עלון קשב ADHD


לחיות עם רגישות יתר...קשה אך אפשרי!! מדריך קצר להורים לילדים "רגישים מאוד"

לחיות עם רגישות יתר...קשה אך אפשרי!!

מדריך קצר להורים לילדים "רגישים מאוד"

מאמר זה נכתב על ידי אמא (ולא מרפאה בעיסוק או פסיכולוגית) שהבן שלה, כתינוק, לא יכול היה לשכב על מזרון תינוק רגיל, אלא על שמיכת פוך מקופלת לארבע... תינוק כזה שהיה "הנסיכה על העדשה"... כל פירור משגע אותו, כל בליטה במרקם בלתי נסבלת עבורו.. כילד קטן לא יכול היה ללבוש בגדים והסתובב ערום, מקסימום עם תחתונים. חגור חגורה ובה חרב כדי להילחם עם העולם...

קלטתי שהעולם כולו – עבורו – הוא מקום לא נעים, כשחם – חם לו מאוד, כשקר – קר לו מאוד, כשכואב – כואב לו מאוד. התחלתי ללמוד מה זה אומר לחיות עם רגישות יתר.

רגישות יתר (היפר-סנסטיביות) הינה תכונה מולדת, אשר לרוב עוברת בתורשה, וגורמת לתחושה מתמידה של הצפת גירויים, גירויים מחוץ לאדם (אור, קול, מגע וכדומה) וגירויים מתוך האדם (רעב, מתח וכדומה). הבעיה מופיעה בערוצי ה"קלט – עיבוד – פלט" בכל שלביה ומשפיעה על יכולת הויסות של הילד או האדם.

 כאשר לאדם יש רגישות יתר, "סף הגרייה" שלו נמוך, כלומר כל גירוי נתפס בעוצמה חזקה מאוד (רעש חזק, אור מסנוור וכדומה). "סף ההבדל" נמוך כלומר ההבדלים בין הגירויים גדולים ולכן נחווים כשונים זה מזה. בנוסף, "סף  הרוויה" נמוך, כלומר האדם לא יוכל לסבול את הגירוי לאורך זמן.

ילד או אדם אשר יש לו רגישות יתר נמצא  בתחושת מתח נפשי - קיומי מתמשך ולכן ינסה להפחית את כמות הגירויים ואת עוצמתם – כל הזמן.

לילד עם רגישות יתר יש אפיונים התנהגותיים ברורים:

תינוקות ימנעו מהכנסת חפצים לפה.

ניתן להבחין בהרתעות ממגע על הפנים (המנעות מנשיקות ו"צביטות חיבה")

מבחינים בחוסר הנאה ממגע פיזי (הילד אינו אוהב חיבוקים או עיסוי)

הילדים יגיבו תגובה קשה למצבים הקשורים במגע כגון: התלבשות, תספורת, רחצה, גזיזת ציפורניים וכדומה

הילדים יירתעו כאשר עומדים סמוך אליהם והם יגדירו זאת כ"מציקים לי"

ילד כזה יבהל ממגע בלתי צפוי, קול חזק בסביבתו ועוד

הילד יעדיף בגד עם שרוול ארוך ו/או מכנסיים ארוכים כדי שיקהו את תחושת הגירויים

ניתן לראות שילדים אלו לא יאהבו לעסוק בצבעי אצבעות וידיים, לא יאהבו לעסוק בחימר ולאכול בידיים (מרקמים מסוימים של אוכל ידחו אותם ממש)

ילדים אלו יגלו קשיים בריכוז כתוצאה מהשקעת אנרגיה רבה בהימנעות ממגע.

 

ילדים ואנשים עם רגישות יתר ישתמשו במגוון מנגנונים על מנת לשמור על עצמם: הם ימנעו מתנועתיות מרובה, לא יאהבו סיבובים חזקים בקרוסלה, לא ירבו לרוץ כי אם יפלו כל פצע הופך לטרגדיה אמיתית...

