עלון קשב ADHD


רכישת שפה והתפתחות כישורים חברתיים אצל ילדים עם הפרעת קשב

רכישת שפה והתפתחות כישורים חברתיים אצל ילדים עם הפרעת קשב

עלון קשב ADHD
כבר ידענו קודם, שיכולת ההתבטאות משפיעה על הכישורים החברתיים, וכאן חן ירדנאי, קלינאית תקשורת ומומחית להתפתחות הילד, הופכת את הידיעה הזאת לוודאות. עוד ידענו, שבמצב של הפרעת קשב, כל האתגרים מתחדדים, ובמאמרנו כאן, הם גם מאירים על הטיפולים הנדרשים.

רכישת שפה והתפתחות כישורים חברתיים 
אצל ילדים עם הפרעת קשב
חן ירדנאי

' רון, שם בדוי, ידע לקרוא מהר מאוד בכתה ג'. המורה לא הבחינה בקשיי הקריאה, כי רון היה נבון והצליח לחפות על הקשיים. יום אחד קראנו ביחד את משל 'השועל והעורב'. הוא דילג על אותיות, ניחש מילים, ולא התעכב לברר משמעויות של מילים שלא הכיר. "מה זה חשוב?",  אמר.'

הפרעת קשב מאופיינת בטווח קשב קצר מדי, במוסחות גבוהה, באימפולסיביות רבה, בקושי להסיט קשב, ובקושי בבקרה. קשיים אלה עלולים להשפיע על התפקוד השפתי של ילדים, על יכולתם ללמוד שפה בגיל צעיר ועל יכולתם להשתמש בשפה בגיל בית הספר. לא כל פעוט שמציג קשיי קשב ימשיך בהתנהגויות אלו גם כשיגדל ולא כל ילד עם הפרעת קשב יתקשה לרכוש שפה, אך  יתכן שקשיי הקשב יבואו לידי ביטוי גם בתחום השפתי, החברתי או התקשורתי.
 

טווח קשב קצר ומוסחות גבוהה – עובר מהר מפעילות לפעילות
כשהתחלתי לעבוד עם יובל, שם בדוי, אשר פנה לטיפול בגיל 3 עקב איחור ברכישת הדיבור, הוא היה מאוד תזזיתי: עבר מהר מפעילות לפעילות, היה זקוק להפסקות תכופות, רץ והתרוצץ ברחבי הבית ויצא לחצר. בהתחלה היה קשה מאוד למקד אותו ולא הצלחנו לחזור על אותה מילה או תירגול יותר מפעם אחת ברצף. לפעמים נאלצתי אפילו לעצור באמצע מילה, וכתוצאה, קצב ההתקדמות היה איטי. עם הזמן, הצלחנו למצוא את הפינה השקטה עבורו בבית, דווקא באמצע הסלון ולא בחדרו, ואת צורת הישיבה שעזרה לו להתרכז. תרגלנו התמדה בפעילות והרגלי הקשבה. היום הוא מתמיד באותו משחק כבר רבע שעה ואף יותר ואפשר לתרגל את אותה המילה שוב ושוב. כתוצאה מכך הדיבור של יובל עבר ממילים בודדות למשפטים שלמים.

הארגון החיצוני של הסביבה ובניית סדר יום עקבי מקלים מאוד על הילדים המוסחים. אפשר לסדר את הבית כך שיהיו פחות הסחות דעת והילד יהיה קשוב יותר לדברינו. כשהילד פנוי יותר,  אפשר לשבת ביחד למשחק משותף, לבשל ביחד במטבח, או לשתף את הילד בכל פעילות שעל סדר יומכם. מכיוון שקיים קשר הדוק בין יכולת המשחק הסימבולי בגיל הצעיר ליכולת השפתית, מומלץ לשחק במשחקי דמויות וחפצים, כי גם החפץ במשחק וגם המילה הם סמלים ל'דבר האמיתי' בעולמנו. יחד עם זאת, כל פעילות שתבחרו מתוך עיסוקי היום-יום, מאפשרת שיח על מה עושים ומה רואים: בישול, התארגנות לשינה, רחצה באמבטיה, נסיעה באוטו. ככל שנדבר אל ילדינו יותר, כך יקבלו יותר דגמים ודוגמאות ויוכלו להפנים מהר יותר מילים חדשות ומבנים תחביריים חדשים.
 

