עלון קשב ADHD
לעזור לילדים עם הפרעת קשב
לתפקד טוב יותר כבר בגיל 4 שנים בשיטת POET !
דר' כרמית פריש
ההורים של רועי בן הארבע פנו לטיפול, כיון שאחר הצהריים הוא היה משתולל ולא הצליח לשחק עם עצמו ברוגע, היה קם המון בארוחות מבלי לסיים לאכול, לא הסכים לסיים את המשחק בגן המשחקים כשקראו לו לבוא הביתה, ולקח לו שעה וחצי להירדם כל ערב, כשהוריו כבר מותשים.
בתהליך הטיפול, למדו ההורים להבין איך תסמיני הפרעת הקשב מפריעים לרועי לבצע משימות, ובאלו דרכים יכולים הם עצמם לסייע לו להתגבר על הקשיים ולתפקד טוב יותר. הטיפול נעשה על ידי מרפאה בעיסוק בגישת
Parental Occupation Executive Training – POET.
חשיבות האבחון המוקדם של הפרעת קשב
עד לשנים האחרונות, נמנעו הורים ואפילו אנשי מקצוע רבים מלגשת לאבחן הפרעת קשב בילדים צעירים לפני הכניסה לכתה א'. הם סברו בטעות, שאם מאבחנים ילד עם הפרעת קשב, הוא בהכרח יקבל טיפול תרופתי, ושאין דרכים אחרות לסייע לילדים צעירים עם הפרעת קשב. כיום, ברור שהדבר איננו נכון, ושעצם הבנת האתגר הנוירו-התפתחותי שהילד מתמודד אתו חשובה מאוד. כמו כן, חשוב שרופא המוסמך לאבחן הפרעת קשב ישלול בעיות רפואיות אחרות שעלולות לגרום לקשיים של הילד, יעריך את מידת החומרה של התסמינים מהם הילד סובל, ואת מכלול הדרכים בהם ניתן לסייע לו בהתאם לגילו. כל אלו הן סיבות טובות לפנות לאבחון מוקדם ככל הניתן.
התגברות תסמיני הפרעת קשב
הפרעת קשב נחשבת כיום להפרעה בתפקודים ניהוליים- מיומנויות מנטאליות שמסייעות לנו לפעול מתוך שליטה עצמית, ולהשיג את התוצאה הטובה ביותר להתנהגות שלנו. תפקודים אלו כוללים יכולות כמו מיקוד קשב ויכולת לפעול במתינות, שהם תסמיני הליבה של הפרעת הקשב, בצד יכולות נוספות כמו ויסות רגשי, זכרון הוראות מורכבות ותכנון. הפרעת קשב גורמת לקשיים בתפקוד כבר מגיל צעיר, בכל התחומים שילדים בגיל הרך מעורבים בהם- משחק, תפקוד חברתי, יחסים עם ההורים, אכילה וישיבה בארוחות, הירדמות, התלבשות בבוקר, איבוד חפצים... כאשר ההורים והגורמים החינוכיים מבינים שהילד לא עושה "דווקא" ושהוא מתמודד עם קושי התפתחותי אמיתי, הם יכולים ללמוד כלים שיעזרו לו. לעומת זאת, כאשר הם אינם מבינים את הבעיה, אזי בנוסף לקשיים התפקודיים, עלול הילד להתמודד עם קשיים בדימוי בעצמי וביחסים עם המבוגרים הסובבים אותו. יחסים שעלולים להתדרדר להפרעת התנהגות מתנגדת ולקשיים חמורים יותר בתפקוד הרגשי שלו.
POET –טיפול בהפרעת קשב בגיל הרך
בשנים האחרונות, התפתחה בישראל גישת התערבות בריפוי בעיסוק יעודית עבור ילדים צעירים עם תסמינים של הפרעת קשב.
Parental Occupation Executive Training – POET היא גישה שפותחה באוניברסיטת חיפה ע"י ד"ר כרמית פריש, בהנחייתם של פרופ' שרה רוזנבלום, מרפאה בעיסוק בכירה, ופרופ' עמנואל תירוש, נוירולוג בכיר, בשנת 2016. בגישה זו, המרפא/ה בעיסוק מסייע/ת להורים לשפר את תפקוד הילד שלהם באמצעות 8-10 מפגשי הדרכה. הם לומדים להבין איך תסמיני הפרעת הקשב מפריעים לילדם לבצע משימות שהוא צריך או רוצה לבצע, ובאלו דרכים הם בעצמם יכולים לסייע לו להתגבר על הקשיים הללו, ולהצליח לתפקד טוב יותר.
למשל, הם יכולים ללמוד אלו התאמות בסביבה אפשר לעשות כדי שהילד שלהם יצליח להירדם יותר בקלות, או, אלו מיומנויות אפשר ללמד את הילדה שלהם כדי שתשחק עם אחיה הקטן בבטיחות בלי לסכן אותו. אם ההורים מתמודדים בעצמם עם תסמינים של הפרעת קשב שמפריעים להם לזכור מה לעשות עם הילד כשהוא זקוק לעזרתם, הם יכולים ללמוד שיטות להתמודד גם עם קשיים אלה.
