עלון קשב ADHD
שלום רב,
אני מבקשת לנצל את החזרה ללימודים כדי להעמיק את ההיכרות עם כלי שאי אפשר כיום ללמוד ולהתפתח בלעדיו: מנוע החיפוש גוגל. את המידע המרתק מביא זהר עמיהוד, אשר עוקב באדיקות אחר החידושים המתמידים בגוגל ומלמד אותם.
מה גוגל מבין?
חיפוש מהיר שנותן תוצאות רלבנטיות
זהר עמיהוד
פעם, גוגל היה 'טיפש' והציג תוצאות שתאמו בדיוק את מה שהקלדתם בתיבת החיפוש. הוא לא תמיד הבין למה התכוונתם, ואפשר היה לרמות אותו. אבל השכלול לא הפסיק וכיום, 2017:
מנוע החיפוש גוגל אוסף נתונים על כל דבר. זו הסיבה שהוא מתלהב כל כך ממשתמשים במכשירים ניידים המספקים לו נתונים ללא הפסק: היכן פיזית הם נמצאים, באיזה עסק הם מבקרים, מה הם מצלמים, עם מי הם מדברים, למי הם שולחים הודעות, מתי הם בתנועה, איזה סוג תנועה: ברגל, באופנים, ברכב, במטוס ועוד.
ומה גוגל עושה עם כל הנתונים?
הוא מנסה לנחש באמצעותם את הכוונות שמאחרי החיפוש ולתת תשובות טובות יותר. במילים אחרות, ככול שתספקו לגוגל יותר פרטים, כך תקבלו ממנו תשובות טובות יותר עבורכם. ויש לגוגל דרכים רבות לכוון אתכם אם רק:
הקלידו יותר מילים כדי לקבל תשובה מדוייקת יותר:
כאשר אתם מקלידים בגוגל את המילה "הדרכת הורים", גוגל תוהה למה אתם מתכוונים בדיוק. האם התכוונתם לטיפול, לפרטים על מטפלים או ללימודים. במקרה כזה, גוגל יציג אוסף של תשובות שאחת מהן אולי תתאים לכם ואולי לא.
ככול שתרשמו יותר מילים בתיבת החיפוש, גוגל יוכל להציג בפניכם תשובות טובות יותר. למשל, אם החלטתם שאתם מחפשים לימודי הדרכת הורים, כדאי לכם לכתוב ביטוי של 5-6 מילים ויותר, כמו למשל: "לימודי הדרכת הורים בתל אביב בשעות הערב". תופתעו מהדיוק בתוצאות.
שאלו שאלה במקום לכתוב ביטוי:
הרבה מהחיפושים הם ביטויים שלמעשה הם שאלות. מי שמחפש: "מה לא לאכול במקרה של מעי רגיז", יקבל תשובה טובה יותר מאשר יכתוב: "מעי רגיז" או "אוכל מעי רגיז".
מי שמחפש: "איך לעזור לילד בשעורי הבית" יקבל תשובה טובה יותר מאשר יחפש רק "שעורי בית"
התחילו בניסוח התשובה במקום לשאול:
נסו להתחיל לכתוב את התשובה במקום לשאול את השאלה. נניח שאתם רוצים לדעת איפה אפשר ללמוד מיינדפולנס. אם הייתם כותבים את החיפוש כשאלה, הייתם רושמים: "איפה ניתן ללמוד מיינדפולנס". אני מציע לכם לכתוב כך: "סדנאות מיינדפולנס מתקיימות ב..."
עשו שימוש במיקרופון:
במרבית המחשבים הניידים יש מיקרופון מובנה. למה לא לעשות בו שימוש בעת החיפוש? לחצו על סמל המיקרופון, אמרו בקול את ביטוי החיפוש לכם וגוגל יציג לכם את התוצאות. דברו חופשי, תשאלו שאלות - זה הרבה יותר קל מהקלדה וזה גם משעשע לפעמים לראות מה גוגל הבין ממה שאמרתם לו.
