עלון קשב ADHD


סוסים ו-ADHD - תרומת הרכיבה הטיפולית לילדים עם הפרעת קשב

סוסים ו-ADHD - תרומת הרכיבה הטיפולית לילדים עם הפרעת קשב

עלון קשב ADHD

סוסים ו- ADHD : 
תרומת הרכיבה הטיפולית 
לשיפור התפקודים הניהוליים והוויסות החושי 
של ילדים עם הפרעת קשב 

ד"ר טל-לי אביב 
 

למה רכיבה טיפולית משפיעה באופן דרמתי על התפקודים הניהוליים ועל הוויסות החושי של ילדים עם הפרעת קשב? 
בזכות המשולש הטיפולי: הסוס, המטפל ומטופל.


סיפורו של שלומי 
הוריו של שלומי הזהירו אותי: "אם הוא יכנס לחדר שלך, הוא יהפוך אותו". 
שלומי הגיע לטיפול בגיל 8 בהמלצת הנוירולוג. הוא אובחן כבר בגיל 5 כבעל הפרעת קשב. המחנך התלונן על חוסר שקט וחוסר משמעת. בבית הוא התקשה להתלבש בבוקר, חלם או התלבש חלקית, ובלילה התקשה להתארגן, והיה צורך להזכיר לו את המטלות שוב ושוב. ההורים חשו מותשים ומתביישים בו.

האם סיפרה שכל יציאה עם שלומי לקניון מהווה סיוט. הוא מעוניין בקניית משחקים רבים, וכאשר היא מגבילה אותו, הוא צורח. פעמים רבות אנשים מתבוננים בהם והיא נבוכה מאוד. כאשר הם יושבים בבית קפה, הוא אוכל עם הידיים ומלכלך את בגדיו. בבית, היא מתעלמת מאופן אכילתו כי "יש צרות גדולות יותר", אך בחוץ, הבושה קשה מנשוא. 

הטיפול בשלומי בחוות הסוסים
שלומי הגיע לחווה והחל להתרוצץ תוך סיכון עצמי. האב התבקש להוציא אותו לאזור מוגן ולהמתין שם עד תחילת המפגש. בתחילת המפגש הטיפולי, התמקדנו בהגדרת כללי הבטיחות ותירגול שלהם.

בהמשך, שלומי החל לרכב. הדגש היה על יצירת קשר טוב עם הסוס, כדי שהסוס יבין את בקשותיו. על מנת שהדבר יקרה, שלומי למד לשבת באופן מאוזן על האוכף תוך מודעות לגופו. הוא למד לאחוז במושכות במתח הדרוש, להתארגן ולתכנן את פעולותיו. בזמן הרכיבה, הוא למד לעכב את תגובותיו כדי לא להכאיב לסוס וכדי שהסוס ייענה לבקשותיו.

רק לאחר מספר שיעורי רכיבה, בהם ניכר שיפור ביכולת הוויסות שלו, החל שלומי לטפל בסוס. הוא למד היכן הוא יכול לעמוד ביחס לסוס, מה המרחק הנחוץ, וכיצד לשמור על עצמו. במהלך העבודה שמנו דגש על מחשבה לפני מעשה. 
במקביל לטיפול בשלומי, קיבלו ההורים הדרכה כיצד לסייע לו לבסס את השינויים.

בינתים, החלו ההורים לדווח על שינויים בעוצמת ההתפרצויות בחוץ ועל התארגנות טובה יותר בבית. המורה סיפר ששלומי מצליח להימנע מלהיגרר לסכסוכים עם חברים ואמר: "שלומי מתבגר".

הטיפול נמשך כשנה. שלומי נעשה מודע יותר למעשיו וקיבל כוחות וכלים לרסן את עצמו. הפרעת הקשב לא עברה, אך שלומי למד לחיות איתה ולחוות יכולת שליטה טובה יותר.


תפקודים ניהוליים - Executive Functions 
הפרעת הקשב נמצאת בזיקה רבה לקשיים בתפקודים הניהוליים. תפקודים אלה מהווים תהליך חשיבה חיוני ברמה גבוהה, כתוצאה מעבודה משולבת של חלקי המוח השונים. דיאמונד זיהה שלושה רכיבי ליבה של תפקודים ניהוליים: עיכוב תגובה, זיכרון עבודה וגמישות קוגניטיבית. שלושה רכיבים אלה אחראים על וויסות עצמי בתחומים הקוגניטיבי, הרגשי וההתנהגותי. למעשה, התפקודיים הניהוליים נמשלים למנצח על תזמורת. כאשר ישנה בהם פגיעה, האדם מתקשה לבצע מטלות יומיומיות.

התפקודים הניהולים הינם:
1. עיכוב תגובה - היכולת של אדם לשלוט בדחפיו, לבלום את התנהגותו באופן מותאם ובזמן מתאים. ילד עם הפרעת קשב מתקשה להתאפק, ולאחר מעשה מצטער על מעשיו.

2. ארגון ותכנון - יכולת האדם לצפות אירועים עתידיים, להציב מטרות, לתכנן מראש שלבים מתאימים במשימה או בפעולה כלשהי. ילד עם הפרעת קשב מתקשה לתכנן ולהתארגן לקראת ביצוע משימה ומתקשה לסיים את המטלות. "אתה תמיד מתחיל ולא מסיים..."

3. ארגון הסביבה - היכולת לשמור על סדר בסביבה בה עובדים או משחקים ובחומרים בהם משתמשים. סביבת הלימוד והמחיה של ילד עם הפרעת קשב מבולגנת. יש קושי רב למצוא בה חפצים, ולא אחת מתעורר כעס בגלל אובדן חפצים.

