עלון קשב ADHD


לימוד אנגלית עם הפרעת קשב ולקויות למידה עד האקדמיה

לימוד אנגלית עם הפרעת קשב ולקויות למידה עד האקדמיה

עלון קשב ADHD

לימוד אנגלית עם הפרעת קשב 
ו/או לקויות למידה עד האקדמיה

ורד רחמן

"תשמעי, המרצה, אני לא יודעת אנגלית, בכלל, אף מורה לא הצליח ללמד אותי, אני לא אצליח בתואר", אמרה לי סטודנטית מבוהלת בשיעור הראשון של קורס שהנחיתי במכללת "שערי משפט".

בירור קצר העלה שיש לה הפרעת קשב ולקות למידה קשה, כמו גם פערים לימודיים גדולים שהספיקה לצבור. הרגעתי אותה,  הבטחתי לה שאהיה שם בשבילה, ושהיא אכן תצליח. וכך התגייסתי למענה, והתחלנו את המסע המשותף.

אנגלית היא שפת תקשורת בינלאומית. היא שפה חיונית ושימושית בכל תחומי החיים. לא רק בעולם העסקים משתמשים בה  כשפה עיקרית. היא בסיס ללימודים גבוהים בחלק גדול מארצות העולם, וכמובן לצרכי מחקר. אצלנו בישראל, האנגלית נלמדת כשפה זרה ראשונה.

עוד לפני שתלמיד מגיע לאקדמיה או למוסד לימודים על תיכוני אחר, עליו לסיים את לימודיו באנגלית ברמה של ארבע או חמש יחידות. בחלק מהמוסדות, יש אפשרות לעבור מכינה, שבה הוא צריך להשלים את לימודיו באנגלית לרמה זו.

אתגרים קוגניטיביים
תלמידים עם הפרעת קשב ולקויות למידה מתקשים במידה רבה ברכישת השפה האנגלית, היות שבעיית הקשב שלהם מקשה עליהם בהפנמה של מלים וחוקים של השפה. בנוסף, הם מאבדים ריכוז מאוד מהר, ומתקשים לשים לב לפרטים. המוסחות הגבוהה שלהם, והקושי במעבר ממשימה למשימה יקשו על תפקודם במידה רבה. השילוב של הפרעת קשב עם לקויות למידה כמו קשיים בזיכרון חזותי, שמיעתי, דיסגרפיה, דיסלקציה וקשיים בעיבוד החזותי הופך את המצב למסובך יותר. 

מחסומים רגשיים
הקושי לרכוש אוצר מלים ולהתמודד עם קריאה והבנה בשפה אחרת גורם להתפתחות מחסומים רגשיים המקשים על רכישת השפה האנגלית. הבעיה שנוצרת הינה מורכבת, שכן יש צורך להתמודד עם הלימוד  של השפה, ובמקביל עם הקושי הרגשי שהתפתח במהלך השנים, כתוצאה מקושי להגיע להישגים במקצוע זה.  

מערך תמיכה לימודי ורגשי
דרכי הוראה מותאמות שיוביל המורה, במקביל לשיתוף פעולה עם ההורים, יכולים להוביל לחוויה של הצלחה ומסוגלות, רצוי בשלב מוקדם ככל האפשר. בהמשך, תמיכה זו תינתן על ידי מרצים באקדמיה, שיידעו ללמד את השפה בצורה מותאמת לקשיים העולים.

חשוב לציין שאין תרופת קסם, שיכולה לשנות את התנהגותם ואת תפקודם של תלמידים אלה. גם אם יוחלט על טיפול תרופתי, חובה לשלב אותו עם הוראה מותאמת שתכלול אסטרטגיות למידה ותמיכה רגשית, שתעודד את התלמיד להאמין בעצמו ולקחת אחריות, כדי להצליח.

למעשה, מדובר במערך תמיכה שיוקם סביב התלמיד, כדי להבטיח את הצלחתו הלימודית, הרגשית ובמקרים רבים גם החברתית. המיקוד, לדעתי, קיים ראשית בהורה, אך לא פחות במורה, שצריך לדעת להורות את השפה האנגלית בדרך שונה מלימוד רגיל.
 

שעור אנגלית לדוגמה
מורים לתלמידים עם הפרעת קשב צריכים לקחת בחשבון את הקושי של התלמידים לעקוב אחרי דברי המורה, וכדאי לחלק את השיעור לשלושה חלקים ברורים, תוך שמירה על רצף: פתיחה, גוף וסיום.