מנועי חיפוש נישתיים:
יש לגוגל מספר מנועי חיפוש נישתיים. אם אתם יודעים מראש לאיזה תחום שייך המידע שאתם מחפשים, מומלץ להיכנס למנוע הספציפי לתחום זה ולא להשתמש במנוע הכללי הרגיל.
Google Books
מנוע חיפוש של ספרים שגוגל סרק וניתנים לאיחזור מתוך מסד הנתונים הדיגיטלי. בחלק מהמקרים תקבלו את כל תוכן הספר ובחלק מהמקרים רק חלקים ממנו, תלוי בהסכם זכויות היוצרים של גוגל מול ההוצאה לאור.
Google Flight
מנוע חיפוש לטיסות בהרבה מאוד חברות תנועה ולאלפי יעדים. יש אפשרות להשוות מחירים ולמצוא את הטיסה המתאימה לכם וגם במחיר מתאים.
Google News
גוגל מלקט למענכם חדשות מאתרים שנבחרו על ידי בני אדם
Google Scholar
מנוע חיפוש למחקרים אקדמיים במיגוון פורמטים עם תכנים שהתפרסמו און ליין. לאיזה מגזין מדעי שמכבד את עצמו אין גירסה און ליין?
Google Video
מנוע חיפוש לסרטי וידאו, לא רק ביוטיוב, אלא גם אצל שותפי גוגל בתחום וידאו כמו CBS, NHL, NBA
אופרטורים - Punctuation & Symbols Operators
אופרטורים הם תווים מיוחדים שכותבים בשורת החיפוש ביחד עם מילות החיפוש, כדי לעזור לגוגל להבין טוב יותר למה אתם מתכוונים בחיפוש.
"ביטוי חיפוש בין גרשיים":
כאשר אתם רושמים את ביטוי החיפוש בין גרשיים, גוגל מחפש את רצף התווים בדיוק כפי שרשמתם אותו, והתוצאות תהיינה מדוייקות יותר עבורכם.
הסימן +
כאשר סימן + צמוד למילה בביטוי שאתם מקלידים בתיבת החיפוש, גוגל מבין שאתם באמת רוצים שהמילה הזאת תופיע בתוצאות החיפוש. בתוצאות חיפוש כזה, תראו את המילה מופיעה באופן מודגש בכל תוצאה.
הסימן -
כאשר סימן - צמוד למילה בביטוי שאתם מקלידים בתיבת החיפוש, גוגל מבין שאינכם מעוניינים בתוצאה שמכילה את המילה הזאת. חיפשתם 'מאמן אישי -כושר'? תקבלו תוצאות של מאמן אישי מכל הסוגים אבל לא לכושר.
הסימן *
הסימן * הוא שומר מקום placeholder למילה שיכולה להיות שם. לדוגמה, אם תחפשו את הביטוי: "מאמן אישי ל*", גוגל יציג תוצאות הכוללות ביטויים כמו: מאמן אישי להפרעת קשב, מאמן אישי לילדים ונוער, מאמן כושר אישי, מאמן אישי לעסקים קטנים ועוד .
הסימן * צריך להופיע בתוך ביטוי חיפוש בין גרשיים.
האופרטור: site
גוגל מציג, בדרך כלל, תוצאות שונות, בשאיפה שתראו תוצאה אחת מכל אתר. אם ידוע לכם שהמידע הרצוי לכם נמצא דווקא באתר מסויים, כדאי להוסיף לביטוי שרשמתם בתיבת החיפוש את שם האתר ולפניו את המילה site:
רורשאך site:psychtech.co.il
חיפוש כזה יציג מידע על בדיקת רורשאך באתר המבחנים הפסיכולוגיים psytech.co.il .
האופרטור: filetype
נניח שאתם מחפשים מצגות פאואר פוינט בנושא רמת הגולן. מצגת פאואר פוינט זה קובץ עם סיומת ppt או ppts ,
כדי לקבל קבצי פאואר פוינט בנושא רמת הגולן, עליכם לחפש:
filetype:ppt רמת הגולן.