אימפולסיביות וחוסר התמדה – שברו את הכלים, ולא משחקים
לפעמים הקשב הקצר וחוסר הסבלנות ישפיעו גם על הקשרים החברתיים. כשמישהו ידבר, ילדים אימפולסיביים  יתקשו להקשיב לו עד הסוף, יתקשו לחכות לתורם ויתפרצו באמצע דבריו. חוסר היכולת להתמיד באותו המשחק לאורך זמן תקשה גם על קיום משחק משותף ועל יצירת קשרים חברתיים במהלכו.  

נדב, שם בדוי, התקשה לתפקד בגן בתחילת השנה. הוא היה חסר שקט ולא נשאר באותו משחק יותר מדקות ספורות. גם חברתית התקשה להשתלב ונראה משחק בעיקר לבדו. היום הוא כבר מתמיד באותה פעילות רבע שעה ואף יותר והתחלנו לראות שהוא משחק עם ילדים נוספים, בונה יחד איתם או מסתכל, עוקב ומצטרף למשחק על פי החוקים שלהם. 

כבר בגיל 3 ילדים משחקים ביחד. הם ממציאים תרחישים ומחלקים תפקידים: למשל, ‘אתה אבא ואני האחות’, או בונים בשיתוף פעולה משהו שהחליטו עליו ביחד. הילד עם קשיי הקשב, יתקשה לעקוב אחר משחק רב משתתפים ולהשאר בתפקידו לאורך זמן. הוא יתקשה להתמיד ויעלם באמצע המשחק. או שישתעמם ויפרק פתאום הכול. הילדים עם קשיי הוויסות ממהרים להסיק מסקנות ולהתפרץ ולכן מעורבים לעיתים קרובות בריבים.

נוכל לעזור, אם נלמד להתמיד במשחק 15 דקות בגיל הגן ולעלות בהדרגה לחצי שעה בגיל בית-הספר. נוכל לעזור, אם ברגע של ריב נברר מה קרה, נקשיב לשני הצדדים ונחשוב ביחד מה אפשר היה לעשות אחרת. חשוב ללמד שמירה על תור והקשבה, גם במשחק וגם בשיחה. אני תמיד אומרת שמי שהגיע תורו במשחק, זהו גם תורו לדבר, ואנחנו מחכים בסבלנות עד שיסיים. מובן שאנחנו צריכים לדעת מה הטווח האפשרי ולא לצפות שילד עם קשיי קשב ישב למשחק עם 5 משתתפים. שכן עד שיגיע תורו, הוא כבר מזמן לא יהיה שם...
 

קושי בפיצול קשב ובהסטת קשב – לא שומע כשמדברים על ידו
בשנים הראשונות לחייהם, ילדים רוכשים שפה מהקשבה ומשמיעת הדיבור בסביבתם. קושי בפיצול קשב ובהסטת קשב, הוא מצב של מיקוד יתר. כשילד מרוכז מאוד במשהו ומתקשה להתנתק, למשל מהטלוויזיה, הוא אינו קשוב לנאמר סביבו ומחמיץ מידע מילולי רב. מצב כזה עלול להקשות על רכישת מילים ראשונות ועל רכישת מבנים תחביריים, כגון פעלים בהווה, פעלים בנקבה, משפט עם ש' השעבוד ועוד. 
 

קשיי בקרה וארגון בשיחה – מה קרה קודם ומה אחר כך?
בגילאי גן חובה ואילך, כאשר נדרשים ליכולת חשיבה גבוהה יותר, לתשובות מורכבות יותר על שאלות, לשיחות ארוכות יותר או לתיאור סיפורי, נראה את השפעתם של קשיי הבקרה והארגון. לדוגמה, כשילד עם קשיי קשב מספר על חוויה מהגן או מבית-הספר, הסיפור שלו נשמע מבולבל ולא מאורגן. קשה לנו להבין איפה ההתחלה ואיפה הסוף. הוא מתחיל לספר על נושא אחד, קופץ באמצע לנושא אחר, ואנו מתקשים לעקוב אחר חוט המחשבה שלו. לפעמים הסיפור עמוס בפרטים ועד שהגיע לעניין המהותי כבר הלכנו לאיבוד.

בטיפול נלמד לארגן במשפטים מסודרים ולמיין מה עיקר ומה טפל, מה חשוב לספר ומה פחות חשוב. גם ההורים יכולים לכוון את הילדים:

- רגע, עצור, לא הבנתי. מה קרה קודם ומה אחר כך? 
- תחשוב, מה הדבר שהכי חשוב לך לספר לי?  