הגישה הוכחה מחקרית כיעילה בשיפור התפקוד, בשיפור תסמיני הפרעת הקשב ובשיפור התפקודים הניהוליים של ילדים בני 4-7 שנים בישראל. גישה זו לא נחקרה עדיין מתחת גיל 4, אך מצטברים דיווחים קליניים רבים על יעילותה כבר בגיל 3 שנים בקרב ילדים עם הבנת שפה תקינה. תופעת הלוואי היחידה שלה שמדווחת היא... שההורים משתמשים בשיטות שהם לומדים גם לבני משפחה אחרים המתמודדים עם תסמיני הפרעת קשב.
הטיפול ברועי בן ה-4
בתהליך הטיפול, הוריו של רועי למדו לזהות את העיכוב ההתפתחותי בתפקודים הניהוליים שלו, שעמד בבסיס קשיים אלו: קשיים לעצור את הדחפים שלו להשתולל, קושי לתכנן במה לשחק ואיך, קושי לסיים פעילות שמעניינת אותו ולגייס מוטיבציה לעשות משהו שההורים מבקשים ממנו לעשות, וקשיים להיפרד מהמחשבות הרבות שליוו אותו בסוף היום.
בקשר למשחק, למשל, ההורים למדו אלו משחקים עם מטרה ברורה יכולים לספק את הצורך של רועי בתנועה, איך לארגן לו את סביבת המשחק באופן שהיא תעודד פעילות רגועה יותר, ואיך להזכיר לו בעדינות את המשחקים החלופיים כשהוא מתחיל להשתולל. כיון שלרועי היה גם קושי התפתחותי מוטורי, נבחרו משחקים שתואמים כרגע יכולות אלו, והוצעו להורים שיטות כיצד לאפשר לו לשלוט טוב יותר בחפצים עדינים, כדי שבהמשך ניתן יהיה להציע לרועי משחקים נוספים. לבסוף, אמו, שהייתה זקוקה לעזרה בתכנון בשל אתגר ניהולי משל עצמה, קיבלה סיוע בתכנון מתי ואיך ליישם את תכנית הטיפול שנבנתה לרועי.
ההורים של רועי הצליחו לשפר את התפקוד שלו בארבע מטרות בעשרה שבועות בלבד בעזרת הדרכה בריפוי בעיסוק בגישת POET.
הם הצליחו לעשות זאת משום שהפתרונות שהוצעו להם כללו דרכים להתמודד עם הקשיים בתפקודים הניהוליים של רועי, בצד התייחסויות לעוד מיומנויות אופייניות לו, המיומנויות המוטוריות, לסביבה שבה הוא מתפקד, וגם לצרכים שלהם עצמם. יותר מכל, הטיפול הצליח כיון שבגישת טיפול זו, ההורים הם אלה שמובילים את קביעת המטרות הטיפוליות ואת זיהוי הכלים שהם מרגישים שיעבדו להם מתוך כלל המידע ההתפתחותי שמוצג להם.
סיכום
ממש לא כדאי לחכות עד גיל 6 שנים כדי לעזור לילד שלכם.. אם אתם מרגישים שהילד או הילדה שלכם לא מצליחים לשחק, לאכול, להרגיע את עצמם או לבצע משימות יום יום אחרות כפי שעושים בני גילם, אם אתם מזהים פעלתנות יתר, תנועתיות או מוסחות שמפריעים להם בתפקוד היום-יומי, כדאי מאוד לפנות לאבחון הפרעת קשב כבר היום. בישראל מומלץ לפנות לאבחון של רופא התפתחותי - עד גיל 6 שנים, או לנוירולוג/ רופא יועץ קשב שעבר את הכשרת משרד הבריאות בתחום זה. במידה ויש גם קושי רגשי משמעותי, ניתן לפנות לפסיכיאטר ילדים.
לצורך טיפול מוקדם, לפחות מגיל 4 שנים תוכלו לפנות למרפאים בעיסוק המטפלים בגישת POET. תוכלו ללמוד איך לעזור לילדכם להצליח ולשמוח בתפקוד שלו, ותוכלו להרגיש שאתם מבינים אותו ואת הדרכים בהם תוכלו בעצמכם לעזור לו להתמודד עם קשייו. ניתן למצוא בקלות מרפאים בעיסוק שעמדו בדרישות של ההכשרה לטפל בגישת POET בשירות הציבורי או הפרטי.
לדף המטפלות:
בהצלחה!
ד"ר כרמית פריש,
מרפאה בעיסוק
carmitfr@gmail.com
https://frisch-ot.com/%d7%92%d7%99%d7%a9%d7%aa-poet/
תודה על קריאת העלון הנוכחי. אני מזמינה אותך לקרוא עוד עלונים
בנושא גוף תנועה חושים - כאן
ובנושא הדרכת הורים - כאן
בברכה,
זיוה דינה - קשבים
ייעוץ להפרעת קשב,
דיוורי טיפול, חינוך ואימון
להתפתחות מקצועית ואישית
הרשם לעלון כדי לקבל עדכונים על הטיפול בהפרעת קשב ADHD:
הרשם ל"קשבים" כדי לקבל עדכונים לאנשי טיפול, חינוך ואימון:
22.11.2022