עלון קשב ADHD
כתיבה בהנאה -
דרכים לעידוד ושיפור כתיבה
תהילה וולסטר
הכתיבה הינה רישום של סימנים גרפיים מוסכמים, בעלי משמעות, לצורך העברת מידע בשפה כלשהי. תהליך הכתיבה, אשר למרבית המבוגרים נתפס כתהליך אוטומטי ואינטואיטיבי, הינו למעשה תהליך המשלב בין יכולות חשיבה, זיכרון, קשב ומוטוריקה. התהליך מתפתח מגיל צעיר, החל מרישום ושרבוט בגיל הילדות, דרך הפיכת השפה הדבורה לשפה הכתובה וכלה בכתיבת מאמרים עמוסי מלל במטלות אקדמיות.
דרך הכתב אנו מבטאים את עצמנו, מארגנים את מחשבותינו, מעבירים ידע מדור לדור, מביעים רגשות ומסרים, מבטאים יצירתיות ומייצרים תקשורת. בנוסף, הכתיבה משמשת ככלי לטיפול יעיל בקשיי התארגנות, קשיי זיכרון וקשיים רגשיים. מעבר לכך, כבוגרים בעולם טכנולוגי ומתפתח, ליכולת הכתיבה תפקיד מכריע ביצירת תקשורת הן בהיבט התעסוקתי, דרך כתיבת הודעות מייל ורישום משימות, והן בהיבט החברתי, דרך כתיבת הודעות ופוסטים ברשתות החברתיות.
עם זאת, חשוב לזכור כי תהליך זה אינו קל לכל הילדים, בעיקר לילדים עם קשיי קשב וריכוז ולקויות למידה. בהיבט הקשבי, תהליך הכתיבה מערב יכולות התארגנות, ריכוז, ויסות ובקרה, ועל כן עלול להיות קשה לילדים עם הפרעת קשב. בנוסף, תהליך הכתיבה מערב תהליכי תפיסה, מוטוריקה, תיאום עין יד, זיכרון, ידע לשוני והיבטים שפתיים, על כן עלול להיות מורכב עבור ילדים עם לקויות למידה. בקרב ילדים אלה, קשיי הכתיבה עלולים להיות מלווים בתחושת בושה וחוסר ביטחון עקב כתב יד בלתי קריא, שגיאות כתיב רבות, קושי בארגון הכתב במרחב הדף וקושי בהבעה בכתב. תחושות שליליות אלו, עשויות להוביל להימנעות, התנגדות וחוסר מוטיבציה לכתיבה, אשר יתעצמו ככל שיחלוף הזמן ותגבר רמת הקושי. על כן, ישנה חשיבות מכרעת לתרגול הכתיבה, בעיקר כאשר קיים קושי. נשאלת השאלה, איך אנו כהורים, מורים ומטפלים יכולים לסייע לילדינו ולמצוא ביחד איתם את המפתח לשיתוף פעולה?
דרכים לעידוד הכתיבה
♡ גיוס תחומי העניין וההנאה:
כתיבת מכתב לשחקן/דמות נערצת, תיאור תמונה/סיפור/שיר אהוב, הבעת דעה על סדרת טלוויזיה או משחק מחשב ונקיטת עמדה בסוגיה חברתית, יכולים לעורר מוטיבציה לכתיבה. בנוסף, ניתן לבקש מהילד לכתוב מספר משפטים על חוויה נעימה שחווה במהלך היום/השבוע כתרגול יום יומי, ואף לעודד אותו ליזום בעצמו נושאים לכתיבה ולשתף את בני המשפחה ב"יצירותיו". תחומי העניין אשר מעוררים סקרנות וגורמים הנאה לילד והשיתוף בתוצרי הכתיבה, עשויים לסייע לנו להסיר את מחסום הכתיבה ולהפוך אותה למגוונת ומהנה.
♡ שימוש בקומיקס עם בועות ריקות:
הקומיקסים אהובים על ילדים כיוון שהם קצרים, מצחיקים ומערבים דמיון חופשי. דרך מילוי הבועות הריקות ניתן לתרגל ניסוח משפטים, הכרת מילות שאלה, הכרת מוסכמות הכתיב, חוקים מורפולוגים, העשרה שפתית ומילוי של הלקסיקון האורתוגרפי, הן במילים שכיחות והן במילים פחות מוכרות. מומלץ לערב צביעה או איור על מנת להפוך את התהליך למהנה יותר. כמו כן, ניתן לעודד את הילד ליצור חוברת קומיקסים עשירה ולשתף בה את בני המשפחה.
♡ כתיבת מטלות השיגרה בבית:
מומלץ לבקש מהילד לכתוב את רשימת הקניות לסופר, את ההוראות למתכון שמבשלים ביחד, את הברכות לבני המשפחה בימי הולדת ולתת לו להיות אחראי על רשימת המטלות השבועיות/היומיות. כמו כן, מומלץ לעודדו לכתוב יום יום הודעות בקבוצת הוואטספ המשפחתית ולשבח אותו עליהן.
