגיב. סביר להניח שההורים ייאלצו לחזור שוב ושוב על הנחיה זו, לעשות עם הילד שיחות רבות ולהוות עבורו מודל לחיקוי, אולם ההשקעה והעקביות יגרמו למסר לחלחל אט אט להתנהגות הילד.

יש לשוחח עם הילד שוב ושוב, תוך מתן דוגמאות על דרכים שונות לפתרון בעיות. מנגנון הסקת המסקנות של ילדים עם הפרעת קשב וריכוז עובד בצורה שונה והם נוטים "ליפול" שוב ושוב לאותם בורות. על הילד לדעת מי הכתובת עבורו לפנות בעת משבר, מי המבוגר האחראי בכל מסגרת ומי יהיה שם עבורו גם אם יגיב באופן שאינו מותאם לסיטואציה.

כלים למיומנויות חברתיות
חשוב לזמן לילד עבודה אקטיבית על מיומנויות חברתיות. אנחנו, ההורים, יכולים ליזום מפגשים חברתיים עבור ילדנו, לעודד אותו להזמין חבר או שניים הביתה, לארגן מפגש בגינה הציבורית או לקבוע מפגש עם הורה וילד נוסף, כך שהילדים ישחקו בקרבת מקום בזמן שההורים משוחחים וקשובים לילדים.

במקביל, כדאי לעזור לילד לשפר כישורים חברתיים על ידי טיפול קבוצתי מקצועי. העבודה הקבוצתית מאפשרת לילד למידה תוך כדי התנסות וממחישה טוב יותר אילו תגובות שלו מיטיבות עמו ומקרבות אליו ילדים ואילו תגובות מרחיקות ממנו.

חשוב לעודד, לשבח, לפרגן ולתגמל את הילד על התנהלות חיובית. עבורו התנהגות זו אינה מובנת מאליה, ולכן עליו להשקיע מאמץ והשתדלות רבה כדי לעמוד בציפיות. כדאי לשקף את ההתנהגויות המיטיבות כגון: שיתוף פעולה, התחשבות בזולת, עדינות, השתהות ומחשבה. שיקוף חיובי ייתן לילד תחושת הצלחה ויגרום לו לרצות להצליח שוב.
 

4. תכנית פעולה - ניהול האנרגיות של הילד

ילדים ללא הפרעת קשב וריכוז מסוגלים לנהל בעצמם את חלוקת האנרגיה שלהם ולווסת את רמת האנרגיה בכל פעילות ופעילות. הם חשים מתי הם עייפים וזקוקים למנוחה. בשונה מהם, ילדים עם הפרעת קשב מתקשים לחוש בעצמם את גבולות היכולת הגופנית והרגשית שלהם. הם מוציאים אנרגיה רבה, מתקשים לווסת את עצמם ולהתאים את רמת האנרגיה לפעילות הספציפית. לא פעם אינם חשים מתי הגוף זקוק להפסקה או מתי וכמה עליהם לישון. לכן חשוב שאנחנו ההורים נשגיח ונשמש בתור הווסת החיצוני שלהם.

וויסות חושי
כבר מגיל צעיר יש להקנות לילד עם הפרעת קשב כלים לוויסות חושי. אפשר לשלב בתוכנית השבועית פעילות ספורטיבית מהנה, אפשר למצוא מסגרת לעבודה בחומרים כגון חימר או חול על מנת לספק גרייה חושית, ישנם גם עזרים שונים כגון משחקי ידיים שאפשר לקחת לבית הספר, כריות שונות לישיבה על כיסא או שמיכה כבדה שעוזרת לשינה רגועה וטובה יותר. אם צריך, כדאי לפנות למרפא בעיסוק.

הפסקות למנוחה
חשוב להקפיד על הפסקות למנוחה בפעילויות ממושכות. ניתן לעשות הפסקות של תנועה באמצע לימוד בישיבה, או להכין פעילות עם פחות אנרגיה כמו משחק בניה או פאזל כדי לנתב אליה את הילד המתקשה להתרכז. לבסוף, לעזור לו להיפרד מפעילויות היום וללכת לישון.

גבולות וסדר יום קבוע
גבולות וסדר יום קבוע עוזרים מאוד לילדים עם הפרעת קשב, ולכן כדאי להשקיע בבניית הרגלי שינה קבועים. פעילות רגועה ושקטה לפני השינה תעזור להיכנס בהדרגה למצב שקט ונינוח ותסייע במעבר בין פעילות אינטנסיבית לשינה.

מסכים
מסכי מחשב, טלוויזיה וסמארטפונים מהווים מוקד משיכה משמעותי לכל הילדים אולם בעיקר לילדים עם הפרעת קשב, שעלולים להגיב בתוקפנות כשדורשים מהם להתנתק. לכן, חשוב ליצור כללים ברורים ונוקשים כבר מגיל צעיר כדי למנוע מהמסך להפוך למקום הפעילות היחיד של הילד.

תזונה בריאה
תזונה בריאה ומספקת הינה מרכיב חשוב שאחראי על אספקת האנרגיה הטובה לגוף. ככל שנקפיד על מזונות מן הטבע ונפחית בסוכר, שוקולד וממריצים אחרים, כמו גם צבעי מאכל, שומנים ומזון מעובד, כך נעזור לילד להיות מאוזן יותר.
 

