עלון קשב ADHD


האם המוח שלכם מוכן ל'נורמאלי החדש'?

האם המוח שלכם מוכן ל

עלון קשב ADHD

האם המוח שלכם מוכן ל'נורמאלי החדש' ?
לשדרג את המוח כדי לעבוד וללמוד מהבית
שולמית אסיף 

המגפה העולמית, הפנדמיה, אילצה חברות ומעסיקים רבים לחפש פתרונות העסקה שונים. 
המשרדים נסגרו, היה צורך ליצור מרחק בין עובד לעובד, אסור היה לרכז מספר גדול של אנשים יחדיו... ברור שזה לא משתלב עם ה"מרחב הפתוח" שמאפיין כל כך את סביבת העבודה בחברות ההייטק. 

גם עולם החינוך נאלץ לחפש דרכים חדשות כדי ללמד מרחוק, כדי להקנות את הידע בצורה חדשה, ללא כתה, ללא לוח, ללא מורה שעומד בפני קבוצת אנשים, ללא האינטראקציה בין התלמידים.  

חברות גדולות כמו פייסבוק, טוויטר, שופיפיי, סקוור, פי.סי.אי-שמייצרת את פז'ו, סיטרואן, אופל, כבר הודיעו שהעבודה מהבית תהפוך ל"נורמלי החדש". כלומר, זו תהיה הנורמה החדשה...
חברת אדובּי, יצרנית התוכנות פוטושופ, אקרובט ועוד, נותנת לעובדיה טיפים באתר שלה כיצד לעבוד טוב יותר מהבית. 

יהיה מי שיתהה: למה להם לעשות את זה, למה לוותר על מטה החברה המפואר, זה שמשאיר רושם נהדר על כל מי שמגיע? למה לוותר על כל המותרות שהושקעו למען רווחת העובדים כדי לשכנע את הטובים שבהם להישאר בחברה? 

התשובה היא, כמובן, כסף. חוסכים עלויות תקורה, שכירות, ריהוט, הסעות, אפילו הוצאות קפה.
וגם קל למדוד את התפוקה של כל עובד, במקום למנות מישהו שיהיה אחראי למנוע פטפוטים ובזבוז זמן.  

צוקרברג מצייר את זה בצבעים חיוביים. הוא אומר שזה יאפשר להעסיק אנשים מכל מיני מקומות, בלי לחייב אותם לעבור דירה, בלי לעשות רילוקיישן. זה נכון ואפילו משמח – תיאורטית יש סיכוי לעבוד בפייסבוק העולמית מכל מקום בעולם. שוק העבודה נפתח. וזה נכון, גם אם אולי לא זו הסיבה האמיתית. בקרוב באמת נוכל לעבוד בחברות הגדולות מהחוף בתאילנד, בתנאי שיהיה שם חיבור אינטרנט מספיק מהיר.  

עולם העבודה והלימודים עומד ללא ספק להשתנות. המגמה כבר הייתה שם, מגפת הקורונה שימשה כזרז. יש לזה אפילו כינוי: WFH - Work from home . 
 

מוח גרסה 2.0 בעולם החדש
מה זה אומר לגבי העובדים, לגבינו? מה זה ידרוש מאתנו? 
מושג המפתח הראשון הוא גמישות ויכולת התאמה
מושג המפתח השני הוא יצירתיות.

ואם זה נכון שיהיה קל לבדוק את הפרודוקטיביות של כל אחד רק לפי התוצאות, אז חייבים להצטייד בכלים כדי להיות יותר פרודוקטיביים, יותר מהירים, יותר יעילים, יותר מעודכנים. צריך למצוא דרך להשיג יתרון, צריך 'לשדרג את המוח' שלנו בהתאם. מוח גרסה 2.0 – גרסת העולם החדש. 
 

היכולות הנדרשות לשידרוג המוח
מה זה אומר לשדרג את המוח? זה אומר להיות מסוגלים לקלוט מידע במהירות ויעילות, לעבד אותו, לזכור אותו, להצליב עם מידע אחר, לדעת לשלוף את מה שצריך ברגע הנכון.

אנחנו חיים בעולם גלובאלי, עולם שבו המידע כבר לא שמור בספריות, אלא נגיש בלחיצת כפתור מכל מקום בו אנו נמצאים ואפילו מתורגם – גם אם בצורה קצת עילגת עדיין – בזמן אמת.

מהירות הקריאה שרכשנו בבית הספר כבר אינה מספיקה, היא איטית מידי. מי שצריך להתעדכן תכופות, מי שצריך לקלוט הרבה יותר מידע, לא יכול להרשות לעצמו לקרוא לאט, אין לו זמן לזה! צריך ללמוד לקרוא אחרת. 
 