♡ סימון המטלות שהושלמו בהצלחה ופרסים:
בכלל מטלות הלמידה ובאופן ספציפי במטלות הכתיבה יש לאפשר לילד "מרחב הצלחות" בו הוא מתקדם לאט לאט כאשר הדרישות ממנו מותאמות, ברורות וממוקדות בהתאם לדרגת הקושי. הצלחות אלו מעלות את תחושת המסוגלות והביטחון ביכולותיו, על כן גם התקדמות קטנה היא אבן דרך משמעותית בתהליך ארוך. מומלץ לתעד את ביצוע המטלות במקום מרכזי בבית ולבקש מהילד לסמן (למשל בחתימה או מדבקה אישית) כאשר משלים את משימותיו. התיעוד מוכיח לילד כי הוא מסוגל להתמיד ולהתמודד עם מטלות לימודיות, דבר אשר מסייע להעלאת המוטיבציה והגברת הביטחון ביכולותיו. כמו כן, חשוב לחזק את הילד כאשר מסיים את מטלותיו בפרס אשר ידוע מראש ונקבע בשיתוף עמו, על מנת לסייע בהתמדה בתהליך. מומלץ לשתף את הילד הן בקביעת המטלות והן בקביעת הפרסים. שיתוף הילד בתהליך מעניק לילד תחושת שליטה והרגשה כי הדבר לא "נכפה" עליו, דבר המסייע בהפחתת התנגדות.
♡ קופסת מילים ללמידה ומשחקי איות:
ניתן ליצור יחד עם הילד קופסת מילים אליה הוא מכניס את המילים שהוא מתקשה לכתוב או כותב באופן שגוי. בזמן קבוע במהלך היום/השבוע הילד מתבקש להוציא מילה אחת בכל פעם ולכתוב אותה. במידה וכתב באופן נכון את המילה מוציאים את המילה מהקופסא. במידה ולא, מדגימים את אופן הכתיבה הנכון ומחזירים את המילה לקופסא. המטרה היא לרוקן את קופסת המילים ככל האפשר. בנוסף, ניתן לשחק עם הילד משחקי איות של פריטים בבית, שמות של בני המשפחה ועוד. מומלץ לקבוע פרס ידוע מראש על מספר מילים שכתב נכונה על מנת לעודד מוטיבציה ולרתום את הילד לתהליך.
♡ למידה מעצימה משגיאות כתיב:
השגיאה עשויה להוביל להתנגדות של הילד, להגברת תחושת חוסר ביטחון ואף להימנעות מהתמודדות עם מטלות הכתיבה. כאשר הילד מבצע שגיאה ומראה התנגדות, חשוב להסביר לילד כי מותר לטעות, להדגים טעויות של מבוגרים או דמויות נערצות ולהבהיר כי אין אדם שאינו טועה. יש להסביר לילד כי הטעות אינה מבטאת את ערכו בעולם והדבר החשוב ביותר הוא הלמידה מהטעות ולא הטעות עצמה. כמו כן, מומלץ להזכיר לילד הצלחות קודמות ולנסות לייצר הצלחות קטנות לאחר שמתרחשת טעות, על מנת להגביר את תחושת המסוגלות והביטחון ביכולותיו.
סיכום
לתהליך הכתיבה יש חשיבות רבה בחיינו כצעירים וכבוגרים. עלינו לעודד ככל הניתן את ילדינו לתרגל ולשפר מיומנות זו בעיקר כאשר קיים קושי. אני מאמינה, כי דרך שיתוף הילד והפיכת תהליך הכתיבה למגוון, חווייתי, מהנה ושיתופי, ניתן להסיר את מחסום הכתיבה, להפיק הנאה מהכתיבה ולסייע לילד לצמוח מעבר לקשייו.
תהילה וולסטר, מומחית לאבחון וטיפול בלקויות למידה M.A
פיתוח כישורי למידה ואסטרטגיות מותאמות לצרכי הילד וחוזקותיו
מנהלת "ללמוד לצמוח"- קליניקה לאבחון ילדים, נוער ומבוגרים.
ללמוד לצמוח - אבחון לקויות למידה
Tehilawo@gmail.com
תודה על קריאת עלון קשב ADHD .
אני מזמינה אותך לקרוא עוד
על למידה והוראה - כאן
ועל גוף, תנועה, חושים - כאן
נתראה בעלון הבא,
זיוה דינה - קשבים
ייעוץ להפרעת קשב,
דיוורי טיפול, חינוך ואימון
להתפתחות מקצועית ואישית
הרשם לעלון כדי לקבל עדכונים על הטיפול בהפרעת קשב ADHD:
הרשם ל"קשבים" כדי לקבל עדכונים לאנשי טיפול, חינוך ואימון:
30.05.2020