עלון קשב ADHD


למה כל כך קשה להקשיב, ואיך ההקשבה מיטיבה עם האדם שמדבר אלינו?

למה כל כך קשה להקשיב, ואיך ההקשבה מיטיבה עם האדם שמדבר אלינו?

עלון קשב ADHD

למה כל כך קשה להקשיב,  
ואיך ההקשבה מיטיבה 
עם האדם שמדבר אלינו?

ליאור דגן  

הקשבה –זה מובן מאליו. מה כל כך קשה להקשיב? צריך להיות קשוב לאדם, להיות רגיש אליו – כל אחד יכול לעשות זאת אם יש לו רגישות, אם הוא מוכן לפנות מקום לאחר ואם האחר חשוב לו. 

אך אין זה כך. גם אם אנו רגישים, ובאמת מכֻוָּנים לאחר ורוצים לעזור לו – אנו עלולים לעשות שגיאות קשות בעת ההקשבה. השגיאות עלולות להרע את מצבו, אפילו אם  ייראה לנו, ולו, כאילו עזרנו לו.
 

המצוקה של אורי 
לפני מספר שנים, כשעבדתי בבית ספר תיכון, בא אליי ילד, נקרא לו אורי, ושאל אם הוא יכול להשתחרר משיעורי מלאכה. קשה לו בשיעורי מלאכה. הוא במצוקה בשיעורים האלה, מצוקה קשה. הוא מרגיש לחץ כשהוא מסתכל במערכת השיעורים ורואה שיש מלאכה. 

לא היה קל לאורי לספר לי את זה. גייסתי את כל כולי על מנת להיות קשוב וער למצוקה שלו. הרגשתי שאני מבין אותו, אפילו מזדהה אתו, וכל כך רציתי לומר לו את זה. 

"אני מבין בדיוק מה עובר עליך," רציתי לומר לו, "כשהייתי בגילך, חוויתי אותו הדבר. אני לקוי מרחב, ואנחנו, לקויי המרחב, מתקשים מאוד בכל מה שעושים בשיעורי מלאכה, כל סוג של מלאכה. לגזור, להדביק, לנסר, לשייף... אני זוכר את עצמי מתאמץ להבין מה המורה רוצה שנעשה ואיך, והיה נדמה לי שהבנתי, אך כשעמדתי מול הכלים והחומרים – לא הצלחתי לקשר בין מה שחשבתי שהבנתי, למה שאני רואה. ובעודי תוהה ובוהה, כולם כבר מתחילים לעבוד סביבי במלוא המרץ, יודעים בדיוק מה לעשות, רק אני לא, ואין את מי לשאול ובעצם, מה בדיוק לשאול..." 
 

ההקשבה המתאפקת שלי
רציתי לומר – אבל לא אמרתי. המשכתי בהקשבה. "אני יודע שזה נשמע טיפשי," הוא אמר. "זה לא נשמע טיפשי כלל, זה קרה גם לי," רציתי לענות, אך הסתפקתי בְּ: "זה לא טיפשי." 

הסיפור של אורי היה מבולבל, קטוע, היו כמה דברים שהתחיל לבטא והפסיק באמצע. שאלתי שאלות ממוקדות, שהבהירו את מה שניסה לתאר. פעם, הסתבר, אולי בשנה שעברה או לפני כן, קרה לאורי משהו מביך במיוחד. משהו שעושים בשיעור מלאכה מזכיר את זה, וכולם צוחקים עליו ולועגים לו בשיעורי מלאכה.  

טוב שהתאפקתי ולא הזכרתי את הסיפור שלי. אילו הייתי אומר לו – "אני מבין אותך, אני מבין בדיוק מה עובר עליך", ואז מתחיל לספר דברים שרחוקים לגמרי מהמצוקה שלו, האמון היה נהרס, ואורי היה יוצא בפחי-נפש. 