האם צריך יכולות מיוחדות לקריאה מהירה?
לא, ממש לא. אמנם, לא כולם יהפכו להיות ה"אוסיין בולט" של הקריאה המהירה, אבל כל אחד יכול להגביר את מהירות הקריאה, להכפיל, לשלש, לחמש אותה, כל אחד מנקודת הפתיחה שלו. 

הקריאה המהירה היא יכולת נרכשת ויש כמה וכמה טכניקות שמשתמשים בהם כבר עשרות אם לא מאות שנים. בפנטגון, למשל, מדובר בקורס חובה


למה לא כולנו קוראים בקריאה מהירה?
סליחה על התשובה הבנאלית, אבל פשוט לא לימדו אותנו, לא הכניסו את זה לתוכנית הלימודים עד היום.

חשוב להפנים שהקריאה המהירה באמת הרבה יותר פשוטה מכפי שזה נראה, הבעיה איננה בטכניקה! הבעיה נעוצה במנגנון שיש לנו במוח שתמיד מחפש ומחזיר אותנו למה שאנחנו כבר מכירים, להרגלים הישנים שלנו. לנו, כבני אדם, פשוט קשה לעשות שינויים, בכל דבר, אז כמובן שגם בצורת הקריאה. צריך, אם כן, לבנות את היכולת בצעדים מדודים ולהביא בחשבון את מה שעלול לעצור אותנו.

בואו נסכים בינינו שאין שום טכניקה בעולם שתקרא במקומנו! זה נשמע בנאלי, אבל חשוב שנפנים שהטכניקה היא תמיד כלי ואנחנו אלה שצריכים להשתמש בו. תמיד נצטרך להישאר מרוכזים במשך זמן הקריאה, גם אם הוא ייקח פחות זמן.

בנוסף, כמו כל דבר אחר בחיים שלנו, רכישת היכולת לקריאה מהירה היא תהליך הדרגתי שדורש אימון וחזרה. אין 'הוקוס פוקוס', אין לחש-רחש, אין שרביט קסמים. יש הבנה של התהליך, של מה שנדרש, מעקב אחר השלבים הנכונים צעד אחר צעד ואז זה הרבה יותר פשוט ממה שחשבנו.
 

בקריאה מהירה מבינים הרבה יותר
רבים חוששים שאם יקראו מהר, לא יבינו את הנקרא. זהו החשש הנפוץ ביותר. אנשים רגילים לחזור פעם ועוד פעם על כל משפט ופסקה. ובכן, הרשו לי להפריך את הפרדיגמה: בקריאה מהירה מבינים יותר ולא פחות!

בואו נשים בצד לרגע את העובדה שיש טקסטים שהם קשים. לא כל טקסט ניתן להבנה במלואו בקריאה ראשונה, אם איטית ואם מהירה. זאת עובדה. אבל אני ממליצה בחום ללכת ולבדוק את הבנת הנקרא שלכם בקריאה האיטית. תגלו – כפי שמראים כל המחקרים – שאתם אף פעם לא קולטים מהטקסט או זוכרים את כל מה שיש בו בקריאה ראשונה. למען האמת, הסטטיסטיקה העולמית מראה שאנו קולטים בערך כ-20% מהטקסט במקרה הטוב... הנה, אם כן, עץ שכדאי לרדת ממנו ולחסוך את התסכולים.

מחקרים מדעיים מוכיחים כי המוח מבין כחצי שנייה לפני שאנו מודעים לכך. לכן, כשקוראים מהר, מלבד המהירות והיעילות, גם לא הולכים לאיבוד, כלומר נמנעים מהפרעות לקשב ולריכוז. אנחנו יותר מחוברים לספר!
 

אז איך מתחילים? איך יוצאים לדרך?
הקריאה המהירה, כמו גם היכולת לעבוד מהבית, ללמוד לבד, לנהל את עצמנו, מתחילה מעיקרון פשוט: צריך ליצור את התנאים.

המוח שלנו הוא הישרדותי במהותו. מבין שלושת המוחות שברשותנו – כן, נכון, אנו נוהגים לומר "המוח", אבל מאז 1952 התווה החוקר פול מקלין את הביטוי "המוח המשולש שהוא אחד" וזוהי האסכולה השולטת כיום בחקר המוח – שניים הם הישרדותיים, כלומר כל עניינם הוא לדאוג לכך שנישאר בחיים. רק הניאוקורטקס, קליפת המוח, מרכזת את היכולות האינטלקטואליות של השפה, ההשוואה, ההחלטה.

