עלון קשב ADHD


ארוחת עשר בריאה - איך נשכנע את ילדינו לאהוב אותה?

ארוחת עשר בריאה - איך נשכנע את ילדינו לאהוב אותה?

עלון קשב ADHD

המסע לארוחת העשר הבריאה
גלית שרף זיתוני

ארוחה מזינה? כריך מושקע? לאנצ' בוקס בעיצוב יפני? יש  אינספור כתבות וטיפים להכנת ארוחת עשר לילדים, אבל על נושא אחד חשוב לא מדברים,  על הדרך לגרום להם לאכול את אותה ארוחה. 
איך נשכנע את הילדים לאהוב את ארוחת העשר הבריאה שהכנו להם, גם אם יש בה מאכלים שאינם מוכרים להם?


מסע אל האומץ 
כל תהליך של שינוי דורש אומץ, דורש את "מסע הגיבור". הגיבור המרכזי כאן הוא הילד שלנו, שמטרתנו  לעזור לו לאכול בריא יותר...וזאת משימה מאתגרת.

בכל ספר ילדים, עוברים הגיבורים את מסע הגיבור. החיבור בין גיבורים אהובים שאיתם מזדהה הילד לארוחת העשר נעשית בשתי דרכים במקביל:

א. תוספת לא שיגרתית
כאשר נכין את ארוחת הבוקר, נוסיף לה פריט מזון אחד שהילד איננו רגיל לאכול. הדגש הוא על פריט מזון אחד ולא על ארוחה שלמה.

ב. משימה מתמשכת
כדי להבנות "מסע" שיתמשך על פני תקופה, רצוי להחליט על משימה מתמשכת. למשל, שבוע צבעים: 
ביום ראשון נהיה ביום אדום. שקית האומץ תכיל פריט מזון בצבע אדום, כמו גמבה אדומה, עם פתק - " יום אדום שקית האומץ" . לילדים קטנים יותר נוכל להוסיף  תמונה של הגיבור האהוב עליהם ולסמן אותה באדום.


מסע אל הלא נודע 
במסע שעובר הילד הגיבור שלנו בדרך לאכילה בריאה יותר, הוא נתקל בתעלומות שעליו  לפתור. כאן, אלה הם פריטי מזון חדשים ומזינים, לא בהכרח בעלי מרקם או צבע שמושכים ילדים לטעום אותם. כדי להתחבר לפריט המזון החדש, נייצר תעלומה. 

לדוגמא: 
שקדים, אגוזים וגרעיני חמניות ארוזים בשקית סגורה עם ציור של תוכי. לילדים גדולים יותר נצרף כתב חידה קצר – "נחשו מה יש בשקית שמתחיל באות ש'?"

 

מסע של שינויים 
תארו לכם שבמסע הגיבור, נדרש הגיבור למלא שוב ושוב את אותה משימה לא נעימה. סביר להניח, שאחרי מספר פעמים הוא ישתעמם ויזנח את המסע. לכן, אין טעם לתת לו שוב ושוב ארוחה עם פריטי מזון שהוא איננו אוהב, בתקווה שיום אחד הוא יקבל הארה ויחליט שסלק זה המאכל הכי טעים בעולם...

אני ממליצה על "שיטת הרמזורים" – לכל ארוחה שנכין לילד, נצרף פתק עם רמזור: 
ירוק - טעים 
צהוב – סביר, מוכן לנסות שוב 
אדום – לא טעים, לא רוצה 
הילד יחזיר את תיק האוכל עם הסימון המתאים, וכך נוכל לדעת מה הוא מעדיף. הענקנו לו אפשרות להיות חלק מההחלטה וניטרלנו את הדרמה. 

 

מסע של אפשרויות 
הגיבור שלנו מגיע לצומת דרכים וצריך לבחור בדרך שהכי מתאימה לו. בואו ננסה להציע לו מספר ירקות או פירות מהם יבחר באחד. התפקיד שלנו להפוך את הבחירה שלו במשהו כייפי, לבחירה הנכונה.

לדוגמא: 
אם החלטתם ללכת על גזר, תעשו אותו כייפי. גלו עם הילדים מאכלים שיש בהם גזר, כמו עוגת גזר או צ'יפס גזר. לא חייבים להתחיל בירק עצמו כשהוא טרי ואולי קצת מאיים.