לאחר שהילד סיים את סיפורו, אפשר לתמצת אותו. אימרו לילד: "בוא נראה אם הבנתי מה קרה", ואז תשחזרו את הסיפור שלו בתמצות ובצורה מאורגנת. כך, הילד ילמד איך אפשר היה לספר את הסיפור שלו בצורה קצרה וברורה יותר.
 

קשיי בקרה וארגון בקריאה – מדלג על אותיות
רון, שם בדוי, אתו עבדתי בכיתה ג', ידע לקרוא מהר מאוד. המורה לא הרגישה שיש קושי בקריאה, כי הוא היה נבון והצליח לחפות על הקשיים. יום אחד קראנו יחד את 'משל השועל והעורב'. הוא דילג על אותיות, ניחש מילים, ולא התעכב לברר משמעויות של מילים שלא הכיר. "מה זה חשוב?", אמר. אבל כשעצרתי והתעקשתי שלא ידלג ויקרא בצורה מדוייקת כל מילה ומילה, כשהתעכבתי על מילים לא ברורות והסברתי את הטקסט, פתאום גילה את ההנאה שבקריאה. פתאום הבין את הסיפור וצחק. 

בגיל בית הספר, גם הסיפורים שבכתב, כמו הסיפורים שבעל פה, עלולים להיות ארוכים, מסורבלים ולא מאורגנים. לפעמים נראה בכתיבה השמטת מילים או אותיות בגלל חוסר תשומת לב ואימפולסיביות. בקריאה לפעמים ימהרו וינחשו מילים ולמעשה לא יבינו את הטקסט. חשוב לקרוא עם הילדים ולהתעכב על מילים שקראו לא נכון. אפשר לעקוב עם האצבע אחרי המילה, אות אחר אות, וכך לעזור לילד להתמקד ולא לדלג על אותיות. בסוף כל פסקה מומלץ לעצור ולבדוק אם הבין:  האם קישר בין כל הפרטים? האם הבין את הסיבה להשתלשלות האירועים? האם הסיק את המסקנות הנכונות? 
 

סיכום 
ילדים עם הפרעת קשב וריכוז נאבקים כל היום בקושי להתמקד בדבר אחד, וזקוקים לעזרתנו כדי להפחית גירויים המגיעים מהסביבה. עזרתנו תאפשר להם להקשיב ולהתמיד בפעילות אחת לאורך זמן, להצליח לשים לב לפרטים החשובים ולהתעלם מהפרטים הלא חשובים, להתאפק מתגובה אימפולסיבית ולחשוב רגע לפני שעונים, לארגן את המידע בצורה שיטתית ולפעול על פי סדר פעולות קבוע שיעזור להם לא לשכוח כלום. 

זאת עבודה קשה גם להם וגם לנו, אבל רבים מהילדים עם הפרעת קשב הם אינטליגנטיים ויצירתיים כל כך, שאם  נעזור להם להתמקד, נגלה שפע רעיונות ויכולות נפלאות.
 

חן ירדנאי, M.A
קלינאית תקשורת ומומחית להתפתחות הילד, 
מדריכה מוסמכת, 
מנהלת "מילים ונפלאות!", טיפולי קלינאית תקשורת 
בסביבה הביתית והדרכה התפתחותית בגני ילדים 
www.milimveniflaot.com

 

תודה על קריאת העלון הנוכחי. 
אני מזמינה אותך לקרוא עוד עלונים בנושא טיפול התנהגותי - כאן 
ומאחלת לך להכנס בשמחה בשעריה של שנת הלימודים החדשה.

בברכה,  

זיוה דינה - מנכ"ל קשבים 
מסרים מניעים אנשים 
דיוורי טיפול, חינוך ואימון
לקהלי יעד מותאמים במיוחד
adhdindex.co.il

 

 

 

 

 

 

 

 



ה​​רשם לעלון כדי לקבל עדכונים על הטיפול ​בהפרעת קשב ADHD:

עלון קשב ADHD למשפחה

עלון קשב ADHD למבוגרים

הרשם ל"קשבים" כדי לקבל עדכונים לאנשי טיפול, חינוך ואימון:

״קשבים״ להתפתחות מקצועית


24.08.2017