אך ייתכן שהוא דווקא היה יוצא מרוצה בסיום השיחה, אפילו שמח ועליז. ייתכן שמה שהייתי מספר לו היה כל כך מעניין, שסקרנותו הייתה מתעוררת ובוערת בו. הוא היה שואל אותי עוד שאלות על כך, שוכח לגמרי מהקושי והכאב שלו – אבל השמחה שלו הייתה לטווח הקצר בלבד, כי המצוקה שלו בשיעורי מלאכה הייתה נמשכת. 
האם היה אוזר אומץ לבוא שוב אליי, או למורה אחר? שוב לחשוף את עצמו, לחפש את המילים ולנסות להסביר... מייאש...

כשאנו מקשיבים – אנו צריכים שלא להיכנע לקלישאות, לדחף לעשות את המובן מאליו. אנו צריכים להניח את הסיפור שלנו בצד. 

חשוב מאוד: כתבתי ששאלתי את אורי שאלות ממוקדות, שבלעדיהן לא יכולתי להבין מה מתרחש. שאלתי אותו גם שאלות פחות ממוקדות – למשל, "האם אתה רוצה לספר לי מהו אותו דבר מביך?" אורי היסס. לא לחצתי. אמרתי לו שאם ירצה לספר – אני כאן בשבילו. 


הפתעה! ההקשבה היטיבה עם שני נערים!
ומה בהמשך? בהמשך – ביחד עם המורה למלאכה, מצאנו מיהו הנער "ראש-החץ", שמוביל את הכיתה ב"ירידות" על אורי. זה היה מפתיע – כי אותו ראש-חץ, נקרא לו תמיר, לא היה נער שמתאים לו לנהוג כך. הזמנתי אותו לשיחה. דיברתי אתו. הקשבתי לו. מסתבר, שגם תמיר היה בלחץ איום משיעורי מלאכה. תמיר היה רגיל להצלחות, אך בשיעורים האלה גילה שהוא מתקשה. חשש שיצחקו עליו, וניסה "להתמודד" עם זה על חשבון אורי... כאן – הסיפור האישי שלי דווקא התאים. 
"טוב שהתגברת וסיפרת לי על זה", אמרתי לו. "אני מבין אותך, ותדע שגם אני חוויתי אותם קשיים, וגם אני חשבתי שהפתרון הוא ללעוג לאחרים. למדתי איך להתמודד בדרך הנכונה, אשמח ללמד גם אותך. אבל לגרום סבל לילד אחר – אסור לך." 
 

סיכום
זהו חלק קטן מעקרונות ההקשבה המיטיבה. אם יש בנו תבונה, רגישות לאחר ורצון להיטיב – הקשבה נכונה ואמפתיה הן דברים שאנו יכולים, וחייבים, ללמוד. 

וכאן אני מבקש לפנות להורים ולמורים, ולהדגיש: 
כל ההכלה, הקבלה וההבנה – מתקיימות לצד שלילה מוחלטת של גרימת אי-נוחות לזולת. אנו מכילים ומבינים את הגורמים להצקה, ונעזור לילד להתמודד איתם, אך איננו מקבלים בשום פנים ואופן את ההצקה עצמה. 
 

ליאור דגן
מורה מומחה ללשון, מומחה ללקויי קריאה, דוקטורנט ללשון, 
מפתח שיטת רבדים 
עוסק בקידום ילדים, בני נוער ומבוגרים עם ליקויי למידה וקריאה ובהדרכת צוותים חינוכיים 
052-2933025

 
 

תודה על קריאת העלון הנוכחי. 
אני מזמינה אותך לקרוא עוד עלונים בנושא למידה והוראה - כאן 
ועלונים עם עצות לתכנון פעילויות החופש הגדול-כאן

בברכה,  

זיוה דינה - קשבים
ייעוץ להפרעת קשב,
דיוורי טיפול, חינוך ואימון
לקהלי יעד מותאמים במיוחד
 



ה​​רשם לעלון כדי לקבל עדכונים על הטיפול ​בהפרעת קשב ADHD:

עלון קשב ADHD למשפחה

עלון קשב ADHD למבוגרים

הרשם ל"קשבים" כדי לקבל עדכונים לאנשי טיפול, חינוך ואימון:

״קשבים״ להתפתחות מקצועית


13.08.2019

קטגוריות של עלונים