א. פתיחה והרצאה:
הפתיחה תכלול משפטים המקשרים את החומר לשיעורים קודמים, ועם החומר של השיעור הנוכחי. גוף השיעור יכלול מגוון פעילויות למידה בפרקי זמן קצרים כדי ליצור מגוון ולמנוע שעמום.  

אני, לדוגמה, נוהגת לתת במכללה בתחילת כל שיעור  משפט המעודד חשיבה חיובית, שאותו מסבירים, ובעקבותיו מגיעה הרצאה של כ-25 דקות בנושאים רבים ומגוונים הקשורים לכישורי חיים. הנושאים רלוונטיים לסטודנטים, היות שמדובר בכישורים לשדרג את חייהם, אך מכיוון שהההרצאה והשיח מתנהלים בשפה האנגלית, הרווח הוא כפול. הנושאים שאני בוחרת כוללים חשיבה חיובית, חשיבות ההומור, שפת גוף, תקשורת אפקטיבית ועוד.

ב. כתיבה, קריאה, אסטרטגיות למידה:
בשלב הבא, ניתנת משימת כתיבה, שמתייחסת לנושא ההרצאה. לאחר מכן נערכת הקנייה של נושא דקדוקי, כולל תרגול. משם אנו עוברים לקריאת טקסטים בנושאים מגוונים כדי ליצור עניין בקרב הסטודנטים. חלק נכבד מהשיעור כולל העשרת אוצר מלים והתמקדות בהקניית אסטרטגיות למידה.

ג. סיום במגוון ערוצי למידה:
סיום השיעור אף הוא חשוב. בשלב זה אסכם את העבודה שנעשתה. המטלה שתינתן לעבודה תתייחס לחומר הנלמד, ותהיה נגזרת של הנלמד בשיעור. סגנון ההוראה לוקח בחשבון את הסטודנטים עם הפרעת הקשב ולקויות למידה, שכן אני מנצלת את כל הערוצים: החזותי, השמיעתי והתפקוד הגרפו-מוטורי.
 

דרכי הוראה מגוונות
חשוב מאוד לגוון בקצב הדיבור ובאינטונציה, תוך שילוב קריאה קולית בשיעור, לטובת אלה שמתקשים בקריאה. בנוסף, אני כותבת בלוח בצבעים שונים, כדי להדגיש מבנים נלמדים, וכן עושה שימוש במארגנים גרפיים כמו טבלאות ותרשימי זרימה.

עוד אמצעי שמסייע לילדים ובוגרים עם הפרעות קשב הוא לאפשר תנועה בשיעור. הכוונה בהוראה זו היא שאם זיהיתי תלמיד שמתקשה לשבת, הוא יוכל לעמוד או אף לצאת להפסקות קצרות במקרים חריגים. חשוב לזכור כי משך השיעור באקדמיה ארוך יותר בצורה משמעותית משיעור רגיל בבית הספר, ולכן אמצעים אלה הכרחיים אם ברצוננו שאכן תתרחש למידה.

אסטרטגיות למידה 
הצורך באסטרטגיות למידה, סדר וארגון, כמו גם ניהול נכון של זמן, חסרים, ויש צורך להקנות אותם. ההקניה וההכוונה עשויות לתרום להם רבות, כדי שיצליחו לעבור את הקורסים בהצלחה.   

במחקר שהשווה בין סטודנטים עם הפרעת קשב לבין סטודנטים שאין להם הפרעת קשב, נמצא כי אצל הסטודנטים עם הפרעת קשב, אסטרטגיות הלמידה נמצאות ברמה נמוכה יותר של מרכיב יכולת למידה ומרכיב הרצון ללמידה מאשר אצל סטודנטים ללא הפרעת קשב.

מחקרים נוספים שנערכו בקרב סטודנטים עם הפרעת קשב ולקויות למידה מצאו פערים ברמת הקריאה והכתיבה, וכן ברמת הציונים. אם נחזור קצת אחורה, לזמן בו התלמיד עוד צעיר, ובתחילת דרכו הלימודית, תעלה מסקנה ברורה מהנתונים שהוצגו. לאבחון הפרעת קשב ולקויות למידה חשיבות עליונה, שכן ההפרעה פוגעת לא רק ביכולות הלימודיות, אלא גם בתפקוד הרגשי ובדימוי העצמי, ותגרום לסבל רב בהמשך חייו האקדמיים של הלומד.  

