עלון קשב ADHD


בואו נסדר את חדר הילדים בחופש הגדול

בואו נסדר את חדר הילדים בחופש הגדול

עלון קשב ADHD

כך תסדרו את חדר הילדים בחופש הגדול
נעמה שרגל

בגדים זרוקים, ערימות ניירת, אוספים שונים של חפצים שמישים ולא שמישים, יצירות מוכנות, ספרי קריאה ולימוד, ציוד לימודי, חומרי  יצירה, משחקים שונים ועוד ועוד.

משפחות רבות לא מצליחות להתמודד עם הבלגן בבית בכלל ובחדר הילדים בפרט. הבלגן הזה גורם לתסכול, כעס ומריבות בין ההורים והילדים. ציפיות ההורים הנכזבות כל פעם מחדש כאשר הילד איננו מסדר בעצמו, גורמות לאנטגוניזם של הילד לנושא הסידור, והוא מפסיד מרחב מאורגן ומסודר שיכול להקל עליו בתפקודי היומיום.

מחקרים מראים, שככל שסביבת הילד מאורגנת יותר וככל שהוא מקבל חינוך וכלים לסדר וארגון, כך מתגברות אצלו תכונות של ביטחון עצמי, אחריות, גבולות, משמעת והתארגנות.

החופש הגדול הוא הזדמנות נהדרת לסדר את חדר הילדים, לנקות ממנו את שנת הלימודים שנגמרה ולהכין אותו לקראת שנת הלימודים הבאה עלינו לטובה.

הסדר והארגון של ילדינו נמצא בידינו

לא פעם אני שומעת מהורים : "החדר של הילד אף פעם לא מסודר", "הוא אף פעם לא מסדר את החדר", "מה שקורה בחדר של הילד זה נורא" וכד'.. המשפטים האלה מזמינים אותנו להתבונן על נושא הסדר והארגון בבית מנקודת מבט האומרת שהסדר והארגון של ילדינו נמצא בידינו.

מחד, כמו כל תחום בחינוך, עלינו כהורים לספק לילדינו מודלינג ולשמש להם דוגמא אישית. לכן, אם שאר הבית אינו מסודר, איננו יכולים לצפות מן הילד שאצלו כן יהיה מסודר ובוודאי שאין טעם לכעוס עליו כשאינו מצליח לסדר. זוהי הזמנה לבדוק את הסדר בבית ואם הבעיה היא רק בחדר הילדים.

שנית, איננו יכולים לצפות מהילד שיסדר את חדרו לבדו. למעשה, כל ילד זקוק לעזרתנו בסידור החדר, גם ילד עם יכולת סדר וארגון גבוהה, ועל אחת כמה וכמה ילד עם הפרעת קשב וריכוז.

סידור החדר בשיתוף הילד

הסידור איננו פעולה חד פעמית, אלא פעולה של תחזוקה שוטפת. כדי להבטיח תחזוקה פשוטה וברורה, גם לילד וגם להורה, יש לארגן מחדש את החדר וליצור בו ארגון בסיסי חכם המותאם להגיון של הילד, להתנהלותו היומיומית ולצרכים שלו. בתהליך סידור החדר עם הילד, קבלת ההחלטות תיעשה בהתייעצות עמו ותוך בבירור הצרכים שלו.
הפעילות המשותפת תעניק לילד כלים והדרכה לגבי סדר, כבוד לצרכיו ותחושת שוויון, ותהפוך את פעולת הסידור לפעולה נעימה ולא מעיקה.

איך עושים את זה?
 

שלב ראשון – מיון לפי קטגוריות
מיינו את כל החפצים בחדר לפי קטגוריות, מבלי לשקול אם יש בהם צורך. המיון יכלול חפצים במגירות, על השולחן, על המדפים, בכונניות.
דוגמאות לקטגוריות: ספרים, לימודים, ניירת, יצירה, מזכרות, בגדים, ציוד משרדי/לימודי, משחקי קופסא, משחקי יצירה, חוברות עבודה, פיצ'פקס, תחביבים, חוגים, נוי, ועוד
ככל שתהיו יצירתיים ותגדירו את הקטגוריות על פי הצרכים והאהבות של הילד, כך תוכלו לסדר את החפצים באופן מדוייק יותר.