4. שליטה רגשית - היכולת לווסת רגשות באופן מותאם. התפרצויות הזעם והקושי לרסן את עצמו במשחק מהנה שכיחות אצל ילד עם הפרעת קשב. "אתה לא יודע להפסיק את המשחק בזמן, בסוף תמיד בוכים"

5. מעברים - היכולת לעבור בחופשיות בין מצבים, פעילויות או אספקטים שונים של בעיה לפי דרישות הסיטואציה, ולפתור בעיות באופן גמיש. "קשה להכניס אותו למקלחת וקשה להוציא אותו משם".

6. יוזמה לפי דרישה - היכולת להתחיל במשימות או בפעילויות ולייצר רעיונות כנדרש במצב הנוכחי. הורי הילד עם הפרעת קשב יאמרו שהם צריכים לומר לו שוב ושוב מה נדרש ממנו.

7. זיכרון עבודה - היכולת לשמור מידע בזיכרון לטווח קצר לטובת השלמת המשימה העומדת בפניו. התמדה בפעילות הנוכחית. ההורים מתוסכלים מלחזור שוב ושוב על ההנחיות: "עד איזה גיל נצטרך להזכיר לך שצריך לסדר את הילקוט למחר, לשים כביסה בסל הכביסה ולצחצח שיניים לפני השינה?"

8. ניטור - היכולת להעריך את ביצועיו במהלך או בסיום המשימה, כדי להבטיח שהמטרות יושגו. היכולת לעקוב אחר השפעת התנהגותו על אחרים. פעמים רבות ילדים עם הפרעת קשב ישאלו "אבל מה עשיתי?" כי הם מתקשים להבין מדוע כועסים עליהם.

הקשיים בתפקודים הניהוליים מסבירים את קשיי התפקוד של הילד בסביבתו המשפחתית, החברתית והלימודית, את אי שביעות הרצון ממנו ואת הפגיעה בהערכתו העצמית.


וויסות חושי Sensory Regulation
בנוסף לקשיים בתפקודים הניהוליים, אחוז גבוה מהילדים עם הפרעת קשב סובל מקשיים בוויסות החושי. כאשר הם מתקשים לחוש טקסטורה של בד מסויים על גופם, הם יסרבו להחליף בגדים. כאשר יתקשו בוויסות חוש הריח, הם יסבלו מריחות מסוימים. כאשר יסבלו מעודף רגישות במגע, הם עלולים לפרש נגיעה עדינה בהם כתקיפה. הבעיה בוויסות החושי מחריפה את המתח במערכות היחסים החברתיות ובבית.

עקב השפעות הפרעת הקשב על כל מעגל החיים, ישנה חשיבות רבה להתחיל כבר בגיל הצעיר טיפול שיטמיע כלים חיוניים לשימוש בהמשך, בשונה מן הטיפול התרופתי, שעוזר למספר שעות קצוב בלבד. הרכיבה הטיפולית מציעה כלים כאלה לשיפור התפקודים הניהוליים והוויסות החושי.


רכיבה טיפולית 
רכיבה טיפולית הינה פסיכותרפיה הנעזרת בסוס ונגזרת מהטיפול בעזרת בעלי חיים. הסוס הינו חיית עדר רגישה לתקשורת בין אישית, אשר מגיבה לאחר כמו מראה. היא אומנם חיה גדולה, אך התקשורת עמה חייבת להיות מדוייקת ורגועה. הפעילויות במהלך הרכיבה והטיפול בסוס מערבות את התפקודים הניהוליים. העבודה בחווה והמגע עם גופו של הסוס מעוררות בעוצמה את החושים. במחקר הדוקטורט שעשיתי בשנת 2017 , נמצא כי הרכיבה הטיפולית תרמה לשיפור התפקודים הניהוליים, הוויסות החושי והערך העצמי, ותרמה להתמתנות תסמיני הפרעת הקשב.

בנוסף לטיפול המקצועי בילד, יש צורך בהדרכת הורים, כדי להגביר את המודעות וההבנה להפרעה, וכדי שיוכלו לספק לו את הסביבה והתמיכה הנכונות לו. 
 

סיכום 
הפרעת קשב וריכוז והיפראקטיביות הינה אתגר משמעותי לילד ולמשפחתו. ההפרעה גוררת אחריה קשיים רבים ופוגעת בהתפתחות הילד. הטיפול ברכיבה טיפולית תורם לשיפור התפקודים הניהוליים והוויסות החושי האופייניים לבעלי הפרעת קשב. התחלת הטיפול בגיל הצעיר היא אפקטיבית, ועשויה למנוע את קשיי ההסתגלות המאיימים על המבוגר הלא מטופל  במשפחה, בחברה, בלימודים ובתעסוקה . 

ד"ר טל-לי אביב 
פסיכולוגית קלינית וחינוכית, 
מטפלת משפחתית ומורשית לעסוק בהיפנוזה. 
מרצה בתוכניות לימוד שונות 
0528614696  
avivtaly@gmail.com 

 

תודה על קריאת העלון הנוכחי.
בפתח היציאה לחופשה מן הלימודים, אני מזמינה אותך לקרוא עלונים במדור החופש הגדול - כאן  
ולהתרענן בעצות לאימון וניהול זמן - כאן

בברכה,

זיוה דינה


זיוה דינה - קשבים
ייעוץ להפרעת קשב,
דיוורי טיפול, חינוך ואימון
לקהלי יעד מותאמים במיוחד

 



ה​​רשם לעלון כדי לקבל עדכונים על הטיפול ​בהפרעת קשב ADHD:

עלון קשב ADHD למשפחה

עלון קשב ADHD למבוגרים

הרשם ל"קשבים" כדי לקבל עדכונים לאנשי טיפול, חינוך ואימון:

״קשבים״ להתפתחות מקצועית


23.06.2019