ואם אתם רוצים קובץ PDF על רמת הגולן?
filetype:pdf רמת הגולן
ואם אתם רוצים מסמך וורד על רמת הגולן?
filetype:doc רמת הגולן
שילוב עוצמתי של אופרטורים
נסו לשלב בין האופרטורים ותיווכחו בחיפוש ממוקד, מדוייק ועוצמתי. למשל, אם אתם רוצים למצוא מצגת פאואר פוינט על בגין באתר של תקשוב דרום, תוכלו לכתוב את ביטוי החיפוש הבא, בלי חשיבות לסדר הפרמטרים:
filetype:ppt בגין site:edu-negev.gov.il
סרגל החיפוש - חיפוש לפי תאריך:
סרגל החיפוש של גוגל מאפשר לבחור את מסגרת הזמן בה האתר נסרק על ידי גוגל. זה חשוב במיוחד כאשר מעוניינים בתוצאות עדכניות או, להבדיל, דווקא בתוצאות ישנות מאוד.
חיפוש מתקדם בגוגל:
חיפוש מתקדם הוא למעשה טופס עם הרבה שדות כדי שלא תצטרכו להקליד את כל האופרטורים, ויותר מכך, הטופס מאפשר סינון נוסף של השאילתות כמו איזור גיאוגרפי, עדכון אחרון ועוד פרמטרים שיניבו תוצאות רלוונטיות יותר עבורכם.
סרגל החיפוש - חיפוש לפי תמונות:
יש אנשים שרוצים לראות את התוצאות בתמונות. הם מוזמנים ללחוץ על תמונות בסרגל החיפוש. מכיון שגוגל לא יודע מה יש בתמונה, הוא יכול להיעזר במספר סימנים כדי לנסות ולנחש מה יש בה. מידי פעם תראו תמונות שאינן שייכות – קורה...
איפה מוצגת התמונה שלכם באינטרנט?
רוצים לדעת באילו אתרי אינטרנט מוצגת התמונה שלכם?
מיצאו תמונה שלכם באתר שלכם או באתר אחר,
שימו את הסמן על התמונה
לחצו לחיצה ימנית בעכבר,
בחרו 'העתק כתובת תמונה'
עברו לתיבת חיפוש התמונות של גוגל
לחצו על סמל המצלמה
נפתחת תיבת חיפוש
הדביקו את כתובת התמונה שהעתקתם: שימו את הסמן בתיבת החיפוש, לחצו לחיצה ימנית בעכבר, בחרו 'הדבק'
לחצו 'חפש לפי תמונה'
אתם מזומנים לגלול בדף ולראות באילה אתרים מופיעה התמונה שלכם ובאילה הקשרים.
סיכום:
מנוע החיפוש גוגל הוא בעל יכולות מעבר לחיפוש טקסט חופשי. על ידי ניסוח מילולי מדוייק, שימוש במנועים, סרגלים ואופרטורים, תוכלו לחסוך זמן חיפוש ולקבל במהירות את התוצאות שעונות בדיוק על צרכיכם.
זהר עמיהוד
שיווק וקידום אתרים באינטרנט
www.seoreport.co.il
052-8200895
תודה לך על קריאת העלון הנוכחי.
אני מזמינה אותך לקרוא עוד עלונים על למידה והוראה כאן .
אם עדיין אינך מנוי/ה על העלון, כדאי לך
להצטרף לעלון המבוגרים כאן
או להצטרף לעלון המשפחה כאן
כדי שנתראה בעלון הבא.
בברכה,
זיוה דינה - קשבים
ייעוץ להפרעת קשב,
דיוורי טיפול, חינוך ואימון
לקהלי יעד מותאמים במיוחד
adhdindex.co.il
הרשם לעלון כדי לקבל עדכונים על הטיפול בהפרעת קשב ADHD:
הרשם ל"קשבים" כדי לקבל עדכונים לאנשי טיפול, חינוך ואימון:
01.06.2017