תנו לילד משימות כמו למשל "אסוף את כל הניירת שאתה רואה בחדר ותניח כאן".

פעולת המיון גורמת ליצירת "בלגן חדש". לא להיבהל ממנו.  אם תעבדו בצורה שיטתית יהיה בסופו של דבר מסודר.

מומלץ לשלב תוך כדי הסידור נשנושים לשמירה על האנרגיה והפסקות לארוחות. זמן איכות כבר אמרנו?
 

שלב שני – החלטות לגבי חפצים

 לאחר שחילקתם על כל החפצים בחדר לערימות לפי קטגוריות, זה הזמן לעבור על החפצים ביחד עם הילד ולהבין מה משמעות כל חפץ עבורו.
כדאי להקצות ארגז קרטון עליו כתוב "למסירה", ושקיות זבל. אם החפץ אינו תקין או איננו בשימוש של הילד, שתפו את הילד שזה הזמן להיפרד מן החפץ ולמסור באהבה למי שצריך, או שכדאי לזרוק אותו. בשלב ההחלטה, חשוב להיות אובייקטיביים ולגלות הרבה סובלנות  וסבלנות כלפי הילד. תופתעו לגלות שהילדים יודעים היטב מה כן ומה לא. העיקר, לא לשדר כעס וחוסר סבלנות, ואם אינכם מסכימים עם החלטתו, שתפו אותו בדעתכם.

קחו בחשבון שלעיתים הילד "יברח" מהריכוז במהלך התהליך, אם זה חפץ ששמח לפגוש בו ולהיזכר בו, ספר שנתקל בו ורוצה לקרוא בו קצת. תנו לו להנות, בזמן הזה, אנחנו, כמבוגרים שאמורים להיות בשליטה, נוכל לקדם את התהליך, במיוחד בשלב המיון הראשוני. 

 

שלב שלישי – מיקום לפי קטגוריות

ניירת למשמרת
ניירת של לימודים מהשנה שחלפה - להכניס לתוך תיקיה סגורה עם גומי ולשים מדבקה עם הכיתה שהניירת שייכת אליה.

ניירת נוסטלגיה וניירת אישית - להכניס לקופסא יפה ולמצוא לה מקום של כבוד בחדר. זה גם אסתטי וגם מארגן מאוד. תסבירו לילד שבפעם הבאה שיש לו מזכרת שהוא רוצה לשמור, שיכניס אותה לקופסא היפה.

מדף לספרי לימוד ומחברות 
וודאו עם הילד היכן הכי נוח לו לשים את ספרי הלימוד והמחברות לשנת הלימודים החדשה. בידקו איתו אם המקום שלהם בשנה שעברה עבד טוב עבורו  או שכדאי לחשוב על מקום אחר. אצל לא מעט ילדים נמצא רוב הציוד בלוקר בבית הספר. בכל זאת, חשוב להקדיש בבית מדף לדברי בית הספר, כי מדי פעם הוא מביא איתו ספרים ומחברות לשיעורי בית, שיעורים פרטיים וכד', ורצוי שיהיה מקום ברור ונגיש לכל אלה.

מעמד לניירת
כדי להימנע מבלגן של ניירת בשנה החדשה, אני ממליצה לקחת מעמד לניירת שניתן לקנות בכל חנות לציוד משרדי או איקאה, לכתוב עליו "לימודים" ולהסביר לילד שזה המקום לכל הניירות שהוא יביא מבית הספר, כמו מבחנים, עבודות, ציורים בכיתות הנמוכות וכד', וכך מבטיחים שהם לא יתפזרו בחדר. כאשר המעמד מתמלא, מחליטים מה מהניירות רוצים להשאיר שם ומה לשים במקום אחר.

ציוד לימודי ליומיום
בחרו יחד עם הילד מקום לכל הציוד הלימודי. במקום אחד שימו את מה שהוא צריך ליומיום, למשל, מגירה עם סלסלה לציוד משרדי שימושי כגון: כלי כתיבה בודדים, צבעים, סלוטייפ, שדכן, טיפקס וכד' תבררו עם הילד במה משתמש לעתים קרובות.