הילדים ישתמשו יותר בחוש הראיה שנחשב חוש "רחוק" ומקל כי מספיק להסתכל על משהו אחר או לעצום עיניים והגרייה נפסקת. כלומר ניתן לשלוט טוב יותר בראייה.

ילדים אלו יגלו סרבנות לדברים שאינם מכירים וחוויות חדשות: הם יסרבו לבגדים חדשים, להחליף סבון, ללכת למסיבת יום הולדת בבית אחר, לישון במיטה שאינה מיטתם ועוד ועוד.

הילדים יעדיפו לבלות בבית את רוב זמנם, לשחק רק עם ילד אחד או שניים מוכרים וימנעו מבילוי בחבורות. הם לא יאהבו ללכת למקומות הומי אדם, הצגות ומופעים מכניסים אותם ללחץ.

הילדים ינסו לעשות סלקציה בכל מה שקשור אליהם: איזה בגד ללבוש, איזו משחת שיניים להשתמש, מה לאכול, במה לגעת, במה להתנסות ועוד. מטבעם הם אינם אוהבים חידושים ושינויים. קשה להם להסתגל לסביבה חדשה וזה לוקח להם זמן רב. הם "פריקים" של שיגרה וסדר יום, אינם ספונטאניים ויכולים להגיב לא טוב לכל הפתעה אפילו אם זו הפתעה טובה.

מבחינה נפשית, רגשית וקוגניטיבית הם נוטים לכפייתיות, לשמרנות ולרוטינות – כל זאת כדי להימנע  מכל חידוש, הפתעה או שינוי.

ילדים עם רגישות יתר יגלו ביישנות וחיישנות כלפי אנשים שאינם מכירים ואפילו לא יצרו קשר עין ולא יזמו תקשורת.

מצב זה עלול לגרום לילד להפוך להיות חרדתי יותר מכרגיל  ואפילו לפתח הפרעת חרדה "אמיתית".

 

לילדים ואנשים עם רגישות יתר יש צורת חשיבה ספציפית:

הם יבחינו הבחנה דקה בפרטים והבדלים ויש להם יכולת חשיבה אנליטית טובה. מצד שני יגלו קושי בהכללות (סינתזה) כי הם עוסקים בפרטים קטנים והדיוק מאוד חשוב להם. מעולה.

הזיכרון שלהם טוב כי הוא קשור באפיזודות, חוויות ותחושות מועצמות והם מעדיפים לעסוק בעבר.

עיסוק בעתיד מכניס אותם ללחץ והם יזדקקו לתכנון מפורט, כדי לא להיות מופתעים. הם יתכוננו לכל פקק בדרך, יהיו מודעים לכל שינוי קטן בכביש ולרוב יכינו את עצמם לכל מה שעלול להשתבש (רואי שחורות).

כמובן שיעדיפו שלא לעסוק בהווה – שהוא ברמת גרייה גבוהה יותר.

בשל הקושי ותחושת הצפה הם יגלו פסימיות באשר לעתיד.

והכי פוגע בהם: הם בעלי ביקורת חזקה לסביבה – רואים כל טעות, כל חסר, כל אלתור. הם לא יעברו לסדר היום על שינוי ולו הקטן ביותר כי הם נכנסים למתח ולחץ.

 

אז מה עושים עם ילדים בעלי רגישות יתר? כיצד עוזרים להם?