5. תכנית פעולה – למידה וקשר לבית הספר

יתכן והמקום המאתגר ביותר עבור ילדים עם הפרעת קשב הוא בית הספר. בכל יום הם נדרשים להגיע למסגרת בעלת חוקים ברורים ובלתי מתפשרים, להתרכז, לאסוף את עצמם, לעמוד במשימות וציפיות. בנוסף, עליהם להשתלב בקבוצת בני גילם ולתקשר עם מספר מורים לא מבוטל. זוהי משימה קשה ומורכבת עבור ילדים בכלל ועבור ילדים עם הפרעת קשב בפרט.

על מנת שתהליך הלמידה יהיה חיובי, בונה ואף יפיק תוצרים, עלינו ההורים לנהל אותו ולהשקיע בו.

השלב הראשון הוא יצירת קשר רציף וקבוע עם המחנכ/ת, היועצת והמורים המקצועיים. עלינו לשגרר את הקשיים איתם מתמודד ילדינו ולא לשכוח להדגיש גם את החוזקות והיכולות. יש לדאוג שהמורים יושיבו את הילד קרוב ויוודאו מידי פעם שהוא קשוב ובעניינים. יש לוודא שהילד יקבל את ההקלות המגיעות לו, במידה ויש אבחון מסודר. רצוי להגיע להבנות עם צוות המורים בדבר היקף המטלות בכיתה ובבית ולהתאימן ליכולות של הילד.

קשר אישי עם צוות בית הספר הוא לרוב המפתח להצלחה ולתחושת מסוגלות של הילד. יש לעודד את הילד והצוות לשתף אותו בפעילויות שונות, חברתיות או אירגוניות בבית הספר. כישוריו ויכולותיו יכולים לבוא לידי ביטוי בבית הספר באופנים שונים. יש לאפשר בעת הצורך יציאה להפסקות קטנות במהלך השיעור, חלוקה לתתי משימות או קבלת עזרה פרטנית בכיתה.

על מנת שהילד יוכל לעמוד במשימות הלמידה בבית רצוי לעזור לו להכין תכנית עבודה המחלקת את המשימות לחלקים קטנים. אם אפשר כדאי לתת לילד עזרה פרטית חיצונית, כך שאנו ההורים לא נאלץ להתעמת ולפגוע במערכת היחסים עם ילדנו. משוב חיובי, מחמאות ופרגון יתנו לילד מוטיבציה ורצון להמשיך ולהשקיע וגם לחוות הצלחות.
 

6. תכנית פעולה – ניהול האנרגיה ההורית

לגדל ילד עם הפרעת קשב והיפר אקטיביות היא משימה לחיים. זהו אתגר מורכב, שדורש הרבה כוחות ואי אפשר להרפות ממנו או לשים אותו בצד ולו לזמן קצר. לכן עלינו ההורים להתבונן גם על עצמינו, לדאוג לעצמינו, לבדוק לאיזה סיוע אנחנו זקוקים. כל זאת על מנת שיהיו לנו הכוחות ללוות את ילדינו בצורה שקולה וחיובית תוך שמירה על מערכת יחסים קרובה עם הילד ואחזקת אווירה טובה בבית.

אם יש אפשרות להסתייע בבני משפחה נוספים הקשורים לילד, כגון סבא וסבתא, דודים, חברי משפחה או כל דמות משמעותית אחרת, אל תהססו לבקש עזרה. העזרה תועיל גם לילד וגם לכם. אתם תוכלו להתפנות לעיסוקיכם בנחת, ותאפשר לכם לתכנן פסקי זמן לאוורור, הנאה ומילוי מצברים בפעילויות שאינן קשורות לילד, כמו בילוי, תחביבים ויציאה לחופשה.
 

סיכום:

על מנת שנוכל לנהל חיי משפחה נינוחים וליהנות מאווירה משפחתית חמה ותומכת, עלינו להשקיע לא מעט בניהול התהליך. כשאנחנו מקפידים על מענה שמותאם לילד שלנו ולמשפחה שלנו, הן בבית והן עם עזרה חיצונית, התוצאות אינן מאחרות לבוא: המאמץ משתלם ואנו זוכים בקשר אמיץ ואינטימי עם ילדנו.


ניצן סולימן 
מנהלת ובעלים של מרכז 'נפגשים', 
מרכז לטיפול בקבוצה לילדים ונוער עם קשיים רגשיים וחברתיים
https://nifgashim.co/
053-6371601

 

 תודה על קריאת העלון. 
אני מזמינה אותך לקרוא עוד עלונים בנושאי 
הדרכת הורים - כאן 
סדר, ארגון והתארגנות - כאן
 

בברכה, 

זיוה דינה - קשבים
ייעוץ להפרעת קשב,
דיוורי טיפול, חינוך ואימון
להתפתחות מקצועית ואישית 

 



ה​​רשם לעלון כדי לקבל עדכונים על הטיפול ​בהפרעת קשב ADHD:

עלון קשב ADHD למשפחה

עלון קשב ADHD למבוגרים

הרשם ל"קשבים" כדי לקבל עדכונים לאנשי טיפול, חינוך ואימון:

״קשבים״ להתפתחות מקצועית


22.07.2020