ציוד לימודי למלאי 
במקום אחר (בחדר או בבית, תלוי בכמות), שימו את כל הציוד הלימודי שהוא מלאי, שאיננו לשימוש מיידי: מחברות, דפדפות, כלי כתיבה וכד'. העבירו הלאה דברים שאינכם זקוקים להם: אם יש בבית כמות מוגזמת של צבעים שכמעט ולא משתמשים בהם, כל גן או מוסד ישמחו לקבל תרומה, כך גם לגבי מחברות שאין בהן צורך כבר, כמו מחברות 10 שורות שכבר לא צריכים כי הילדים גדלו. 

ילקוט 
אם לא עשיתם זאת עד כה, רוקנו  את הילקוט מכל הציוד שבו. זרקו מה שלא צריך או הוסיפו  למיונים שכבר עשיתם. קבלו החלטה מה אתם עושים עם הילקוט. אם הילד לא ממשיך איתו בשנה הבאה, יש הרבה משפחות שישמחו לקבל אותו מכם. 

קטגוריות נוספות 
בחנו עם הילד את הקטגוריות הנוספות שזיהיתם בשלב המיון ותבינו ממנו מה הוא רוצה לעשות עם החפצים שמיינתם – לשמור, לזרוק, שיהיה נגיש, נגיש פחות.
 

שלב אחרון - סידור החדר

אחרי שהבנו מה בדיוק נשאר בחדר, מהי כמות החפצים בכל קטגוריה, מה הילד רוצה לידו, מה צריך להיות נגיש, מה פחות נגיש, רק אז נסדר את החדר. נחליט מהו המקום הנכון והמדויק לכל קטגוריה, מה יהיה בכל מגירה, על כל מדף, איפה מניחים את הקופסא, את המעמד, את הסלסלה. הסידור הוא השלב האחרון.

חפצים קטנים הקשורים לאותה קטגוריה כדאי לשים בקופסא ייעודית או סלסלה כמו למשל ציוד שקשור לפלאפון. 

אם יש תחום מסוים שהילד אוהב וכולל הרבה חפצים שצריך להשאיר, כמו יצירה, לגו ועוד, אפשר להחליט על מגירה ייעודית לכך או מדף בכוננית או בארון.
 

סיכום
האני מאמין שלי
בהקשר לסדר הינו שלכל אדם מתאים הסדר שלו תוך מענה מדויק לצרכים, לקשיים ולאישיות האדם. כאשר מגדירים מקום יעודי לפי קטגוריות, הילד זוכר טוב יותר היכן כל דבר אמור להיות, מבין איך החדר אמור להיראות כשהוא מסודר ולכן הסידור הופך לפעולה ידידותית. לילדים עם הפרעת קשב, רצוי לפרוט את פעולות הסידור למשימות קטנות וקצרות ולעזור להם עד שיצליחו לסדר באופן עצמאי.

סדר חיצוני עושה סדר פנימי. עיזרו לילד שלכם לארגן את המרחב הפרטי שלו בבית, למדו אותו לאהוב ולכבד את החדר שלו ולהבין את המשמעות של חדר לא עמוס, מאוורר, נקי ונעים.

בהצלחה ושנת לימודים מוצלחת ופורייה לכולם!

נעמה שרגל  - "המרכז לסידור וארגון הבית"
מומחית לארגון וסדר, יועצת ארגונית אישית ומעשית.
052-2907796

https://www.facebook.com/sidur.center


תודה על קריאת העלון הנוכחי. 
אני מזמינה אותך לקרוא עוד על סדר, ארגון והתארגנות כאן: 
http://adhdindex.co.il/cat-24

אם עוד לא נרשמת כמנוי/ה, 
זאת ההזדמנות להתרשם ולהירשם 
לעלון קשב ADHD למשפחה מכאן:
http://adhdindex2.ravpage.co.il/adhdfamily.site

 

בברכה,

זיוה דינה - קשבים 
יעוץ להפרעת קשב
דיוורי חינוך, אימון וטיפול 
לקהלי יעד מותאמים במיוחד 
adhdindex.co.il

 



ה​​רשם לעלון כדי לקבל עדכונים על הטיפול ​בהפרעת קשב ADHD:

עלון קשב ADHD למשפחה

עלון קשב ADHD למבוגרים

הרשם ל"קשבים" כדי לקבל עדכונים לאנשי טיפול, חינוך ואימון:

״קשבים״ להתפתחות מקצועית


22.07.2017