  • לכבד את הילד ולהשתדל לפעול על פי ההעדפות שלו
  • לאפשר לילד התרגלות והסתגלות ארוכה מהרגיל במצבים חדשים (למשל במעבר מנעלים לסנדלים)
  • להכין את הסביבה לילד – לספר לסובבים, למטפלות ולמשפחה מה הילד מעדיף, איך קל לו, כמה זמן לתת לו וכדומה
  • לאפשר להם "לעצב מחדש" בגדים: להוריד תוויות, להעדיף בדים מסויימים (יש ילדים שאינם מסוגלים ללבוש מכנסי ג'ינס...), בגדים ללא תפרים פנימיים, להשתמש בים של מרכך כביסה וכדומה...
  • לתינוקות – ממליצה להשתמש במחמם מגבונים לקינוח טוסיקים וגוף – זה פשוט יותר נעים.
  • באמבטיה ובמקלחת השתמשו במים פושרים
  • הטרימו כל דבר וכל שינוי: ספרו מה ישתנה, איפה, כמה, למה, איך...מה מצופה, מה יהיה...
  • השתמשו ככל האפשר בסדר יום מובנה, בטקסים (טקסי בוקר וערב) חוזרים
  •  חשפו אותם באיטיות ובזהירות למאכלים חדשים
  • הם יעדיפו עיסויים עמוקים ולוחצים מאשר לטיפות, הם יעדיפו חיבוקים חזקים ואיתנים
  • אם הם נכנסים ל"קריזה" אחזו בהם ב"אחיזה מכילה" ולחשו לאזנם משפטים קצרים וחוזרים
  • שפשפו אותם במרקמים שונים על מנת להרגיל אותם לתחושות – אבל עשו זאת ברגישות, תוך כדי משחק והפסיקו כאשר זה לא נעים לילד
  • הימנעו לחלוטין מדגדוגים זה מלחיץ אותם!
  • צרו עבורם מקום מפלט קטן ותחום, קופסא או אוהל הם משחק מצוין וזה נפלא לתת להם מקום בו ירגישו ביטחון – אפילו אם זה מתחת למיטה או בתוך הארון ממש!
  • ילדים אלה אינם אוהבים להתחפש – כבדו זאת!
  • כשהם חולים, הם מאוד מסכנים כי הכל כואב להם בעוצמות. גם חום גוף נמוך הוא סבל עבורם, כשהם לא מרגישים טוב - תנו אקמול גם אם החום נמוך ממה שנחשב חום גבוה (בהשגחה רפואית כמובן)
  • ריטלין משפיע מאוד לטובה על הילדים, התייעצו עם נוירולוג ואם ימליץ על כך תנו לילדים טיפול בריטלין.

היום בני בן 20, חיל בצבא (ולהיות חיל עם רגישות יתר זה מאוד לא פשוט!). לימדנו אותו טכניקות התמודדות, חשפנו אותו לגירוים, נתנו תמיכה של אנשי מקצוע והוא למד במרוצת הזמן להתיידד עם רגישות היתר שלו, להבין אותה לעומק ובעיקר לחיות עם עצמו טוב יותר ובקלות רבה יותר!!

 

לעצות נוספות, טיפים ועזרה כיצד להתמודד כמשפחה עם רגישות יתר, אל תהססו! פנו אלי.

דליה לוי, הלוחשת למשפחה
מאבחנת דידקטית, מוסמכת לחינוך מיוחד ומרצה
  052-810-5212 

מאמנת משפחות המתמודדות עם הפרעות קשב והתנהגות 
https://www.facebook.com/dalialevihaloheshet/info/?tab=page_info

 

 

ביבליוגרפיה:

ארון, א. (2012). ילד רגיש מאוד. לעזור לילדינו כאשר העולם מציף אותם. הוצאת פוקוס. רמת גן.

ארון, א. (2012). אדם רגיש מאוד. לצמוח כשהעולם מציף אותך. הוצאת פוקוס. רמת גן.

 

 



ה​​רשם לעלון כדי לקבל עדכונים על הטיפול ​בהפרעת קשב ADHD:

עלון קשב ADHD למשפחה

עלון קשב ADHD למבוגרים

הרשם ל"קשבים" כדי לקבל עדכונים לאנשי טיפול, חינוך ואימון:

״קשבים״ להתפתחות מקצועית


24.07.2016