תנו להם להכין מתכון עם גזר. הדגש הוא עליהם: הם מכינים ואתם רק עוזרים. תנו להם ליהנות גם אם יש באלגן במטבח.

נו.. נכון טעים ? 
קבלו ספוילר: כנראה שלא... כמעט כל דבר חדש יזכה מהם לתגובות לא מרוצות, אולי חוץ מממתקים.  מטרת הטעימה היא למנוע מהם להשמיע דחיה כמו: "אני לא אוכל בננות אף פעם ". המטרה שלנו היא לסדוק את הדחיה החד-משמעית ולתת להם חיזוקים חיוביים אחרי שהסכימו לטעום.

אנחנו רוצים שהטעימה תהיה חוויה כיפית ומהנה, וכאשר יפגשו שוב בגזר, יצוף זכרון הכייף......
 

מסע שנגמר בניצחון 
מסע הגיבור שלנו כרוך בניצחון . 
עלינו להכיר בניצחון על ידי התייחסות לכל אתגר ומשחק שיצרנו לארוחה. כאשר הילד חוזר מבית הספר, נוסיף לשאלות השיגרה הקבועות גם התייחסות מיוחדת לאתגר של היום. אלה כמו "איך הייתה הארוחה?" לא תספיק. נשאל גם:

"יש לך פיתרון לחידה? היא היתה קשה או קלה?" 
"הצלחת במבחן האומץ?" 
"מה בחרת לטעום?"
"איזה טעם היה לזה? מתוק, מלוח, חמוץ?"

העניין שלכם נחוץ כדי להפוך את המסע שלו למעניין וחשוב. 
 

המסע של רומי 
רומי בת השבע, שונאת ירקות ופירות. מוכנה לאכול אך ורק גזר. בתחילת המסע הצענו לרומי ירקות חלופיים שמזכירים לה גזר, לה ולא לנו. 

כמובן שבגלל הצבע, אמא של רומי הציעה אוטומטית בטטה ודלעת, אבל לרומי הגזר הזכיר דווקא מלפפון וקולרבי. 
למה? רומי הסבירה שהגזר קשה ועושה רעש כשאוכלים אותו, אז חשבנו יחד איתה על ירקות דומים לגזר. וכך, אמא של רומי הכניסה לתיק האוכל של רומי קולרבי חתוך ומלפפון כל יום, כדי להתרגל אליהם ומפני שהם דומים לגזר שרומי כבר אוהבת.

המסע של רומי להרחבת מגוון הירקות עבר מהגזר דרך הדמיון שלה ודרך החיבורים שהתאימו לה .
 

סיכום 
ילדינו מבורכים בדמיון, אוהבים הרפתקאות ונהנים להגיע להישגים. כל מה שאנחנו צריכים זה, להיכנס לעולם שלהם ולהשתמש בשפה מוכרת ואהובה עליהם כדי לגרום להם לאכול בריא.

עבור כל הילדים שאינם אוכלים ארוחת עשר בבית ספר, למשל, בגלל ריטלין, נוכל להוסיף את האלמנט המשחקי בארוחת הבוקר או בחזרה מבית ספר.

שנת מלאה בהרפתקאות לכולם!

 

גלית שרף זיתוני  054-5450200
בעלים של "המסע בקופסה- שינוי הרגלי אכילה אצל ילדים דרך מסעות-משחק" , מייסדת החברות  CHOOZ, WOMMOM 
יוצרת משחק הירקות והפירות "חרבות ושרביטים" : 
https://www.bibliodrive.co.il/swords.html

 

תודה על קריאת העלון הנוכחי. 
אני מזמינה אותך לקרוא עוד עלונים 
בנושאי תזונה כאן 
ובנושאי הדרכת הורים כאן 


בברכה, 

זיוה דינה - קשבים
ייעוץ להפרעת קשב,
דיוורי טיפול, חינוך ואימון
לקהלי יעד מותאמים במיוחד  
 



ה​​רשם לעלון כדי לקבל עדכונים על הטיפול ​בהפרעת קשב ADHD:

עלון קשב ADHD למשפחה

עלון קשב ADHD למבוגרים

הרשם ל"קשבים" כדי לקבל עדכונים לאנשי טיפול, חינוך ואימון:

״קשבים״ להתפתחות מקצועית


06.10.2018