אם כן, בחלוקת המשאבים האנרגטיים של המוח, העדיפות היא להישרדות ולא להבנת הנקרא. בלי ספר אנחנו יכולים להתקיים, בלי אוויר – רק כמה דקות. אנחנו צריכים, אם כן, לשדר למוח שלנו שברמה ההישרדותית הכל בסדר ושניתן להקצות משאבים אנרגטיים לפעולה בלתי הישרדותית כמו הקריאה.

נשמע בנאלי? כמה פעמים יצא לכם לשבת עם ספר פתוח מול העיניים ולא לקלוט דבר ממנו כי רק רציתם לישון או חשבתם על כאב הראש, או רק עסקתם בלחשוב מה יש במקרר כי בא לכם לאכול? האם ניסיתם להתרכז בספר אחרי לילה ללא שינה או כאשר לא שתיתם מספיק?
 

יצירת התנאים הטובים ביותר
יצירת התנאים, אם כן, היא הפעולה החשובה ביותר שתשנה את איכות הקריאה שלך. לפני התחלת הקריאה, כדאי ליצור לעצמך את התנאים הטובים ביותר:

♦ לדאוג למקום ללא רעשים וגירויים חזקים 
♦ לשבת על כיסא נוח – שירגיע את המתח בשרירים 
♦ לדאוג לתאורה טובה שלא תאמץ את העיניים 
הטמפרטורה האידיאלית למוח היא 21 מעלות
♦ לדאוג לאוורר את החדר -- - כי המוח זקוק לחמצן
 

ומה עושים עם קשיי הקשב והריכוז?
אם יש לנו קשיים להישאר מרוכזים, אנחנו צריכים לעזור לעצמנו ולהתחיל ממש מהדברים הפשוטים, כמו למשל להרחיק מאתנו את כל מה שיכול לגזול את הקשב שלנו.

סטודנטים רבים שלימדתי היו מתלוננים על קשיי קשב, אבל היו יושבים ללמוד כשהטלפון הסלולרי צמוד אליהם ומשמיע התראות מכל סוג ומין עבור כל מסר של מדיה חברתית. מי יכול לעמוד במסר שהגיע מקבוצת הווטסאפ האהובה? פעמים רבות הוא הרבה יותר מעניין ממה שאנו צריכים לקרוא, אבל זה לא פותר לנו את הצורך לקרוא, נכון?

הפתרון הוא להחליט על כמות הזמן שאנחנו עומדים להקדיש כרגע, בריכוז מוחלט, לקריאה. אחרי פרק הזמן הזה תבוא הפסקה. בפרק הזמן של הקריאה נרחיק מאתנו – כן, ממש פיזית – את הטלפון, נסגור תוכנות צ'אט במחשב, ניצור לעצמנו את הסביבה הטובה ביותר. בהפסקה נוכל להתעדכן בכל המהפכות שפרצו בלעדינו.
 

קריאה מהירה ומיומנויות למידה - כל אחד יכול 
קריאה מהירה ומיומנויות למידה הן יכולות נרכשות. הטכניקות הן פשוטות וניתן להטמיע אותן דרך אימון וחזרה, כמו כל יכולת נרכשת. אכן, צריך להשקיע ברכישת היכולת, אבל היום כבר אי אפשר להגדיר את היכולות האלה כ"טוב שיהיו לי", היום כבר מדובר ביכולות שכל מי שרוצה להשיג יתרון בעולם החדש, חייב לרכוש לעצמו. 
החדשה הטובה? כל אחד יכול, וזה גם הרבה יותר פשוט ממה שזה נשמע. התחילו מהדברים הפשוטים והנגישים, כל צעד קטן הוא משמעותי ומשם – השמיים הם הגבול!

 

שולמית אסיף
מומחית לארגון הידע הנלמד וקריאה מהירה 
מלמדת באוניברסיטאות, משרדי ממשלה, חברות ועמותות ואנשים יחידים שרוצים להשתמש במוח שלהם טוב יותר.
אינפורמה ישראל 08-979-0671, 055-8858582
www.in-forma.co.il

 

תודה לך על קריאת העלון הנוכחי. עד שנתראה בעלון הבא, אני מזמינה אותך לקרוא עוד בנושאי: 

למידה והוראה - כאן 

סדר, ארגון והתארגנות - כאן

נהיגה עם הפרעת קשב - כאן

 

בברכה,

זיוה דינה - קשבים
ייעוץ להפרעת קשב,
דיוורי טיפול, חינוך ואימון
להתפתחות מקצועית ואישית 



ה​​רשם לעלון כדי לקבל עדכונים על הטיפול ​בהפרעת קשב ADHD:

עלון קשב ADHD למשפחה

עלון קשב ADHD למבוגרים

הרשם ל"קשבים" כדי לקבל עדכונים לאנשי טיפול, חינוך ואימון:

״קשבים״ להתפתחות מקצועית


11.06.2020