סטודנטים עם הפרעת קשב דיווחו כי משאביהם האישיים, כגון רצון, השקעת מאמץ והתמדה הם שעוזרים להם להצליח בלימודים, וכי היו רוצים לשפר את יכולותיהם הלימודיות. לבסוף, נמצא כי מרכיב הרצון ללמידת אסטרטגיות למידה מנבא באופן חיובי ומובהק הישגים לימודיים בקרב סטודנטים עם הפרעת קשב.

אבחון הפרעת קשב ויכולות למידה
למורים תפקיד מכריע באבחון, שכן הם האנשים שרואים את הסטודנט על בסיס יומיומי. במצבי לחץ, תסמיני ההפרעה עולים בצורה ברורה. מכאן שתפקיד המורים הוא להפנות את תשומת לב הסטודנט לצורך באבחון וקבלת המלצות מוסמכות לטיפול. 
הפרעת קשב היא הפרעה נוירולוגית-התפתחותית אשר יש לאבחן אצל רופא מומחה. בנוסף, כדאי לגשת לאבחון דידקטי, שיבדוק את היכולות הלימודיות ואת הגורם לקשיים, בין אם זה קושי שפתי, זיכרון לקוי, קושי בקריאה והבנה וקשיים נוספים שעלולים להתגלות.

סיכום
עד לשלב הלימודים הגבוהים, חוו הסטודנטים עם הפרעת קשב כל כך הרבה קשיים, שחלקם אינם מאמינים בעצמם. הם עלולים לוותר על למידת האנגלית, אליה נחשפו ללא תיווך מתאים, מתוך תחושה שהם חריגים ולא מסוגלים. למידת האנגלית שלהם לא תצלח ללא אבחון, הוראה מותאמת והתייחסות למרכיבים החברתיים והרגשיים.

לא פחות חשוב הוא הצורך במורים, המתמחים בהוראת תלמידים עם קשיים אלה. לכן, התמיכה, הן של ההורים והן של המרצים, חיונית וצריכה להתחיל כבר מגיל צעיר. ידע של מורים בבתי ספר ושל מרצים באקדמיה, הוא קרש ההצלה שאנו יכולים להעניק להם במהלך ההכשרה להגשמת כישוריהם כבוגרים עצמאים ומאושרים.

אם תהיתם מה עלה בגורלה של הסטודנטית שלי באותו הקורס, אשמח לעדכן אתכם שהיא עברה את הקורס בהצלחה. היא ניגשה לקורס בפעם השנייה עם הרבה עידוד ועזרה ממני, אך לא פחות, עם נחישות ורצון עז משלה. היא פשוט לא ויתרה, ואמרה לי אחרי שהצליחה: "האמונה שלך בי נתנה לי הרבה כוח".

זכרו, המקום הרגשי לא פחות חשוב מהלימודי. חלק מהמוטיבציה של תלמידים עם הפרעת קשב ולקויות למידה נשען על העידוד מהסביבה, שכן קיים אצלם קושי לייצר מוטיבציה פנימית, לאור הקשיים הרבים שהם פוגשים כל יום.   

אז מה עושים?

עובדים ומתאמצים, בכל הכוח וללא פשרות, למען מי שקשה לו, עם הרבה אהבה ואמונה. 
אני כבר שם. מוזמנים להצטרף.


ורד רחמן
M.A. מאבחנת דידקטית 
מורה להוראה מתקנת באנגלית 
מומחית לאסטרטגיות למידה 
מדריכת הורים יועצת אישית וזוגית
https://www.etgarhahorut.co.il

 
 

תודה לך על קריאת העלון הנוכחי.
אני מזמינה אותך לקרוא עוד עלונים בנושאים 
למידה והוראה - כאן
טיפול התנהגותי, רגשי - כאן

בברכה, 

זיוה דינה - קשבים
ייעוץ להפרעת קשב,
דיוורי טיפול, חינוך ואימון
להתפתחות מקצועית ואישית 

 

 

 

 

 



ה​​רשם לעלון כדי לקבל עדכונים על הטיפול ​בהפרעת קשב ADHD:

עלון קשב ADHD למשפחה

עלון קשב ADHD למבוגרים

הרשם ל"קשבים" כדי לקבל עדכונים לאנשי טיפול, חינוך ואימון:

״קשבים״ להתפתחות מקצועית


19.02.2020